اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 18, 2021
11:51 سه شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124261

اتصال روستاهای سیستان‌وبلوچستان به اینترنت در ایستگاه پایانی

 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اتصال روستاهای سیستان‌وبلوچستان به اینترنت به دلیل عدم تامین تجهیزات و تاخیر در ساخت فیبر نوری با مشکل روبه‌رو شده بود، اما با تلاش‌های انجام شده تا یک‌ونیم ماه دیگر اتصال برقرار خواهد شد.
 
 اواخر اسفند سال گذشته وزیر ارتباطات با سفر به سیستان‌وبلوچستان اعلام کرد اتصال همه روستاهای این استان به اینترنت تا اواخر اردیبهشتماه و با نظارت مستقیم وزیر ارتباطات و حضور معاونان او در روستاهای این استان انجام خواهد شد.
 
«محمدجواد آذری جهرمی» امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص وضعیت اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت گفت: از برنامه‌ای که برای اتصال همه روستاهای این استان به اینترنت داشتیم کمی عقب هستیم. علت اصلی تاخیر در فرآیند اجرایی این پروژه، بروز مشکل در تامین تجهیزات بود.
 
وزیر ارتباطات افزود: البته ایرانسل در برنامه‌ محوله، جلوتر است و همراه اول نیز در حال تامین تجهیزات است زیرا در این زمینه کمی مشکل داشت و این مشکلات اکنون در حال رفع شدن هستند.
 
جهرمی تاکید کرد: یکی از مسائل دیگر مشکلات حوزه فیبر نوری است. بر اساس تفاهمی که امضا شد، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا باید ساخت فیبر نوری را انجام می‌داد که روند آن با تاخیر مواجه شده است.
 
وزیر ارتباطات خاطرنشان‌کرد: یک برنامه جبرانی ۴۵ روزه در اختیار ما قرار داده‌اند که بر اساس آن کار را پیش ببریم.
 
وی افزود: به‌زودی به استان سیستان و بلوچستان می‌روم تا شخصا بر فرآیند اجرای کار نظارت کنم. پس از این تاخیر ۱.۵ ماهه به‌طور حتم همه روستاهای سیستان و بلوچستان پس از این مدت به اینترنت متصل خواهند شد.
 
وضعیت اینترنت روستاهای کشور چگونه است؟
 
حدود هشت سال قبل روستاهای بالای ۲۰ خانوار دسترسی‌شان به شبکه ملی اطلاعات صفر بود، اما اغلب شهرها به دنیای بدون واسطه اینترنت دسترسی داشتند. مدتی گذشت و این کمبود کاملا به چشم آمد و جبران عقب‌ماندگی در حوزه توسعه ارتباطات در روستاها در دستور کار قرار گرفت.
 
عزم جدی برای اتصال روستاها به اینترنت، تقریبا از چهار سال قبل و با حضور وزیر جوان ارتباطات آغاز شد و اکنون تعداد روستاها از ۳۵ هزار و ۵۲۰ روستا نیز گذر کرده است.
 
از یک سال قبل و با شیوع ویروس کرونا، اینترنت به زیرساخت حیاتی کشور تبدیل شد. آموزش، سلامت، خرید، دریافت تسهیلات دولتی و اطلاع‌رسانی همگی جزو کارهای مهمی بودند که پیش از شروع کرونا به صورت حضوری انجام می‌شد، اما با آغاز پاندمی همگی به یک چیز وابسته شدند؛ اتصال به اینترنت.
 
اتصال به اینترنت، بیش از گذشته به مطالبه جدی مردم در روستاها برای رساندن «صدای‌شان» به مسوولان تبدیل شده است. اتصال به اینترنت، فضایی فراهم کرده که هیچ چیز از چشم آدم‌ها دور نماند.
 
رفع مشکل اینترنت روستایی پس از مطالبه در فضای مجازی
 
عکس‌ها، ویدیوها و توئیت‌ها امروز صدای مردم شده‌اند. صدایی که بی‌واسطه به گوش مسوولان می‌رسد و بارها شاهد بودیم این صدا توانسته تعداد زیادی از مشکلات را حل کند. دیگر نیاز نیست مسوولانی که سمت اجرایی در کشور ندارند، برای اطلاع از مشکلات به شهر و روستاهای مختلف بروند. مردم با انتشار یک عکس یا ویدیو می‌توانند مطالبه‌شان را مطرح کنند.
 
به همین علت است که امروز نظارت همگانی فضای مجازی، جایگزین نظارت میدانی شده است. یک نفر مطالبه می‌کند، یک جمع مطالبه‌اش را تکرار می‌کنند و در نهایت مسوول مربوطه باید به این مطالبه جواب بدهد. این روند نظارتی مجازی اکنون توانسته برخی از مشکلات مردم به‌ویژه در مناطق محروم را بیش از گذشته منعکس کند تا دستگاه‌ها برای آن‌ها تدبیر بیندیشند.
 
سال گذشته تصاویری از دانش آموزان و معلمان مناطق جنوبی منتشر شد که هر کدام از آنها حکایت از عدم اتصال روستای‌شان به اینترنت داشت. مسئله‌ای که آموزش‌شان را مختل کرده بود. ‌این عکس‌ها در فضای مجازی منتشر شد. همه از وزیر ارتباطات مطالبه این را داشتند که چرا این روستاها به اینترنت متصل نشده‌اند؟
 
«محمدجواد آذری جهرمی» اوایل دی‌ماه ۹۹ همراه با معاونان خود به مدت ۱۰ روز در سیستان و بلوچستان مستقر شد و اتصال یک‌هزار و ۲۰۰ روستا در دستور کار قرار گرفت. جمعیت بالای روستایی، فواصل زیاد بین روستاها و مشکلات برق، توسعه ارتباطات در سیستان‌وبلوچستان را با مشکل مواجه کرده بود اما تهمیداتی که اندیشیده شد، قطار توسعه ارتباطات در این منطقه را روی ریل انداخت.  
 
۴۵ درصد از جمعیت استان سیستان‌وبلوچستان روستایی است، فاصله روستاها از یکدیگر زیاد است و به‌شدت پراکنده‌اند. در اغلب شهرهای دیگر معمولا روستاها به یکدیگر متصل هستند و این مسئله کار توسعه ارتباطی را راحت می‌کند اما در استان سیستان و بلوچستان خبری از این نکته مثبت نیست.
 
روستاهای دورافتاده و جمعیت اندک در این روستاهای پراکنده، باعث شده خدمت‌رسانی بسیار سخت شود. وزارت ارتباطات بیشترین اعتبار برای توسعه ارتباطی روستا را برای این استان در نظر گرفته اما به دلیل همین مشکلات، توسعه ارتباطات با سرعتی که انتظار می‌رفت، انجام نشد.
 
پس از آن وزیر ارتباطات چند روزی راهی هرمزگان و بندرعباس شد تا با روند اجرای پروژه را پیگیری کند. شهرستان بشاگرد و روستاهای آن اطراف مقر اصلی مسوولان حوزه ارتباطات برای برقراری اتصال به اینترنت بود. تیم فنی مستقر در این منطقه از چهار ماه اقدام‌های مهمی برای محرومیت‌زدایی از بشاگرد و برقراری عدالت ارتباطی انجام دادند و به همین دلیل امروز پوشش بشاگرد از متوسط کشوری بالاتر رفته و می‌توان گفت بشاگرد از محرمیت ارتباطی خارج شده است.
 
پس از آن وزیر ارتباطات اعلام‌کرد: تا پایان اردیبهشت همه روستاها به اینترنت متصل خواهند شد. هرچند تامین تجهیزات این برنامه را نیز کمی به تاخیر انداخت و در آخرین پیگیری ایرنا، حداکثر تا اواسط خرداد ۱۴۰۰ همه روستاهای استان پهناور سیستان و بلوچستان به اینترنت متصل خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.