امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 15, 2021
13:47 شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124109

سامانه پیام ایران برای یکپارچه‌سازی راهکارهای تبادل داده راه‌اندازی شد

ICTna.ir – سامانه یکپارچه پیام ایران به منظور یکپارچه‌سازی راهکارهای تبادل داده پیام بین مردم با دستگاه‌های اجرایی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی شد.
 
Esmaeili.PNG
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این سامانه با هدف کاهش زمینه تخلفات در تبادل پیام با مردم از جمله جعل، کلاهبرداری و نقض حریم خصوصی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت و آمادگی برای پاسخگویی سریع به نیازهای ارتباطی با مردم به ویژه در شرایط بحران در راستای مصوبه شماره دو جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است.
 
این سامانه شامل چهار زیرسامانه کارپوشه ملی ایرانیان، ارسال پیامک، ارسال کد دستوری و پست الکترونیکی احراز هویت شده بومی است و افراد حقیقی و حقوقی و همچنین نمایندگان دستگاه‌های اجرایی از طریق ثبت‌نام در سامانه پیام ایران به آدرس https://payam.iran.ir، پس از احراز هویت و تأیید سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص نمایندگان دستگاه‌های اجرایی باتوجه به اخذ معرفی‌نامه کتبی از دستگاه متقاضی، می توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند.
 
ناصر اسماعیلی، مدیر پروژه سماوا، تهدیدات و زیان‌های فضای مجازی از جمله جعل هویت افراد و باج‌خواهی سایبری را از جمله مواردی عنوان کرد که ضرورت راه‌اندازی سامانه احراز هویت معتبر را ایجاد کرده است.
 
وی با تاکید بر اینکه این سامانه با ارائه اطلاعات پایه هویتی به سازمان‌ها، دستگاه‌ها و کسب و کارها از خطرات جمع‌آوری و افشای اطلاعات در فضای مجازی جلوگیری می‌کند، گفت: این سامانه در سطوح مختلف امکان استعلام هویت بر پایه کد ملی از طریق سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر پایه اطلاعات سجلی از طریق سازمان ثبت احوال و بر پایه اطلاعات اتباع خارجی از طریق وزارت کشور را فراهم می‌کند.
 
سامانه پیام ایران با استفاده حداکثری از زیرساخت¬های دولت الکترونیکی موجود به منظور ایجاد ارتباطی دوسویه میان مردم و دولت جهت بهره‌برداری عموم شهروندان، کسب و کارها و دستگاه‌های اجرایی به نحوی فراهم شده است که امکان ارسال مکاتبات و دریافت پاسخ بین دستگاه‌های اجرایی و اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین ارسال و دریافت پیامک برای هر یک از دستگاه¬های اجرایی از شماره اختصاصی تخصیص یافته ذیل سرشماره 4040 و همچنین ارائه خدمات هر یک از دستگاه‌های اجرایی از شماره کد دستوری اختصاصی USSD تخصیص یافته ذیل سرشماره 4* وجود دارد.
 
با توجه به مصوبه مذکور، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام از قبیل پیامک و نامه با اشخاص حقیقی و حقوقی، از بستر سامانه پیام ایران استفاده کرده نسبت به اتصال به سامانه پیام ایران و تبادل پیام‌ها با مخاطبان اقدام کنند.
 
همچنین به منظور مقابله با ارسال پیام‌های جعلی ارسال پیامک به مخاطبان از سوی دستگاه‌های اجرایی، خارج از سامانه پیام ایران ممنوع است و لازم است پیامک‌ها از سرشماره اختصاصی دستگاه در سامانه پیام ایران ذیل سر شماره ۴۰۴۰ یا mask شماره مربوط به دستگاه ارسال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.