سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 3, 2021
17:11 دوشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123691

افزایش تنوع سبد محصولات هواوی؛ راهکاری هوشمندانه برای تضمین رشد و سوددهی

 
آخرین گزارش مالی هواوی بار دیگر ثابت کرد که این شرکت در تقابل با محدودیت‌های تجاری و چالش‌های موجود، راهکارهای مناسبی را برای ادامه فعالیت خود انتخاب کرده و با گسترش محصولات و حوزه‌های کاری خود، همچنان توانسته‌ حاشیه سود مطمئنی را رقم بزند.
 
مدیران هواوی برای عبور از چالش‌های پیش رو، راهکاری جالب توجه را در نظر گرفتند. تصمیم‌گیران هواوی به جای سکون و معلق ماندن، به راه‌هایی اندیشیدند که می‌توانست کسب‌وکار آنها را در حوزه‌های موازی دیگر تضمین کند.
 
انتشار گزارش سه‌ماهه اول سال 2021 هواوی نیز نشان داد که وضعیت کلی شرکت از حیث پارامترهایی نظیر حاشیه سود، مطلوب بوده و این شرکت توانسته با ورود به حوزه‌های کاری جدید، همچنان در مسیر رشد تجاری قرار بگیرد.
 
در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین عوامل تثبیت پیشرفت تجاری و مالی هواوی اشاره خواهیم کرد.
 
سرمایه‌گذاری عظیم در بخش تحقیق و توسعه
هواوی از سالیان گذشته همواره یکی از شرکت‌های پایبند به تحقیق و توسعه محصولات جدید بوده است. طی آمارهای بین‌المللی این شرکت تنها در سال 2019 بودجه‌ای نزدیک به 19.3 میلیارد دلار را صرف واحدهای تحقیق و توسعه خود کرده. جالب است بدانیم که این عدد از مجموع بودجه 25 استان داخلی کشور چین بیشتر است. بر همین اساس، هواوی اکنون پنجمین سرمایه‌گذار حوزه تحقیق و توسعه در میان همه شرکت‌های دنیاست.

 
توجه به تحقیق و توسعه موجب شده تا هواوی بتواند حق اختراعات (پتنت) بی‌شماری را به ثبت برساند و بخش مهمی از درآمد خود را از فروش امتیاز این پتنت‌ها تأمین کند. در گزارش مالی سه‌ماهه نخست امسال، درآمد هواوی از این بخش 600 میلیون دلار برآورد شده که رقمی خیره‌کننده است.
 
از سوی دیگر، هواوی طی سالیان گذشته همواره با محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند در بازار شناخته می‌شد. این کمپانی با عرضه محصولاتی رده‌بالا در سطح کلاس جهانی، به موفقیت‌های درخشانی رسید. کسب جوایز مختلف، آمار فروش بالا در مقیاس جهانی و قرار گرفتن در صدر بسیاری از رتبه‌بندی‌های تخصصی دنیای موبایل (مانند دوربین، هوش مصنوعی، ارتباطات و …) از جمله این دستاوردها بوده است.
 
اما در دوره جدید سیاست‌های کاری هواوی، تمرکز این شرکت تنها بر روی گوشی‌های هوشمند نبوده و بخشی از سرمایه‌های هواوی به سمت بازارهای موازی و حتی جدید دیگری هدایت شد که طی ماه‌های گذشته اولین نمونه‌‌ محصولات آن را شاهد بوده‌ایم؛ محصولاتی که حالا فراتر از گوشی و تبلت بوده و بازارهای نوظهور و با پتانسیل بالایی را نشانه گرفته‌اند.
 
حضور در بازارهای جدید با محصولاتی جذاب
اگر اخبار روز دنیای فناوری را دنبال کنید، حتماً می‌دانید که خودروهای الکتریکی آینده صنعت حمل و نقل به حساب می‌آیند. اضافه شدن پسوند «هوشمند» به این محصولات و همراه شدن آنها با فناوری 5G را نیز که در نظر بگیرید، قطعات پازل تکمیل شده و یک بازار جدید برای فعالیت شرکت‌های پیشرفته دنیای فناوری شکل می‌گیرد.

 
توسعه سیستم عامل اختصاصی هارمونی، گسترش فناوری‌های میانی مانند سیستم‌های صوتی و همکاری با شرکت‌های نوآور، تمام شرایط لازم را برای ورود هواوی به این حوزه در کنار هم قرار داده است. در فاز اول، هواوی با توسعه سیستم مدیریت هوشمند خودرو توانست قرارداد مهمی را با شرکت مرسدس بنز منعقد کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد استفاده از سرویس‌های موبایل HMS این شرکت در خودروهای S-Class این کمپانی آلمانی باشیم.

سپس هواوی پا را فراتر از توسعه نرم‌افزاری خودروها گذاشت و چندی پیش به صورت رسمی از همکاری خود با کمپانی خودروساز SERES و ساخت خودروی هوشمند و الکتریکی SF5 رونمایی کرد که به صورت کامل از سیستم‌های الکتریکی این شرکت استفاده نموده و تطابق کاملی با اکوسیستم ارتباطی 1+8+N هواوی دارد.
 
خودرو تنها زمینه فعالیت جدید هواوی نیست و ورود به حوزه تلویزیون‌های هوشمند را نیز باید به لیست فعالیت‌های جدید این شرکت بیفزاییم. Vision S سری جدید تلویزیون‌های هواوی است که از پنل‌هایی با نرخ بروزرسانی 120 هرتز استفاده نموده و مجهز به سیستم صوتی نیز است. این ویژگی‌ها در کنار بهره‌مندی از وبکم مغناطیسی، نویدبخش یک نمایشگر بزرگ و مناسب برای تماشای فیلم، تماس تصویری و حتی گیمینگ برای کاربران مختلف است.

 
معرفی کامپیوترهای رومیزی جدید سری MateStation نیز اتفاق دیگری است که در سبد محصولات جدید هواوی، شاهد تحقق آن هستیم؛ کامپیوترهایی با کارایی بالا و طراحی مناسب که می‌توانند راهکاری مناسب برای شرکت‌ها، ادارات و منازل باشند.

 
علاوه بر این، گسترش تجهیزات پوشیدنی مانند عینک‌های هوشمند و ایربادها، توسعه بخش نرم‌افزاری و حتی ساخت تراشه‌های مختلف را نیز باید به لیست فعالیت‌های هواوی در گروه محصولات IT و فناوری نیز اضافه کنیم.
 
همچنین هواوی فعالیت‌هایی را در حوزه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پنل‌های خورشیدی، صنایع سنگین مانند نفت و گاز و… نیز آغاز کرده که افق‌های جدیدی را پیرامون آینده این شرکت باز می‌کنند.

این گسترش فعالیت در کنار تضمین کردن درآمد مالی و رشد تجاری شرکت، می‌تواند هواوی را از هرگونه تهدیدهای بیرونی مصون بدارد؛ چرا که محدود کردن شرکتی که در ده‌ها حوزه فناوری و صنعتی به صورت جدی فعالیت می‌کند، عملاً امکان‌پذیر نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.