اپلیکیشن

تلفن همراه

گجت

لبه تکنولوژی

May 7, 2021
12:14 جمعه، 17ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123792

تبدیل تلفن همراه به ردیاب مواد شیمیایی قدرتمند

 
محققان آمریکایی در یک کار پژوهشی جدید و ارزشمند، موفق به طراحی ابزار و روشی شده‌اند که می‌تواند تلفن همراه معمولی را به یک ابزار هوشمند برای ردیابی مواد شیمیایی و زیستی تبدیل کند.
 
 دانشمندان A&M تگزاس موفق به ساخت افزونه ای برای تلفن‌های همراه معمولی شده‌اند که آن را به ابزاری قوی برای تشخیص مواد شیمیایی، داروها، مولکول‌های بیولوژیکی و عوامل بیماری زا تبدیل می‌کند.
 
امروزه تلفن‌های همراه مدرن شامل دوربین‌های با کیفیت بالایی هستند که قادرند سطوح پایین نور را شناسایی کرده و نویزهای تصویر دیجیتال را نیز از طریق پردازش نرم افزاری حذف نمایند. چنین قابلیتی باعث شده که دانشمندان از این وسایل الکترونیکی بسیار گسترده در بین عموم مردم، به عنوان وسایلی جانبی نظیر میکروسکوپ قابل حمل و یا ردیاب ضربان قلب استفاده نمایند.
 
حالا در نمونه ای جدید از این پیشرفت‌ها، محققان از دو نوع طیف سنجی مختلف بهره برده‌اند. نوع اول، معروف به طیف سنجی فلورسانس که نور فلورسنت ساطع شده از یک نمونه را اندازه گیری می‌کند. به گزارش سیناپرس، اما نوع دیگر به طیف سنجی رامان معروف است که برای تشخیص مولکول‌هایی مانند DNA و RNA که نوری ساطع نمی‌کنند، استفاده می‌شود.
 
در این سیستم از یک لیزر دیودی ارزان قیمت به عنوان منبع نوری استفاده شده که نور را به نمونه می‌تاباند و زاویه آن به گونه ای است که از ورود نور منعکس شده به دوربین جلوگیری می‌کند.
 
محققان با استفاده از ابزار ساخته شده خود، انواع مختلفی از مواد شامل اتانول، استون، الکل ایزوپروپیل و متانول و همچنین اجسام جامدی مثل هویج و توده باکتری را بررسی کردند.
 
انتخاب هویج به دلیل حضور رنگدانه کاروتن در آن بوده است. نور لیزر مورد استفاده در این سیستم دارای طول موجی است که به راحتی توسط این رنگدانه نارنجی و همچنین توسط رنگدانه های موجود در باکتری‌ها جذب می‌شود.
 
بررسی‌ها و مقایسات آن‌ها نشان داد که این ابزار قابلت بسیار خوبی در تشخیص مواد شیمیایی و همچنین بیولوژیکی دارد و با انجام چند تغییر فنی، قادر است با ردیاب‌های موجود در بازار رقابت نماید.
 
به گفته آن‌ها، افزودن برخی اجزای اضافی از جمله یک لیزر مناسب، تنها هزینه ای در حدود 50 دلار به قیمت یک تلفن همراه معمولی اضافه می‌کند، اما این وسیله همه گیر را به ابزاری ارزان قیمت ولی دقیق برای شناسایی مواد شیمیایی و عوامل بیماری زا تبدیل می‌کند.
 
گفتنی است این یافته‌های جالب توجه را نشریه Reviews of Scientific Instruments متعلق به انجمن فیزیک آمریکا منتشر نموده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.