اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 18, 2021
11:18 سه شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124254

پیش بینی میزان شیوع بیماری کرونا با استفاده از هوش مصنوعی

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون قابلیت پیش بینی میزان شیوع بیماری کرونا در مناطق مختلف شهری با استفاده از هوش مصنوعی محقق شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سامانه پیش بینی زمانی و مکانی کرونا در استان تهران که هفتم اردیبهشت امسال با حضور دکتر زالی به بهره برداری رسید، ​عملیاتی شده است؟ گفت: موضوع پیش بینی در شیوع بیماری کرونا از مسایل پراهمیتی است که در برخی کشور‌های دنیا با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند میزان شیوع بیماری کرونا در مناطق مختلف شهری را پیش بینی کنند و قطعاً این پیش بینی به سادگی اتفاق نمی‌افتد و متغیر‌های فراوانی دارد و فقط هم اینگونه نیست که اگر ببینیم در یک شهر و منطقه تعداد ابتلاء افزایش پیدا می‌کند پس بگوییم به همین ترتیب روند ابتلاء صعودی خواهد بود.
 
وی گفت: گاهی اوقات دو منطقه نزدیک به هم هستند و به لحاظ آماری هم ممکن است تعداد ابتلاء در آن‌ها مشابه باشد، اما به یکباره می‌بینیم که برخی دولت‌ها و عوامل بهداشتی، یک منطقه را قرنطینه می‌کنند و منطقه دیگر را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند و به همین خاطر است که از روش‌های هوش مصنوعی برای پیش بینی شیوع استفاده می‌شود.
 
یزدانیان با اشاره به اینکه دارندگان این تخصص و فناوری در جهان زیاد نیستند، افزود: در ابتدای شیوع کرونا تا چند ماه بعد حوزه‌های بهداشت و درمان به دستاورد‌ها و پیش بینی‌های مثلا دانشگاهی در امریکا اشاره می‌کردند، اما چون داده‌های این دانشگاه خارجی از کشور ما کامل نبود، خطای فراوانی داشت به این ترتیب که مثلا پیش بینی می‌کردند در طی یکی دو ماه آینده یک موج در ایران ایجاد می‌شود، اما در عمل می‌دیدیم که این موج به ۳ تا ۴ ماه بعد یا مثلا یکی دو هفته بعد منتقل می‌شد و این به خاطر نداشتن اطلاعات دقیق بود.
وی گفت: در کشور داده‌های غیرآشکار و کلی بدون نام از افراد در اختیار شبکه بهداشتی کشورمان هست و اگر از هوش مصنوعی استفاده می‌کردیم می‌توانستیم از همان ابتدا پیش بینی کنیم که در کدام مناطق شهری احتمال شیوع بیشتر است که این احتمالات براساس عواملی همچون تجمع، منطقه جغرافیایی، وزش باد، گرما و سرما، آلودگی و … قابل پیش بینی است.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تجمیع این موارد با استفاده از هوش مصنوعی امکانی را برای ما فراهم کرد که تا بتوانیم مدلی برای ارزیابی و پیش بینی شیوع، استخراج کنیم و این کار را به صورت مشترک با ستاد کرونای استان تهران انجام دادیم که براساس این طرح از پردازش‌های سنگینی هم استفاده شد.
 
یزدانیان با اشاره به اینکه  چندی پیش با حضور دکتر زالی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح رونمایی شد و به مرحله عملیاتی رسید گفت: هم اکنون ما مفتخریم موتوری در اختیار شبکه بهداشتی کشور قرار گرفته و به صورت آزمایشی در ستاد کرونای استان تهران راه اندازی شده و قابلیت پیش بینی میزان شیوع را در مناطق مختلف شهری و در طی بازه‌های زمانی حداقل هفتگی فراهم کرده است.
 
یزدانیان در پایان اشاره کرد: اطلاعات این طرح در اختیار ماست و مدل پردازشی پیاده سازی شده آن در اختیار ستاد کرونا استان تهران قرار گرفته است.0.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.