اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 18, 2021
11:42 سه شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124258

طرح سوال از وزیر ارتباطات در مورد شبکه ملی اطلاعات در کمیسیون صنایع

 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ‌طرح سوالات نمایندگان از وزیر ارتباطات در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
 
حجت‌الله فیروزی با اشاره به جلسه صبح امروز(دوشنبه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور وزیر ارتباطات و برای پاسخ به سوالات برخی نمایندگان برگزار شد، گفت: ابتدا سوال مشترک علیزاده نماینده دامغان و علی جدی نماینده شیروان درباره علت عدم ایجاد شبکه ملی اطلاعات مطرح شد که با توجه به آسیب های امنیتی، مالی و فرهنگی در اینترنت جهانی، چرا هنوز این شبکه ملی علیرغم تأکید رهبر معظم انقلاب اجرا نشده است.
 
وی با اشاره به توضیحات آذری جهرمی، یادآور شد: وزیر ارتباطات هدف از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را آسیب هایی دانست که شبکه جهانی اینترنت دارد اما گفت که نباید مسئولیت درباره راه اندازی این شبکه را منحصر به وزارت ارتباطات کرد چرا که فقط بخشی از ساختار به این وزارتخانه مربوط بوده و موضوعاتی مثل تولید محتوا و غیره به عهده سایر دستگاه ها است.
 
فیروزی یادآور شد: به گفته وزیر ارتباطات سیاستگذاری‌های کلی در حوزه فضای مجازی به عهده شورای عالی مجازی است، وزارت ارتباطات اهتمامی کرده و سندی نوشته که به تصویب شورای عالی فضای مجازی نیز رسیده است که به عنوان نقشه راهی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع اضافه کرد: وزیر ارتباطات همچنین توضیح داد که شبکه ملی اطلاعات ترکیبی از اقدامات مختلف است و کارهای آن شروع شده و پیشرفت های خوبی داشته اند که با توجه به ظرفیت های کشور اقدامات در حال انجام است و در این مسیر باید محدودیت های ایجاد شده جهانی را نیز در نظر گرفت.
 
وی تاکید کرد: آقای آذری جهرمی به اقداماتی هم اشاره کرد و گفت که در همین راستا نرم افزارهایی ایجاد شده که بطور مثال جایگزین نرم افزار مسیریاب ویز شده و توانسته است موفق باشد لذا می توان اپلیکیشن های داخلی خوبی نیز جایگزین اپلیکیشن هایی مشابه تلگرام و واتساپ داشته باشیم که در چارچوب شبکه ملی اطلاعات قابل تعریف و استفاده باشد.
 
نماینده مدم فسا در مجلس همچنین گفت: در این جلسه وزیر ارتباطات تأخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را پذیرفت، وزیر در پاسخ به سوال نماینده دامغان اشاره کرد که فضای مجازی فرصت بزرگی برای کشور است که در شرایط کرونا در حوزه علم و آموزش و فعالیت های فرهنگی موثر بوده است، البته طبیعی است که فضایی که تولید محتوای آن در خارج از کشور تأمین می شود، آسیب هایی نیز دارد که لازم است برای حل آن شبکه ملی اطلاعات با همکاری شورای عالی فضای مجازی پیگیری شود.
 
فیروزی با اشاره به اظهارات آذری جهرمی درباره اهمیت امن سازی فضای مجازی، گفت: وزیر اظهار کرد که با شورای عالی فضای مجازی همکاری ایجاد شده تا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود و هدف گذاری های لازم انجام شده است. وزیر اعلام کرد که مرکز مدیریت یکپارچه رصد و پایش شبکه ملی اطلاعات آماده شده که خود بخش قابل توجهی از شبکه ملی اطلاعات است و طی ماه های آتی به بهره برداری می رسد.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع در پایان افزود: در نهایت مقرر شد نمایندگان سوال کننده یک هفته به وزیر ارتباطات مهلت داده و گزارش های تکمیلی این وزارتخانه پیرامون سوال خود را دریافت کنند و بعد از استماع نظرات کارشناسان، قانع شدن یا نشدن خود را اعلام کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.