تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 10, 2021
16:53 دوشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123964

کره جنوبی صدور پاسپورت واکسن کرونا بر پایه بلاک چین را آغاز کرد

 
 
کره‌ی جنوبی از این به بعد پاسپورت واکسن کرونا بر پایه‌ی شبکه‌ی بلاک‌چین صادر می‌کند و البته تنها کشوری نیست که چنین کاری انجام می‌دهد.
 
نخست‌وزیر کره‌ی جنوبی ماه قبل گفت این کشور قصد دارد از طریق یک اپلیکیشن موبایل، پاسپورت واکسن بر اساس شبکه‌ی بلاک‌چین صادر کند. حال این کشور به چند کشور دیگری ملحق می‌شود که چنین ایده‌ای در سر دارند. به‌ لطف پاسپورت دیجیتال، مردم به‌راحتی می‌توانند ضمن اطمینان از مبتلا نبودن به ویروس کرونا، سفر بین‌المللی انجام بدهند.
 
به گزارش کوین‌تلگراف، چونگ سیه‌-کیون، نخست‌وزیر کره‌ی جنوبی، می‌گوید صدور پاسپورت واکسن بر پایه‌ی بلاک‌چین می‌تواند مزایایی برای شهروندانی که در خانه هستند نیز داشته باشد. او در جلسه‌ای با محوریت نحوه‌ی پاسخ‌دهی دولت کره‌ی جنوبی به وضعیت کرونا، گفت: «معرفی یک پاسپورت واکسن یا گرین پس (Green Pass) تنها به کسانی امکان می‌دهد به زندگی روزمره بازگردند که واکسینه شده باشند.»
 
دولت کره‌ی جنوبی اپلیکیشن مورد نظر را با استفاده از فناوری بلاک‌چین توسعه داده است تا ایمنی بیشتری به‌منظور جلوگیری از جعل هویت ارائه بدهد. سیه-کیون می‌گوید سیستم‌های دیگر کشورها نیز در روند تأیید وضعیت واکسیناسیون، اطلاعات شخصی مردم را جمع‌آوری نمی‌کنند. دولت کره‌ی جنوبی امیدوار است بتواند تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر ۱۴۰۰) تعداد افراد واکسینه‌شده را به ۱۲ میلیون نفر برساند. 
 
برزیل نیز در حال استفاده از سیستم‌های مبتنی‌ بر بلاک‌چین برای رهگیری روند واکسیناسیون است. IBM مدتی پیش به نیویورک کمک کرد تا پاسپورتی با عنوان Excelsior Pass توسعه بدهد؛ Excelsior Pass از فناوری بلاک‌چین برای امنیت اطلاعات استفاده می‌کند. چین سیستم مشابهی بر پایه‌ی بلاک‌چین طراحی کرده است و اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر ۱۴۰۰) چنین کاری را عملی کند. اتحادیه‌ی بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی در حال توسعه‌ی اپلیکیشن Travel Pass است که احتمالا به استانداردی برای سفرهای بین‌المللی تبدیل می‌شود. 
 
پاسپورت‌های واکسن همچنان بسیار بحث‌برانگیز هستند؛ به‌خصوص در ایالات متحده و بخش‌هایی از جامعه‌ی رمزارزها. کریستی نوئم، فرماندار جمهوری‌خواه داکوتای جنوبی، اعتقاد دارد پاسپورت واکسن «یکی از غیر آمریکایی‌ترین ایده‌ها در تاریخ این کشور» محسوب می‌شود. ران دی‌سانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا، در تلاش است پاسپورت اجباری واکسن کرونا را ممنوع کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.