اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 3, 2021
13:09 دوشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123684

راکت ۲۱ تنی چین به‌صورت کنترل‌ نشده داخل جو زمین سقوط می‌کند

 
چین چندی پیش راکت Long March-5B Y2 را به مدار زمین فرستاد که حامل اولین ماژول از ایستگاه فضایی این کشور به فضا بود. آن‌ها در زمان پرتاب مدعی شدند که همه‌چیز درست پیش رفته، اما حالا انتظار می‌رود که بخش ۲۱ تنی این راکت به‌شکلی کنترل‌ نشده ظرف چند روز آینده وارد جو زمین شود.
 
ورود کنترل‌ نشده این خطر را به وجود می‌آورد که قطعاتی از این فضاپیما روی مناطق مسکونی سقوط و جان و مال مردم را تهدید کند. این راکت ابتدا قرار بود در نقطه خاصی از اقیانوس سقوط کند که امری رایج در میان راکت‌های فضایی است، اما ظاهرا مدار چرخش Long March-5B Y2 از کنترل خارج شده و زودتر از موعد وارد جو می‌شود.
 
مقامات انتظار دارند این راکت تا چند روز دیگر به داخل زمین سقوط کند. «جاناتان مک‌دوول» که حرکت اشیا حاضر در مدار زمین را دنبال می‌کند، می‌گوید پذیرفتنی نیست که با استانداردهای کنونی اجازه دهیم اشیاء به‌صورت کنترل‌ نشده وارد جو زمین شوند. او یادآور می‌شود که از سال ۱۹۹۰ تاکنون هیچ شیء بزرگی با وزن بیشتر از ۱۰ تن به‌صورت کنترل‌ نشده به زمین سقوط نکرده است. راکت چین ۳۰ متر طول و ۴.۸ متر عرض دارد.

 
به گفته مک‌دوول، این راکت می‌تواند به‌طور کامل در هنگام ورود به جو بسوزد و از بین برود. ولی این احتمال وجود دارد که بخش‌هایی از آن از جو عبور کند و به سطح زمین برسد. البته بخش عمده سطح زمین پوشیده از اقیانوس‌هاست، در نتیجه احتمالش بیشتر است که قطعات باقی مانده در آب بیفتند. ولی در هر حال، نباید این تهدید بالقوه را برای مناطق مسکونی در نظر نگرفت.
 
«هولگر کراگ»، رئیس برنامه ایمنی فضا از آژانس فضایی اروپا (ESA) می‌گوید بدون دسترسی به اطلاعات طراحی این راکت به سختی می‌توان محاسبه کرد که چه مقدار از جرم فضاپیما ممکن است از جو عبور کند. با این وجود، با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیش‌بینی کرد که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم خشک اولیه به زمین برسد. او از نیویورک، مادرید، پکن و چند شهر دیگر به عنوان اصلی‌ترین شهرهای در معرض خطر نام برده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.