تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

May 16, 2021
11:59 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124158

هر آنچه باید در مورد اندروید 12 بدانید

 
از ماه فوریه یعنی زمانی که گوگل رسما از اندروید 12 رونمایی کرد، کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی بی‌صبرانه در انتظار عرضه رسمی‌ این نسخه جدید برای دستگاه خود هستند.
 
تا چند روز دیگر نیز کنفرانس توسعه دهندگان گوگل موسوم به Google I/O برگزار خواهد شد و قطعا اطلاعات و جزییات بیشتری از اندروید 12 منتشر خواهد شد. اما تاکنون اخبار و شایعات زیادی پیرامون این نسخه از اندروید در فضای وب منتشر شده که در آن‌ها به برخی ویژگی‌های احتمالی، زمان عرضه رسمی‌، دستگاه‎‌های سازگار و موارد مرتبط با اندروید 12 اشاره شده که در ادامه قصد داریم نگاهی بیندازیم به این اخبار و شنیده‌ها.
 
اندروید 12 چه زمانی عرضه می‌شود؟
گوگل هنوز تاریخی را برای عرضه اندروید 12 اعلام نکرده، اما با نگاهی به تاریخچه عرضه نسخه‌های جدید اندروید، می‌توان انتظار داشت که اندروید 12 نیز در یکی از ماه‌های آگوست یا سپتامبر عرضه شود. اگر خاطرتان باشد، اندروید 11 در روز هشتم سپتامبر و اندروید 10 در تاریخ سوم سپتامبر عرضه شد.
 
آیا می‌توان نسخه آزمایشی اندروید 12 را دانلود کرد؟
در حال حاضر، نسخه آزمایشی اندروید 12 برای توسعه دهندگان و برنامه‌سازان قابل دانلود است. اما اغلب نسخه‌های آزمایشی یا همان بتا، دارای باگ‌های زیادی هستند و ممکن است به دستگاه آسیب برسانند. بنابراین، توصیه می‌شود که این نسخه‌ها را روی یک دستگاه تست، دانلود و با آن کار کنند.
 
معمولا گوگل در ماه مه هر سال و در روزهای نزدیک به کنفرانس توسعه دهندگان خود، نسخه بتای عمومی‌پلتفرم‌های جدید اندروید را عرضه می‌کند. این امکان نیز برای کاربران فراهم شده تا در صورت تمایل، این نسخه را دانلود کنند چرا که باگ‌های کمتری دارد و برای دستگاه نیز خطری ندارد.
 
چگونه می‌توان نسخه نهایی اندروید 12 را دانلود کرد؟
زمان عرضه اندروید به شرکت تولیدکننده دستگاه‌های اندرویدی بستگی دارد. بدین معنی که زمان عرضه اندروید 12 برای گوشی‌های سامسونگ، گوگل، وان پلاس، هواوی یا شیائومی‌یکسان نیست. اما به طور کل، زمانی که این نسخه عرضه شود، کاربران می‌توانند از طریق مراجلعه به بخش Systems، سپس Advanced، بعد از آن System Updates و در نهایت Check for Updates قابل رویت و دانلود است.
 
چه دستگاه‌هایی قادر به دریافت اندروید 12 خواهند بود؟
از آنجایی که تعداد گوشی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی بسیار زیاد است، نمی‌توان فهرستی از همه این گوشی‌ها را ارائه کرد. اما به طور کل، گوشی گوگل پیکسل 3 و مدل‌های بعد از آن، گوشی‌های جدید سامسونگ، هوآوی، ال‌جی، نوکیا، موتورولا، وان پلاس، شیائومی‌و هواوی و اوپو که عمر زیادی از عرضه آن‌ها به بازار نمی‌گذرد، قادر به دریافت این بروزرسانی خواهند بود.
 
اندروید 12 مجهز به چه ویژگی‌های جدیدی عرضه می‌شود؟
 
 
خوشبختانه گوگل ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به این نسخه اضافه کرده و از اندروید 12 به عنوان یک بروزرسانی بزرگ یاد می‌شود. از جمله این قابلیت‌های جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
ویژگی‌های مرتبط با حریم خصوصی در اپلیکیشن‌ها
 
در اندروید 12، گوگل چندین ویژگی مرتبط با حریم خصوصی را در اپلیکیشن‌ها تعبیه کرده که امکان کنترل و نظارت دقیق‌تر برای کاربر فراهم می‌کند. با کمک این ویژگی‌ها، از اطلاعات و جزییات مربوط به حریم خصوصی کاربران بیش از پیش محافظت خواهد شد.
 
طراحی جدید نوتیفیکیشن‌ها
 
گوگل این روزها در حال اعمال تغییراتی جدید در طراحی نوتیفیکیشن‌های خود است تا بتواند ظاهری مدرن‌تر و کاربردی را ارائه دهد. در اندروید 12، زمانی که کاربر روی یک نوتیفیکیشن تپ کند، مستقیما به اپلیکیشن و یا عملی که می‌بایست انجام شود، هدایت می‌شود. با این کار، دسترسی و پاسخ به نوتیفیکیشن‌ها سریع‌تر خواهد بود.
 
همچنین در خبرها آمده که اندروید 12 به یک دکمه جدید مجهز خواهد بود که می‌تواند مانع از نمایش نوتیفیکیشن‌های بی‌اهمیت شود. از طرفی دیگر، امکان استفاده از قابلیت رتبه‌بندی نوتیفیکیشن‌ها نیز برای کاربران ارائه شده که بر اساس آن، نوتیفیکیشن‌ها با توجه به میزان تعامل کاربر با اپلیکیشن مرتب خواهند شد.
 
گزینه دابل تپ
 
یکی دیگر از ویژگی‌های جدید اندروید 12، دابل تپ است. این ویژگی نقش یک میانبر را ایفا می‌کند و با مراجعه به بخش تنظیمات دستگاه، می‌توان گزینه‌های مختلف برای اجرا شدن با دوبار تپ کردن را مشاهده کرد.
 
حالت کار با یک دست
 
به نظر می‌رسد که تغییرات در اندروید 12 به نحوی خواهد بود که کاربران بتوانند با یک دست، راحت‌تر با گوشی کار کنند. در واقع، بخش زیادی از کار به عهده انگشت شست خواهد بود و بسیاری از قسمت‌های مهم و کاربردی همانند نوار جست‌وجو به قسمت پایینی منتقل خواهند کرد تا دسترسی به آن راحت‌تر شود.
 
چرخش خودکار با حرکت چهره
 
طبق آخرین اطلاعات، گوشی‌های مجهز به اندروید 12 به قابلیت مجهز خواهند بود که می‌توانند با توجه به حرکات سر کاربر، حالت نمایش صفحه را به صورت افقی یا عمودی تغییر دهند.
 
مدیریت سطل آشغال
 
اندروید از یک قابلیت پنهان سلط آشغال بهره می‌برد که در اندروید 12، امکان مدیریت آن برای کاربران مهیا خواه شد. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، کاربران می‌توانند از میزان حافظه اشغال شده توسط سطل آشغال مطلع شده و یا در هر زمان که بخواهند فایل‌های موجود در آن را حذف کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.