اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 9, 2021
12:08 یکشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123875

گزارش سالانه اَبر دِراک از وضعیت اینترنت در ایران منتشر شد

اَبر دِراک گزارش سالانه خود را با عنوان "گزارش وضعیت اینترنت ایران" در سال 1399 منتشر کرد.
 
TotalReportTitle-v1.0.2.jpg
این گزارش هر سال با استفاده از پردازش و تحلیل داده‌های فعالیت کاربران اَبر دِراک در اینترنت تهیه می‌گردد و ارائه‌دهنده تصویری از عادت‌ها و رفتارهای کاربران اینترنت و شامل رتبه‌بندی‌‌هایی از ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ(میزبانی)، تامین‌کنندگان اینترنت و … است.
 
این گزارش براساس جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مراکز داده اَبر دِراک نظیر لاگ‌های سرورهای لبه (Edge Server)، توزیع کنندگان بار(Load Balancers)، زیرساخت‌های DNS، زیرسیستم‌های مانیتورینگ (NOC و SOC) در طول یک سال تولید شده است.
 
در سال گذشته تعداد کاربران ایرانی CDN اَبر دِراک به ۴۵ میلیون نفر و مجموعا ۱۳۱ میلیون IP یکتا در کل دنیا رسیده که این میزان تنوع کاربر، امکان مدل‌سازی ماهیت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را به ۲۰ دسته بندی مختلف فراهم کرده است.
 
حجم لاگ تولید شده توسط این میزان کاربر در دسته‌بندی‌های مختلف، مبنایی با دقت قابل قبول برای بررسی رفتار جامعه آماری متشکل از کاربران اینترنت در ایران را ایجاد می‌کند. همچنین رشد ۵ برابری مشتریان اَبر دِراک در سال گذشته و افزایش ۸ برابری ترافیک عبوری از زیرساخت آن، نسبت به سال قبل نیز بر دقت این گزارش افزوده است.
 
گزارش امسال با پردازش و تحلیل بیش از ۱۸ میلیارد لاگ و رکورد ثبت شده طی سال ۱۳۹۹ تهیه شده و با ارائه اطلاعات جدیدی، شامل بخش‌های بیشتری نسبت به گزارش سالانه ۱۳۹۸ است.
 
در این گزارش سعی شده است تا حد امکان اطلاعات مورد نیاز کارشناسان و فعالان اینترنت و شبکه، گردآوری و بررسی شود. نتیجه‌ی این بررسی‌ها دید بهتری برای کارشناسان و فعالان حوزه IT کشور به همراه دارد و امکان تحلیل دقیق‌تری از شبکه فناوری اطلاعات کشور را فراهم می‌کند.
 
onepageinfography-v1.1.1.jpg
در ادامه، خلاصه برخی از تحلیل‌های به‌دست آمده بر اساس گزارش سالانه منتشر شده، در دو دسته تحلیل رفتار کاربران نهایی وب‌سایت‌ها و عملکرد وب‌سایت‌ها به شرح زیر آورده شده است:
 
کاربران نهایی وب‌سایت‌ها
از سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، روش‌ها و سبک زندگی مردم دچار تغییراتی گردید. وجود این سبک جدید زندگی در رفتارهای کاربران در اینترنت نیز بروز پیدا کرده است. نمونه‌هایی از این تغییر رفتار در تحلیل‌های به‌دست آمده از داده‌های کاربران اَبر دِراک به وضوح دیده می‌شود.
 
بر اساس گزارش سالانه اَبر دِراک، در طول سال گذشته در دو بازه زمانی مرداد و آبان ماه اوج ترافیکی مشاهده می‌شود. این بازه‌های زمانی با اوج گیری موج جدید کرونا تطابق دارد و بیانگر استفاده بیشتر از اینترنت در زمان قرنطینه است. نکته قابل توجه در این تحلیل‌ها این است که این افزایش در بازه فروردین ۱۴۰۰ دیده نشده است.
 
همچنین احتمالا به دلیل همه‌گیری کرونا و به تبع آن قرنطینه‌های انجام‌شده و دورکاری، ضریب استفاده از موبایل به نسبت سال قبل با افزایش ۷ درصدی روبرو شده‌ است.
 
تحلیل دیگری که از رفتار کاربران نهایی وب‌سایت‌ها در این گزارش مشاهده می‌شود، حاکی از این است که بیشتر از ۵۰ درصد کاربران ایرانی از Google Chrome برای ورود به دنیای اینترنت استفاده می‌کنند.
 
براساس تحلیل‌های انجام شده، ایرانسل کماکان محبوب‌ترین اپراتور اینترنت کشور است و آسیاتک محبوب‌ترین اپراتور اینترنت ثابت و در رده سوم پراستفاده‌ترین سرویس اینترنت قرار دارد.
 
تحلیل عملکرد وب‌سایت‌ها
از تحلیل‌های به دست آمده از عملکرد وب‌سایت‌ها می‌توان به اقبال مدیران وب‌سایت‌ها به استفاده از هاستینگ‌های داخلی اشاره نمود که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ با رشد ۱۰ درصدی روبرو بوده است.
 
در زمینه‌های امنیتی، بر اساس گزارش سالانه اَبر دِراک، ۱۲۰ حمله مخرب توسط زیرساخت امنیت ابری اَبر دِراک دفع شده که بزرگترین آن‌ها ۲۱۰ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت داشته است. نکته حائز اهمیت در این آمار این است که اکثر قربانی‌های حملات مخرب را وب‌سایت‌های فروشگاه آنلاین و وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی خبری تشکیل می‌دهند.
 
بر اساس تحلیل اطلاعات بدست آمده از این گزارشات، درصد حملات DDoS داخلی از ایران توسط دستگاه‌های آلوده به نرم‌افزارهای مخرب (Botnet) در تجهیزات همراه (تمامی دستگاه‌های هوشمند) از ۱۵ درصد به ۲۴ درصد افزایش داشته و همزمان با رشد دو برابری روبرو شده است.
 
همچنین تعداد حملات با حجم ترافیکی بالا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و در مقابل حملات با تعداد درخواست زیاد مخرب افزایش قابل توجهی داشته‌اند.
 
تحلیل اَبر دِراک از این موضوع، اهمیت نیاز به مقاوم‌سازی کسب‌و‌کارها در سطح اینترنت با استفاده از فناوری‌های امنیت ابری را نشان می‌دهد. چرا که در روش‌های سنتی، مقابله با حملات حجمی به‌وسیله‌ی مدیران فنی و با هماهنگی مراکز داده‌ی میزبان و با استفاده از راهکارهایی مانند BlackHoling رفع می‌گردید؛ اما در روش جدید حملات که با تعداد زیاد درخواست کم‌حجم صورت می‌پذیرد پیچیدگی‌های فنی بیشتری را برای مقابله با حمله و دفع آن در مقابل کسب‌وکارها قرار می‌دهد.
 
نکته دیگر قابل توجه برای مدیران وب‌سایت‌ها و وب‌مسترها در این گزارش‌ها این است که ساعات دسترسی به وب‌سایت‌ها و بازدید کاربران از آن‌ها نسبت به سال قبل با فشردگی بیشتری همراه بوده و طول زمان کاهش بار وب‌سایت‌ها از ۷ ساعت به ۴ ساعت کاهش پیدا کرده، که نشان از افزایش تعداد ساعات کاری (سرانه) کاربران اینترنت دارد.
 
جزییات دقیق‌تری از این گزارش را در بلاگ اَبر دِراک مطالعه نمایید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.