امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 19, 2021
12:15 چهارشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124320

باج گیری 90 میلیون دلاری هکرها از شبکه خط لوله بنزین آمریکا

 
بررسی جدید نشان داد گروه هکری دارک ساید که عامل حمله باج افزاری به شرکت کلونیال پایپ لاین و تعطیل شدن بزرگترین شبکه خط لوله سوخت رسانی آمریکا بوده، مجموعا ۹۰ میلیون دلار باج در قالب بیت کوین دریافت کرده است.
 
 شرکت کلونیال پایپ لاین حدود دو هفته پیش پس از این که هدف حمله سایبری قرار گرفت ناچار شد شبکه خط لوله سوخت خود به طول بیش از ۸۸۵۱ کیلومتر را تعطیل کند که در نتیجه آن سیستم سوخت رسانی به ایالتهای شرقی آمریکا فلج شد. اف بی آی عامل این حمله سایبری را گروه دارک ساید معرفی کرد که یک گروه هکری مستقر در اروپای شرقی است و کلونیال ظاهرا پنج میلیون دلار باج به این گروه پرداخت کرد.
 
دارک سایر مدل کسب و کار باج افزار به عنوان یک سرویس را اداره می کند. این هکرها تحت مدل مذکور به ساخت و فروش ابزارهای باج افزار به خلافکاران سایبری دیگر می پردازند که با استفاده از این باج افزارها به حمله دست می زنند. باج افزار نوعی کد مخرب است که دسترسی به سیستم رایانه را مسدود می کند. هکرها در قبال دریافت باج، دسترسی به اطلاعات را احیا می کنند.
 
شرکت تحلیل بلاک چین الیپتیک روز جمعه اعلام کرد که کیف بیت کوین مورد استفاده دارک ساید برای جمع آوری پول باج از قربانیانش را شناسایی کرده است. همان روز محققان امنیتی اینتل ۴۷۱ اعلام کردند دارک ساید پس از قطع دسترسی به سرورهایش و خالی شدن کیف پول رمزارزش تعطیل شده است. این گروه هکری فشار از سوی دولت آمریکا را مسبب این اتفاق خواند.
 
شرکت الیپتیک روز سه شنبه در یک پست وبلاگ اعلام کرد دارک ساید و زیرمجموعه هایش طی ۹ ماه گذشته از ۴۷ قربانی دستکم ۹۰ میلیون دلار باج در قالب بیت کوین دریافت کرده اند. میانگین پرداخت باج از سوی سازمانها احتمالا ۱.۹ میلیون دلار بوده است.
 
تام رابینسون، هم موسس و دانشمند ارشد الیپتیک گفت: تا جایی که می دانیم، این تحلیل شامل همه پرداختهایی است که به دارک ساید انجام گرفته است. با این حال مبادلات بیشتر ممکن است شناسایی نشده باشد و این آمار باید حداقل پرداختی انجام شده در نظر گرفته شوند.
 
طبق بررسی الیپتیک، کیف بیت کوین دارک ساید پیش از این که موجودی آن هفته گذشته خالی شود، به ارزش ۵.۳ میلیون دلار پول دیجیتالی داشت. گمانه زنی وجود دارد که این پول توسط دولت آمریکا توقیف شده است.
 
از ۹۰ میلیون دلار، ۱۵.۵ میلیون دلار به طراح دارک ساید و ۷۴.۷ میلیون دلار به زیرمجموعه های آن تعلق گرفته است. عمده این پول به صرافیهای رمزارز ارسال شده و در آنجا به پولهای رایج تبدیل می شوند.
 
بیت کوین به مورد استفاده قرار گرفتن در فعالیت مجرمانه شهرت پیدا کرده است زیرا رمزارز هویت مجرمان را فاش نمی کند. با این حال محققان می توانند منبع ارسال رمزارز را ردگیری کنند.
 
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، کلونیال پایپ لاین تنها یکی از موارد اخیر حمله باج افزاری بوده است. واحد اروپایی شرکت ژاپنی توشیبا هدف حمله هک قرار گرفت و گروه دارک ساید عامل این حمله معرفی شد. همچنین سیستم بهداشت و درمان ایرلند هم هدف حمله باج افزاری قرار گرفته است. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا فرمانی را امضا کرد که تقویت دفاعهای امنیت سایبری را مد نظر دارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.