تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 10, 2021
15:44 دوشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123956

سه طرح مجلس برای مدیریت داده تجمیع می‌شوند

حدود ۱۰ ماه از آغاز مجلس یازدهم می‌گذرد و در این مدت سه طرح در زمینه «تجمیع داده‌ها و اطلاعات و تبادل اطلاعات دستگاه‌های اجرایی» اعلام وصول شده است. تاکنون سرنوشت هیچ‌کدام از این طرح‌ها مشخص نبوده؛ اما حالا رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس اعلام می‌کند که این طرح‌ها هدف یکسانی را دنبال می‌کنند ولی در اجرا اختلاف‌هایی دارند، به همین خاطر در کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌اکنون در حال تجمیع این طرح‌ها هستند.
 
مصطفی طاهری، با اعلام این خبر درمورد اینکه تاکنون چه تغییراتی در طرح ایجاد کردند، به پیوست گفت: «در حال حاضر اجماع طرح‌ها به این صورت انجام شده که کمیسیونی به نام کمیسیون دوام تشکیل می‌شود. این کمیسیون فراقوه‌ای است و از تمام قوه‌ها در آن حضور دارند و درمورد داده‌ها و اطلاعات ملی تصمیم‌گیری می‌کنند. این کمیسیون قرار است زیرنظر شورای عالی فضای مجازی فعالیت کند.»
 
آذرماه سال گذشته دو طرح « الزام به انتشار داده و اطلاعات» و «قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی» در مجلس اعلام وصول شد. در طرح اول بر وظیفه ذاتی کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در یکپارچه‌سازی داده‌ها و تعامل بین دستگاه‌ها تاکید شده بود و قرار بود نام این کارگروه به «کمیسیون داده‌ها و اطلاعات ملی» با نام اختصاری «دوام» تغییر پیدا کرده و اعضای جدیدی هم از سایر دستگاه‌ها به آن اضافه شود. در طرح دوم نمایندگان در تلاش بودند تا اختیار انتشار اطلاعات و داده‌ها را از دست دولت و کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارد خارج کنند و در اختیار«شورای عالی نظارت بر انتشار اطلاعات» که زیر نظر قوه قضائیه است قرار دهند.
 
اما فروردین ماه سال جاری بار دیگر طرح دیگر  تحت عنوان «نظام جامع مدیریت داده‌های کشور و تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به مردم» در مجلس اعلام وصول شد که براساس این طرح سازمان ثبت احوال کشور با تغییر ساختار بحث تجمیع و تبادل داده را ساماندهی می‌کند. به این صورت سازمان ثبت احوال کشور از وزارت کشور جدا می‌شود و با نام «سازمان مدیریت داده‌های کشور» زیرنظر مستقیم رئیس جمهور به فعالیت ادامه خواهد داد.
 
 
مصطفی طاهری، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس
حالا مصطفی طاهری، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس درمورد دلیل تهیه چند طرح در مورد حکمرانی داده به پیوست گفت: «علاوه براین طرح، دو طرح دیگر هم تهیه شده بود. هدف این طرح‌ها یک موضوع است و آن تجمیع داده‌ها است. درحال حاضر بیش از ۳۰ سامانه اطلاعاتی مهم در کشور وجود دارد.» او ادامه داد: «داده‌های مهمی که تولید می‌شوند هم‌اکنون جزیره‌ای هستند و حاکمیت نمی‌تواند به صورت یکپارچه از آنها استفاده کند. هیچ کدام از سامانه‌ها به دیگری ارتباط ندارند. استاندارد داده‌ها یکی نیستند. ارتباطی که گاه بین این سامانه‌ها برقرار شده، ناقص است. داده‌ها به آن صورت که بتوان روی آنها حکمرانی کرد، صورت نمی‌گیرد.»
 
او با اشاره به طرح‌های مجلس در این زمینه گفت: «این طرح‌ها هم به دنبال حکمرانی داده‌ها هستند تا توجه حاکمیت به این داده‌ها جلب شود و بتواند به درستی روی داده‌ها حکمرانی کند. به عنوان مثال در زمینه یارانه یا شیوع کرونا و بحث کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ما داده یکپارچه نداریم. درمورد مسائلی چون فرار مالیاتی و خانه‌های خالی و چندین مورد مشکلات اقتصادی وجود دارد که همه به حکمرانی داده برمی‌گردد. هر قانونی هم که در زمینه تجمیع داده وجود دارد، روی زیرساخت‌ها به خوبی تمرکز نکرده است.»
 
به گفته طاهری همه این طرح‌ها در هدف یک موضوع را دنبال می‌کنند؛ اما در نحوه اجرایی شدن اختلاف سلیقه دارند و به همین خاطر نمایندگان در کمیته فناوری اطلاعات در حال تجمیع این طرح‌ها هستند.
 
او همچنین بیان کرد: «در هفته یک تا دو جلسه در کمیته مربوط به این موضوع برگزار می‌شود و در این جلسات در حال اجماع طرح‌ها هستیم و مواد و تبصره‌ها جابه جا می‌شوند و پیشنهادهای نمایندگان را هم در این طرح در نظر می‌گیریم. وقتی به جمع بندی کلی در طرح تجمیع داده‌ها برسیم، به احتمال زیاد در هفته آینده در کمیسیون صنایع طرح نهایی را  مطرح می‌کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.