اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 10, 2021
16:50 دوشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123962

نقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن تدوین شد

 
پروژه «تدوین نقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زهرا کلاتهایی مجری پروژه فوق ضمن بیان این مطلب افزود: این پروژه در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات و در پاسخ به تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات انجام شده است، وی درخصوص ماحصل این پروژaه نیز گفت: پروژه مذکور توسط مرکز ملی فضای مجازی درخواست شده است و همچنین در قالب شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار جهت توسعه اینترنت اشیاء در کشور با هدف توسعه اقتصادی و ترسیم نقشه راه فناوری اینترنت اشیاء در کشور ارائه گردیده است.
 
کلاتهایی ادامه داد: این پروژه در دو فاز مطالعاتی و تحلیل انجام شده که در فاز اول ورودی‌های مورد نیاز برای تدوین نقشه‌راه بصورت جداگانه استخراج و ارائه گردیده و در فاز دوم تحلیل‌های مبتنی بر این داده‌ها انجام شد. بطور خلاصه در فاز اول، با بررسی تمامی اسناد بالادستی موجود و نیز مطالعات تطبیقی جامع در زمینه برنامه‌های ملی سایر کشورها در حوزه توسعه فناوری هدف، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. هم راستا با این فعالیت، درخت فناوری اینترنت اشیاء ترسیم شد و مبتنی بر این تکسونومی، وضعیت شرکت های فعال در کشور در زیرگروه های اول و دوم درخت ترسیم شده و تحلیل گردید. همچنین توانمندی کلان کشور در حوزه دانش و فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر مدل ارائه شده، تحلیل شد، بعلاوه اکوسیستم و ذینفعان فعال در حوزه این فناوری در کشور  نیز ترسیم و تحلیل گردید.
 
وی اظهار کرد: در فاز دوم، جهت ترسیم لایه اول نقشه راه، با تحلیل داده‌های فاز قبل، به ترسیم چشم‌انداز و اهداف توسعه فناوری در دو بازه کوتاه و بلندمدت پرداخته شد. جهت ترسیم لایه دوم، به شناسایی چالش‌های کلیدی و نیازمندی‌های اینترنت اشیاء کشور پرداخته شد و دو دسته چالش های غیرفناورانه و چالش های فناورانه به تفکیک لایه‌های معماری منتخب اینترنت اشیاء استخراج گردید. بعلاوه وضعیت توانمندی فعلی بخش های مختلف کشور و نیز جذابیت هر بخش جهت توسعه فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر داده‌های اقتصادی کشور و به تفکیک لایه‌های فناوری، ارزیابی و در قالب ترسیم ماتریس جذابیت و توانمندی ترسیم گردید. که نهایتاً خروجی این لایه، شناسایی حوزه‌های اولویت دار توسعه فناوری اینترنت اشیاء در کشور شد.
 
کلاتهایی افزود: جمع‌بندی و تحلیل داده‌های این لایه نشان می‌دهد به‌ترتیب اولویت کشور در حوزه‌های سلامت و شهر هوشمند، نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدی به‌منظور تقویت طرف عرضه فناوری و در حوزه های کشاورزی، تولید هوشمند، انرژی و خانه هوشمند نیازمند اتخاذ سیاست‌های تحریک طرف تقاضای فناوری می‌باشد.
 
وی گفت: در لایه سوم نقشه راه و با تحلیل اسناد راهبردی کشور و جمع‌بندی نتایج بدست آمده در دو لایه پیشین، با هدف دستیابی به همپایی اقتصادی مبتنی بر همپایی فناورانه و بر اینترنت اشیاء، راهکارهای رفع چالش ها، به تفکیک ۷ محور راهبردی ارائه و ذیل هر راهکار، اقدامات کلان متناظر معرفی گردید. اقدامات کلان پیشنهادی مبتنی بر دسته‌بندی ابزارهای سیاستی در ۴ دسته سیاست های طرف عرضه، سیاست های طرف تقاضا، سیاست های زیرساختی و مقررات ‏گذاری و نیز سیاست های شکل‌دهنده روابط نظام‌ساز ارائه گردید.
 
کلاتهایی در پایان اظهار نمود: نهایتا، جمع‌بندی به تفکیک حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هر بخش اقدامات نهایی کلان پیشنهادی تدوین و ارائه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.