اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

May 16, 2021
11:37 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124149

نبرد فلسطینیان با رژیم صهیونیستی در جبهه مجازی ادامه دارد

همزمان با ادامه یافتن ممانعت‌های رژیم صهیونیستی از حضور مردم در مسجدالاقصی و آواره شدن بیش از 500 فلسطینی از محله «شیخ جراح» در قدس، موج تازه‌ای از درگیری‌ها در نوار غزه ایجاد شد که زخمی شدن شماری از مردم بی‌پناه را به‌دنبال داشت و سرانجام در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان بزرگ‌ترین حمله نیروهای مقاومت علیه اسرائیلی‌ها رقم خورد. براساس گزارش‌های منتشر شده گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی در 48 ساعت نخست درگیری‌ها بیش از 600 راکت و موشک به شهرهای تل‌آویو و دیمونا و همچنین فرودگاه بین‌المللی بن گوریون شلیک کردند و به‌صورت همزمان کاربران فضای مجازی هم این نبرد را علیه دشمن پیش بردند. با‌وجود این پس از حذف چندین حساب کاربری در توئیتر و مسدود شدن برخی مطالب در اینستاگرام، شمار زیادی از مشترکان رسانه‌های اجتماعی در فلسطین اظهار داشتند که نمایش واقعیت از ناآرامی‌های اخیر سانسور شده است و شکست رژیم صهیونیستی در دنیای مجازی به نمایش گذاشته نمی‌شود. این اتفاق که مخالفت گسترده کاربران فلسطینی را به‌دنبال داشته است، نبرد آنها با صهیونیست‌ها را در جبهه مجازی به گونه دیگر پیش می‌برد.
نبرد در جبهه مجازی
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی طی چند روز گذشته نشان می‌دهد که بخش‌های عمده‌ای از شهرهای بزرگ رژیم صهیونیستی مورد هدف نیروهای مقاومت قرار گرفته است. هفته گذشته خبرنگار نظامی رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد بخش عمده اهالی این منطقه در پناه گاه‌ها به سر می‌برند و این بزرگترین حمله راکتی است که اسرائیل در تاریخ خود در معرض آن قرار گرفته است. سازمان ملل متحد هشدار داد تنش‌ها در این منطقه به سمت «جنگ تمام عیار» پیش می‌رود که دلیل اصلی آن آواره شدن مردم فلسطین از منطقه «شیخ جراح» عنوان شده است.
کاربران فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت گسترده عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به حملات رژیم صهیونیستی و موشک باران نیروهای مقاومت را به اشتراک می‌گذارند تا برخلاف سانسورهای صورت گرفته در فضای مجازی، مردم جهان بتوانند از نبرد تمام عیار فلسطینی‌ها مطلع شوند. در این راستا سازمان عفو بین‌الملل با انتشار مطلبی در صفحه اختصاصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «سانسورهای صورت گرفته در پی ناآرامی‌های تازه در فلسطین «استفاده غیرقانونی از زور» علیه «معترضان صلح طلب» است که حتی در فضای مجازی هم سرکوب می‌شوند.»
در حالی که درگیری‌ها در نوار غزه طی سال‌های اخیر همواره ادامه داشته است، شبکه‌های اجتماعی به یکی از ابزارهای مهم برای فلسطینیان تبدیل شده‌اند و بسیاری از مردم معتقدند که پوشش رسانه‌های سنتی به اندازه کافی وسیع و گسترده صورت نمی‌گیرد تا واقعیت بحران در این منطقه را نمایان کند و مردم جهان درک درست از بحران فلسطین داشته باشند.
فلسطینی‌ها برای محافظت از محتوای به اشتراک گذاشته شده خود در فضای مجازی یک شبکه اجتماعی اختصاصی موسوم به Sada در اختیار دارند که به‌صورت آنلاین دسترسی مستقیم همه ساکنان این منطقه را فراهم می‌کند. با وجود این، خبرهای تازه نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته در این پلتفرم اجتماعی در بیش از 200 اقدام مجزا موضوعات مرتبط با منطقه «شیخ جراح» و «بیت المقدس شرقی» با محدودیت مواجه شده است.
«ایاد ریفایی» از مدیران این شبکه اجتماعی توضیح داد:‌ «در یک هفته اخیر بارها شاهد مسدود شدن حساب‌های موجود در شبکه اجتماعی توئیتر بودیم و همچنین دسترسی داخلی به بسیاری از مطالب منتشر شده در شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود نداشت. اینستاگرام بسیاری از قابلیت‌های خود نظیر پخش مستقیم تصاویر ویدیویی یا دسترسی به محتوای مرتبط با شیخ جراح، بیت المقدس و غزه را برای مردم فلسطین مسدود کرد.»
فیلترهای اجتماعی
در پی گسترده شدن محدودیت‌های کاربران فلسطینی و بالا گرفتن اعتراضات آنها، سخنگوی توئیتر با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد این اقدام علیه حساب‌های کاربری که به اشتباه توسط یک فیلتر خودکار مربوط به هرزنامه‌ها فعال شده بود مورد هدف قرار گرفته‌اند و این شبکه اجتماعی برای مسدودسازی و عدم دسترسی کاربران هیچ گونه دخل و تصرفی نداشته است. در بخشی از بیانیه توئیتر که در خبرگزاری فرانسه منتشر شده است گفته شد: «دفاع از صدای کاربرانی که از خدمات ما استفاده می‌کنند و احترام به آنها یکی از ارزش‌های اصلی در توئیتر محسوب می‌شود. ما برای اجرای قوانین توئیتر در سرویس‌های مختلف این شبکه اجتماعی ترکیبی از فناوری‌های هوشمند و بازبینی‌های انسانی را به کار گرفته‌ایم. در این حالت سیستم‌های خودکار ما به طور اشتباه تعدادی از حساب‌های کاربری را مسدود کردند.»
در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام که از زیرمجموعه‌های فیس بوک محسوب می‌شود به یک اشکال فنی اشاره کرد که طی آن میلیون‌ها استوری، مطلب و تصاویر آرشیو شده از سوی کاربران فلسطینی در سراسر جهان ناپدید شد و نکته جالب این بود که اتفاق مذکور همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. در پی این اتفاق سخنگوی فیس بوک به‌عنوان صاحب اصلی شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت هشتگ عربی «الاقصی» در پی اقدام «اشتباه» محدود شده و از دسترس کاربران فلسطینی خارج شده است. در بیانیه این شرکت گفته شد: «ما صمیمانه در مورد هر دو موضوع پیش آمده عذرخواهی می‌کنیم؛ بخصوص از مردم فلسطین که طی چند روز اخیر احساس کردیم توانایی آنها برای بحث آزاد درباره موضوعات مهم مربوطه محدود شده است».
با وجود این «مروا فاتفتا» مدیر گروه فعال دیجیتالی «اکسز ناو» در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توضیح داد که پس از انتشار بیانیه از سوی شبکه‌های اجتماعی مذکور، کاربران اینترنتی فلسطینی هنوز با محدودیت‌های قبل و عدم دسترسی به خدمات مورد نظر خود مواجه هستند و تغییری در روند فعالیت این پلتفرم‌ها صورت نگرفته است.
او گفت: «عصر جمعه همزمان با حمله اسرائیل به نمازگزاران در مسجدالاقصی، فیس بوک دسترسی به هشتگ «الاقصی» را محدود کرد و پخش تصاویر ویدیویی زنده در اینستاگرام برای بسیاری از کاربران فلسطینی غیرممکن شد». او توضیح داد که توئیتر نیز ده‌ها حساب کاربری از جمله صفحه اختصاصی «مریم برقوتی» روزنامه نگار فلسطینی را به حالت تعلیق درآورد و این اتفاق پس از آن صورت گرفت که این خبرنگار در مورد سرکوب شدید رژیم صهیونیستی علیه معترضین در نزدیکی «رام الله» در کرانه باختری گزارش تندی را به انتشار رسانده بود.
 فاتفتا ضمن درخواست از رسانه‌ها برای تحقیق در مورد اقدام اخیر شبکه‌های اجتماعی و شفافیت هرچه بیشتر فعالیت آنها گفت: «این اشتباهات فنی خودسرانه معمولاً در بازه‌های زمانی مشخصی رخ می‌دهد که فعالان در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات و مستندسازی از تجاوزات رژیم صهیونیستی هستند». لازم به ذکر است صفحه اختصاصی «مریم برقوتی» خبرنگار فلسطینی با بیش از 50 هزار دنبال کننده همزمان با بالا گرفتن آشوب‌های میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی به طور کامل از دسترس خارج شد.
«ایاد ریفایی» از مدیران پلتفرم Sada، رژیم صهیونیستی را به همکاری با شبکه‌های اجتماعی بزرگ برای سرکوب کردن محتوای دیجیتالی فلسطینیان متهم کرد و گفت: این اولین باری است که محدودیت‌ها با این گستردگی برای ساکنان این منطقه اعمال می‌شود. به‌گفته او، فلسطین این روزها وضعیت بسیاری متفاوتی را پشت سر می‌گذارد و در حالی که بزرگترین حمله تاریخ علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، بازتاب این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی بزرگ کاملاً مسدود شده است و پلتفرم‌های بزرگ اجتماعی حقوق دیجیتالی مردم فلسطین را زیرپا گذاشته‌اند.
اینستاگرام در بیانیه‌ بعدی خود اظهار داشت که پیش از این محدودیت‌های مشابه برای محتوای مربوط به اعتراضات کلمبیا و حقوق جوامع بومی در کانادا و امریکا نیز صورت گرفته بود و در حال حاضر مشکل فنی برای دسترسی دوباره فلسطینیان به خدمات این شبکه اجتماعی برطرف شده است. ولی همچنان دسترسی به حساب‌های کاربری معلق شده در اینستاگرام وجود ندارد و به‌عنوان مثال صفحه اختصاصی «هند خوداری» روزنامه نگار مشهور فلسطینی با بیش از 18 هزار دنبال کننده هنوز مسدود است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.