تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

May 18, 2021
16:56 سه شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124296

ایرپاد از قابلیت Lossless اپل موزیک پشتیبانی نخواهد کرد

 
طبق گفته‌های اپل، به‌ دلیل بیت‌ریت بسیار بالای محتوای Lossless، تمامی ایرپادها و کلا تمامی هدفون‌های بی‌سیم مبتنی بر بلوتوث از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.
 
روز گذشته، اپل اعلام کرد که سرویس استریم موسیقی‌اش به‌زودی پشتیبانی از آهنگ‌های Lossless و همچنین صدای فراگیر و دالبی اتموس را ارائه خواهد داد؛ اما ممکن است در مورد اینکه کدام دستگاه‌ها از ویژگی‌های مذکور پشتیبانی می‌کنند، سردرگمی ایجاد شده باشد. 9To5Mac با استناد به اطلاعات منتشرشده از سوی اپل گزارشی تدوین کرده است که بر اساس آن، نه‌تنها ایرپادها بلکه تمامی هدفون‌های کاملا بی‌سیم مبتنی بر بلوتوث از محتوای Lossless پشتیبانی نمی‌کنند.
 
پیش از شروع، لازم است به‌طور خلاصه نحوه کار هدفون‌های Lossless و بلوتوث را توضیح بدهیم. یک آهنگ معمولی اپل موزیک در فرمت AAC با سرعت بیت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه رمزگذاری می‌شود که کیفیت استودیو محسوب نمی‌شود؛ اما برای اکثر کاربران با هدفون‌های معمولی به‌ اندازه کافی خوب است. با استفاده از اپل موزیک Lossless، کاربران می‌توانند آهنگ‌های رمزگذاری‌شده ALAC را با بیت‌ریت از ۱۶ بیت در ۴۴٫۱ کیلوهرتز گوش بدهند که به‌عنوان کیفیت CD نیز شناخته می‌شود.
 
کیفیت یک فایل صوتی از نوع CD در حدود ۱۴۱۱ کیلوبیت بر ثانیه و بسیار بالاتر از یک فایل معمولی AAC در اپل موزیک است. وقتی صحبت از قابلیت Lossless می‌شود که به تجهیزات حتی بهتری مانند DAC خارجی نیاز دارد، این اعداد و ارقام می‌تواند بسیار بیشتر شود. هرچه نرخ بیت بالاتر باشد، موسیقی از جزئیات بیشتری برخوردار است؛ زیرا صدا فشرده‌سازی کمتری تجربه کرده است.
 
 فناوری‌های بلوتوث در ایده‌آل‌ترین سناریوها، تنها به سرعت تا ۲۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه می‌رسند. در دنیای واقعی، هنگامی که به دلیل تداخل و فاصله نیاز به کاهش سیگنال دارید، پهنای باند حتی کمتر می‌شود. به همین دلیل است که Lossless با هیچ هدفون بلوتوثی کار نخواهد کرد و این مورد محدود به اپل موزیک یا هدفون‌های اپل نخواهد بود.
 
اپل می‌گوید کاربران می‌توانند Lossless را با استفاده از هر هدفون در برنامه تنظیمات فعال کنند؛ اما قابلیت مذکور با بلوتوث کار نخواهد کرد. برای اینکه آهنگ‌های Lossless را تجربه کنند، کاربران به یک هدفون سیم‌دار و خوب نیاز دارند. به‌عبارت‌دیگر، هیچ یک از ایرپادها و هدفون‌های بی‌سیم بیتس و… از این قابلیت برخوردار نخواهند شد.
 
در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که ایرپاد مکس چطور؟ زیرا کاربران می‌توانند کابل لایتنینگ با رابط ۳٫۵ میلی‌متری برای استفاده از سیم به آن وصل کنند. متأسفانه اپل اعلام کرده است که ایرپاد مکس در حال حاضر از فرمت‌های صوتی دیجیتال در حالت سیمی پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین، باید منتظر به‌روزرسانی برای پشتیبانی از این قابلیت برای دارندگان ایرپاد مکس بود.
 
به‌طورکلی، ایرپادها و هدفون‌های بی‌سیم بیتس از قابلیت دالبی اتموس و صدای فراگیر (Spatial Audio) پشتیبانی می‌کنند. البته اپل می‌تواند یک کدک Lossless با بهینه‌سازی بلوتوث، مانند LDAC سونی که تا ۹۹۰ کیلوبیت بر ثانیه می‌رسد، ارائه بدهد؛ اما تاکنون جزئیاتی از آن ارائه نداده است و برای پشتیبانی از رمزگذار جدید احتمالا باید منتظر ایرپاد ۳ بمانیم. سخت‌افزار مورد نیاز برای بهره‌مندی از ویژگی‌های جدید به شرح زیر است:
 
محتوای Lossless: یک هدفون سیمی (به‌ جز ایرپاد مکس با کابل لایتنینگ و خروجی ۳٫۵ میلی‌متری)
محتوای Hi-Res Lossless: یک هدفون سیمی متصل به DAC خارجی
محتوای Spatial Audio (صدای فراگیر): تمامی ایرپادها و هدفون‌های بیتس مجهز به تراشه W1 یا H1 (اپل می‌گوید کاربران می‌توانند به‌صورت دستی این گزینه را برای سایر هدفون‌ها فعال کنند)
قابلیت Lossless با هوم پاد و هوم پاد مینی نیز سازگار نخواهد بود و صدای فراگیر تنها در کامپیوترهای مک سازگار در دسترس خواهد بود. گفته می‌شود در ابتدا حدود ۲۰ میلیون آهنگ با کیفیت Lossless در دسترس خواهد بود و تا پایان سال ۲۰۲۱، تمامی ۷۵ میلیون قطعه موسیقی اپل موزیک از این کیفیت پشتیبانی می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.