تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

لبه تکنولوژی

May 8, 2021
11:07 شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123804

تایپ کردن با گوش را تجربه کنید

 
محققان دستگاه کوچکی ابداع کرده اند که درون گوش میانی گذاشته می شود و به واسطه آن معلولانی که از بیماری های عصبی حرکتی یا ALS رنج می برند، قادر خواهند بود کامپیوتری را برای ارتباط با دنیا کنترل کنند.
 
به نقل از دیلی میل، این دستگاه کوچک Earswitch نام دارد که یکی از ماهیچه های باریک پنهان شده در گوش میانی را تحت کشش قرار می دهد و به این وسیله افراد ناتوان و معلول می توانند کیبورد کامپیوتر را از راه دور و با کمک همین ماهیچه کنترل کرده و تایپ کنند. 
نمونه اولیه ای که از این دستگاه ساخته شده، یک قطعه سیلیکونی است که با دوربینی کوچک ادغام شده و زمانی که کاربر به عمد ماهیچه گوش میانی را کشش می دهد، حرکت می کند. محققان بر این باورند که این ماهیچه حتی در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، قابل کنترل است.
 
به گزارش سیناپرس، دستگاه های کمکی فعلی مانند دستگاه های مادون قرمز که استفان هاوکینگ هم از آن استفاده می کرد، در کاربرانی که از مشکلات پیشرفته رنج می برند، قابل استفاده نیست. سیگنالی که از حرکت این قطعه سیلیکونی در گوش ایجاد می شود، به کیبوردی روی نمایشگر منتقل می شود که در قالب حروف اسکن می شوند و کاربر می تواند یک حرف را با کلیک گوش انتخاب کند. 
«نیک گومپرتز» سازنده انگلیسی این دستگاه معتقد است که حتی مبتلایان به بیماری ALS هم می توانند با کمک این دستگاه آن ماهیچه خاص را در داخل گوش کشش دهند. این ماهیچه انتقال صدا به گوش میانی را کاهش می دهد. این دستگاه با حمایت مرکز شتاب نوآوری های دیجیتال دانشگاه «بث» ساخته شده است. 
 
این ماهیچه دقیقا همان ماهیچه ای است که وقتی فرد روی خمیازه کشیدن تمرکز می کند، باعث می شود شنیدن دشوار شود. این حالت، باعث ایجاد حس پری یا سنگینی در داخل گوش های می شود. این دستگاه نه تنها به معلولان در برقراری ارتباط با دیگران کمک می کند بلکه برای برقراری ارتباط بدون دخالت دست برای کارمندان حوزه سلامت و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و دیگر بیماری ها هم مؤثر است. 
انتظار می رود که این دستگاه که در حال حاضر تنها نمونه اولیه ای از آن ساخته شده، تا دو سال آینده به تجاری سازی برسد و وارد بازار شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.