سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 16, 2021
11:15 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124142

کره بزرگ‌ترین پایگاه تراشه سازی جهان را می‌سازد

 
کره جنوبی با رونمایی طرح هایی به ارزش حدود ۴۵۰ میلیارد دلار برای ساخت بزرگترین پایگاه تراشه سازی جهان در یک دهه آینده، در رقابت جهانی برای برتری در این فناوری مهم به چین و آمریکا پیوست.
 
 تحت نقشه راهی که توسط دولت کره جنوبی تهیه شده است، شرکتهای سامسونگ الکترونیکس و اس کی هاینیکس بیش از ۵۱۰ تریلیون وون سرمایه گذاری در تحقیقات و تولید نیمه رسانا را در یک دهه آینده تا سال ۲۰۳۰ هدایت خواهند کرد. آنها در میان ۱۵۳ شرکتی خواهند بود که در تلاش یک دهه ای برای حمایت از مهمترین صنعت این کشور از نظر اقتصادی مشارکت خواهند داشت.
 
سامسونگ هزینه های خود را به میزان ۳۰ درصد افزایش داده و تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۱ میلیارد دلار می رساند. پارک جونگ هو، یکی از مدیران عامل هاینیکس در جریان جلسه با رییس جمهور کره جنوبی اعلام کرد این شرکت برای توسعه تاسیسات فعلی خود ۹۷ میلیارد دلار علاوه بر ۱۰۶ میلیارد دلار برای چهار کارخانه جدید در یونگین هزینه خواهد کرد.
 
تلاش کره جنوبی با اقدامات آمریکا، چین و اتحادیه اروپا برای تقویت توانمندیهای نیمه رسانای خود در پی کمبود جهانی تراشه و بارز شدن آسیب پذیری صنایع جهانی از وابستگی به معدودی تولیدکننده آسیایی همزمان شده است. کمبود تراشه اکنون از بخش خودروسازی به تلفنهای هوشمند و نمایشگرها رسیده و نیمه رساناها را در صدر اولویتهای دولتهای جهان از واشنگتن تا بروکسل و پکن قرار داده است.
 
وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرد دولت برای تشویق صنعت داخلی مشوقهایی مانند تخفیفهای مالیاتی، نرخهای بهره پایینتر، تسهیل مقررات و زیرساخت تقویت شده فراهم می کند و امیدوار است تراشه سازان کره ای فاصله خود با رقبای قدرتمند جهانی را کم کنند. دولت همچنین تامین آب کافی برای ۱۰ سال آینده در منطقه هدف گرفته شده را تضمین کرده و تامین برق را برای کارخانه های تولیدکننده قطعات اولیه تا تراشه های پیشرفته تقویت می کند.
 
نقشه های کره جنوبی مشابه برنامه های دولت بایدن است که در راستای حمایت از زنجیره تامین آمریکایی، قصد دارد ۵۰ میلیارد دلار به تحقیقات و تولید نیمه رسانا در آمریکا اختصاص دهد. چین هم به دلیل نگرانی از وابستگی به واردات طراحی غرب، صدها میلیارد دلار برای توسعه صنعت تراشه سازی خود اختصاص داده است.
 
کره جنوبی همچنین قصد دارد سرمایه گذاری خارجی بیشتری در فناوری پیشرفته جذب کند. شرکت سازنده تجهیزات نیمه رسانای هلندی ASML Holdings اعلام کرده قصد دارد ۲۴۰ میلیارد وون برای ساخت یک مرکز آموزشی در هواسئونگ هزینه کند. شرکت لام ریسرچ مستقر در کالیفرنیا هم قصد دارد ظرفیتش در کره جنوبی را دو برابر کند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، از نظر مشارکتهای مستقیم، دولت کره جنوبی قصد دارد به آموزش ۳۶ هزار کارشناس تراشه در فاصله سال ۲۰۲۲ و ۲۰۳۱ کمک کند و ۱.۵ تریلیون وون به تحقیقات و توسعه تراشه اختصاص دهد و بررسی قانونی را آغاز می کند که برای کمک به صنعت نیمه رسانا طرح شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.