تلفن همراه

گوشی

May 8, 2021
15:52 شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123846

کمیسیون تجارت فدرال: محدودیت‌های تعمیرات محصولات اپل به ضرر کاربران است

 
کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در گزارش مفصلی درباره محدودیت‌های ضدرقابتی در زمینه تعمیرات به‌طور خاص از اپل نام برده و می‌گوید این شرکت با سیاست‌های خود به کسب و کارهای تعمیراتی کوچک آسیب می‌زند.
 
این نهاد دولتی آمریکا در گزارشی با تمرکز بر گوشی‌های موبایل و خودروها می‌گوید محدودیت‌های اپل در زمینه تعمیرات نه تنها برای مصرف‌کنندگان بلکه برای کسب و کارهای کوچک هم مضر است. FTC مدعی است باید قوانین جدیدی در زمینه حقوق تعمیرات و اجرای مناسب‌تر مقررات فعلی تدوین شود.
 
کمیسیون تجارت فدرال می‌گوید زمانی که شرکت‌های بزرگ تعمیرات محصولات خود را سخت‌تر می‌کنند، کسب و کارهای تعمیراتی نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند و مصرف‌کنندگان هم عملا قادر به تعمیر برخی از محصولات نخواهند بود. FTC در این مقاله به به‌طور ویژه از ملزومات اپل برای همکاری با کسب و کارهای تعمیراتی مستقل یاد می‌کند که دشواری‌هایی را برای این مراکز به وجود می‌آورد.
 
اپل همچنین دسترسی به راهنماهای خدماتی را محدود می‌کند و تاکنون چند بار در زمان انتشار آنلاین این راهنماها درخواست حذف آن‌ها را داده است.
 
وقتی تعویض باتری سخت‌تر و گران‌تر می‌شود، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای تعویض باتری کل دستگاه را عوض کنند. این اتفاق نه تنها هزینه بالاتری روی دست مصرف‌کنندگان می‌گذارد، بلکه برای محیط زیست هم بد است.
 
گزارش FTC از اپل به خاطر لحیم کردن قطعات به مدار منطقی محصولات هم انتقاد کرده است، امری که باعث می‌شود پروسه تعمیر دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد. البته ترکیب برخی از قطعات می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد. مثلا اپل تاچ آیدی را به‌خاطر مسائل امنیتی به دستگاه‌های قدیمی خود متصل می‌کرد. افزون بر این، مجتمع‌سازی رم و حافظه داخلی با CPU به بهبود عملکرد دستگاه کمک می‌کند.
 
کمیسیون تجارت فدرال می‌گوید از قوانین و اقدامات قانونی در زمینه کمک به افزایش حقوق تعمیرات حمایت خواهد کرد. این کمیسیون همچنین به آگاهی‌بخشی به کاربران مشغول خواهد شد تا آن‌ها را به سمت خرید محصولات تعمیرپذیرتر هدایت کند. در حال حاضر لوایح مختلفی از جمله لایحه «حقوق تعمیر» در ایالت نوادای آمریکا در دست بررسی هستند، اما هنوز هیچ‌کدام به موفقیت نرسیده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.