سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 18, 2021
11:18 سه شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124255

ایران جزء ۱۰ کشور دارای دانش ابررایانه قرار گرفت

 
ابررایانه موضوع جدی و استراتژیکی است که تغییرات آن به‌روز انجام می‌شود و مرتبا ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا اعلام می‌شود. البته دارندگان این ابررایانه‌ها کشورهای محدودی هستند و نکته اینجاست که ایران نیز جزء ۱۰ کشوری در دنیا قرار می‌گیرد که دانش طراحی ابررایانه
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان با اشاره به ویژگی‌های ابررایانه سیمرغ که روز ۲۶ اردیبهشت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس دانشگاه امیرکبیر و مسئولانی از وزارت علوم و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه امیرکبیر رونمایی شد، در پاسخ به سوال سیمرغ چه کمکی به ما خواهد کرد؟ گفت: «موضوع ابررایانه در جایی که به‌لحاظ حجم یا تعداد داده‌های بسیاری داشته ‌باشیم به کمک پردازش داده‌ها می‌آید و با توجه به توسعه فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فعالیت‌های مبتنی‌بر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند. داده‌های بسیاری در بخش‌های مختلف کشور جمع‌آوری می‌شود و برای آنکه بتوانیم این داده‌ها را تحلیل کنیم از ابررایانه استفاده می‌کنیم؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین عملکردهای ابررایانه پردازش و استخراج مدل‌های پیش‌بینی بر اساس تحلیل داده‌هاست». به‌گفته وی، یکی از کاربردهای ابررایانه، تحلیل داده‌های ابعاد مختلف جامعه از جمله بحث حمل‌ونقل و هواشناسی است که با گردآوری داده‌های آن می‌توانیم به این مسائل و چالش‌های آن بپردازیم. یکی دیگر از کاربردهای ابررایانه نیز بحث پویانمایی است که برای صنعت انیمیشن اهمیت بسزایی دارد و موجب ارتقای کیفیت انیمیشن‌ها می‌شود.  حتی متخصصان و محققان ایرانی که احتیاج به پردازش سنگین داده‌ها دارند، مجبور بودند که از کشورهای صاحب این فناوری نوبت بگیرند تا داده‌هایشان را تحلیل کنند و گاهی بین ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشید، اما با رونمایی از این ابررایانه می‌توانند پردازش و تحلیل داده‌های خود را سرعت بخشند.
 
یزدانیان با اشاره به مشارکت ۴۴ استاد و پژوهشگر در پروژه سیمرغ، با بیان اینکه تیم تحقیقاتی بسیار گسترده‌ای در دانشگاه امیرکبیر و پژوهشگاه پای کار بودند، توضیح داد: «چهار نفر از استادان مجرب و متخصص این حوزه برای راه‌اندازی طرح، پابه‌پای تیم تحقیقاتی پژوهشگاه که آن نیز شامل استادان اهل فن حوزه و تیم چهل‌ نفره پژوهشگاه می‌شد، ما را در اجرای کار همراهی کردند».
 
یزدانیان افزود: «موج ابررایانه بحثی است که به ظرفیت پردازش بازمی‌گردد، اما موضوع، بحث افزایش ظرفیت پردازش است؛ وقتی ظرفیت پردازش افزایش پیدا می‌کند با پیچیدگی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مواجه می‌شویم.  ‌ظرفیت پردازش با موضوع طراحی از یک‌سال‌ونیم پیش آغاز شده است، اما اگر بخواهیم به‌صورت جدی به آن نگاه کنیم حدود یک‌سالی است که درحال اجرا و راه‌اندازی است».
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: «ابعاد پروژه به‌لحاظ سرمایه‌گذاری توسط وزارتICT انجام شده و در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه صرف شده است، اما دانشگاه امیرکبیر نیز سرمایه‌گذاری‌ای به همین معادل را انجام داده است. سرمایه‌گذاری مشترک پژوهشگاه با دانشگاه امیرکبیر حدود ۸۰ میلیارد تومان است که اگر بخواهیم زیرساختی که از قبل نیز برای این کار وجود داشته را درنظر بگیریم با رقم بسیار بالایی مواجه خواهیم شد».
 
وی اشاره کرد: «بحث ابررایانه آنقدر موضوع جدی و استراتژیکی است که تغییرات آن به‌روز انجام می‌شود و مرتبا ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا رده‌بندی می‌شوند و اسامی آن اعلام می‌شود. ابررایانه‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد، اما ۵۰۰تای آنها که جزء ۵۰۰ ابررایانه برتر هستند، رده‌بندی شدند. نکته مهم این است که این ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا متعلق به تمامی کشورها نیستند و دارندگان این ابررایانه‌ها کشورهای محدودی از جمله ایالات متحده آمریکا و چین هستند، البته نکته اینجاست که ایران نیز جزء ۱۰ کشوری در دنیا قرار می‌گیرد که دانش طراحی ابررایانه را دارد».
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد: «مهم این است که ما مسیر را آغاز کرده‌ا‌یم که این مسیر باید به‌تدریج توسعه و تکامل پیدا کند. فردا نقطه اتمام این جریان نیست، بلکه نوع نقطه آغاز یک حرکت بالنده است. اتفاق مهم در کشور این است که یک بستر و زیرساختی فراهم شده است که به‌تدریج باید ظرفیت‌های بالاتری برای آن فراهم شود تا اتفاق مهم‌تری برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در کشور صورت گیرد. با این ابررایانه تا حدود زیادی از نیازهای داخلی کشور برطرف می‌شود».
 
یزدانیان با بیان چشم‌انداز این علم در فضای کشور بیان کرد: «هر جایی که داده داشته باشیم احتیاجی به ابررایانه‌ها داریم. قدرت و توانمندی در جهان امروز بر اساس داده‌ها سنجیده می‌شود. هرچه داده بیشتر باشد توانمندی بیشتر است. به همین دلیل است که در جهان داده‌ها در هر کشوری که داده بیشتری داشته باشد، یکی از مولفه‌های اصلی قدرت نرم را داراست. در جهان امروز با توجه به توسعه ایجاد داده‌ها و ذخیره‌سازی آن نیاز به ابررایانه‌ها اهمیت بسیاری  دارد. امیدواریم که این ابررایانه تاثیر چشمگیری در شرایط کشور ایجاد کند».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.