تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 18, 2021
15:35 سه شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124287

نیویورک تایمز: اپل برای تبعیت از قوانین چین امنیت کاربران را به خطر انداخته است

 
 
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اپل در زمینه امنیت و حریم خصوصی چشم‌پوشی‌های زیادی در چین داشته تا همچنان بتواند به ساخت و فروش محصولات خود در این کشور ادامه دهد. این شرکت ظاهرا به ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران چینی در سرورهای محلی می‌پردازد و به درخواست چین اپ‌هایی را که مخالف قوانین این کشور هستند، سانسور می‌کند.
 
نیویورک تایمز در گزارش مفصلی مدعی شده تصمیم اپل برای تبعیت از قانونی در سال ۲۰۱۶ که خواستار ذخیره‌سازی اطلاعات خصوصی کاربران چینی در خاک چین شده بود، این شرکت را به ساخت دیتاسنتر چینی و جابه‌جایی اطلاعات شهروندان این کشور از آی‌کلود به سرورهای محلی وادار کرد.
 
کوپرتینویی‌ها تا حدی در برابر تلاش‌های چین برای کنترل اطلاعات کاربران ایستادگی کردند، اما اهرم فشار طرف مقابل قوی‌تر بود و اپل راهی جز پذیرش قوانین نداشت. در ابتدا اختلاف‌نظرهایی درباره کلیدهای دیجیتالی سیستم رمزنگاری آی‌کلود وجود داشت و اپل می‌خواست آن‌ها را در ایالات متحده نگه دارد، ولی مقامات چینی مصرانه خواستار انتقال آن‌ها به این کشور بودند.
 
در نهایت کلیدهای رمزنگاری به چین رفت. این تصمیم سبب تعجب دو مدیر اپل شد که گفته بودند چنین کاری می‌تواند اطلاعات مشتریان را به خطر بیندازد. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که دسترسی دولت چین به اطلاعات کاربران را ثابت کند، ولی کارشناسان معتقدند این کشور می‌تواند درخواست دسترسی به اطلاعات را داشته باشد یا خودش بدون اجازه اپل این داده‌ها را بخواند، چون در واقع یک شرکت شخص ثالث از طرف اپل مدیریت اطلاعات کاربران را برعهده دارد.
 
اپل در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز می‌گوید هرگز امنیت کاربران یا اطلاعات آن‌ها را در چین یا سایر کشورهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کند، در معرض خطر قرار نداده است. به گفته این شرکت، کنترل کلیدها هنوز در دست اپل است و دیتاسنترهای چینی از جدیدترین فناوری‌های رمزنگاری موجود استفاده می‌کنند.
 
اپل در خصوص حذف اپ‌ها از اپ استور گفت به ناچار این اقدامات را برای تبعیت از قوانین چین انجام داده است: «گرفتن این تصمیم‌ها همیشه کار راحتی نیست و ما شاید با قوانین محلی موافق نباشیم، ولی اولویت‌مان خلق بهترین تجربه کاربری بدون زیر پا گذاشتن قوانینی است که باید از آن‌ها پیروی کنیم.»
 
اپل با آموزش کارمندان و استفاده از ابزارهای اختصاصی مراقب انتشار محتواهایی است که خطوط قرمز چین محسوب می‌شوند. از سال ۲۰۱۷، حدود ۵۵ هزار اپلیکیشن از اپ استور چین حذف شده که شامل شماری از خبرگزاری‌های خارجی، پیام‌رسان‌های رمزنگاری‌ شده و سرویس‌های VPN بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.