اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 17, 2021
17:24 دوشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124246

هزینه 100 میلیارد تومانی راه‌اندازی ابررایانه سمیرغ

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: 100 میلیارد تومان بودجه صرف راه‌اندازی ابررایانه سیمرغ شده که وزارت ارتباطات بخش اعظم هزینه را تقبل کرده است.

 
 روز گذشته مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون پژوهشی وزارت علوم برگزار شد.
 
احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم گفت: امروز به این تکنولوژی مهم دست پیدا کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در سال 90 ابررایانه با 8 پتافلاپس طراحی شد که هم‌اکنون هم سرویس‌دهی دارد، اما بخش‌هایی از آن از سرویس خارج شده است. 
 
وی گفت: بدون اغراق می‌گویم که ابررایانه فعلی با همت آقای جهرمی وزیر ارتباطات و حمایت او کلید خورد البته قبل از آن وزارت علوم در انتهای سال 98 حدود 13 میلیارد تومان برای این منظور به دانشگاه امیرکبیر اختصاص داد که با آن بودجه، این مجموعه کار امکان‌پذیر نبود. 
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد:‌ سپس به همت آقای جهرمی 50 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه دراختیار دانشگاه قرار گرفت و اخیراً هم 20 میلیارد تومان معاونت علمی ریاست جمهوری تخصیص داده است. علاوه بر این، 15 میلیارد تومان هم از منابع دانشگاه صرف این پروژه شده که شامل هزینه‌های زیرساخت، فضا، برق و کابل‌کشی می‌شود. 
 
وی گفت:‌ به طورکلی 100 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه صرف شد که در اشل پروژه‌های تحقیقاتی قابل توجه است. 
 
به گفته وی، ایران با این فناوری وارد باشگاه‌های دارای پردازش پتافلاپس شد.
 
معتمدی تصریح کرد: خدمات در سه لایه با این فناوری قابل ارائه خواهد بود که از جمله این خدمات می‌توان به خدمات نرم‌افزاری و پلتفرم‌های ارائه برنامه‌های بومی اشاره کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.