تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 19, 2021
16:43 چهارشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124339

استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، راهبردی در حوزه پیشگیری از جرم است

قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: پاسخگویی، ارتقای شفافیت و استفاده از سامانه‌های الکترونیک از جمله راهبردهایی هستند که در طرح تحول قوه قضاییه در حوزه پیشگیری آمده است و همه این موارد و راهبردها در این جهت است تا جرم، اتفاق نیفتد.
 
به گزارش معاونت اجتماعی قوه قضائیه نشست مشترک قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای «ارتقای آگاهی حقوقی جامعه با استفاده از ظرفیت اپراتورها در کشور» برگزار شد.
 
در ابتدای جلسه، رضا مسعودی‌فر ضمن تاکید برضرورت آگاهی‌بخشی و ارتقای دانش حقوقی نزد مردم، گفت: پاسخگویی، ارتقای شفافیت و استفاده از سامانه‌های الکترونیک از جمله راهبردهایی هستند که در طرح تحول قوه قضاییه در حوزه پیشگیری آمده است و همه این موارد و راهبردها در این جهت است تا جرم، اتفاق نیفتد.
 
وی در ادامه به سه گام پیشگیری، اشاره کرد و گفت: اولین و مهم‌ترین گام پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی است که آگاهی‌بخشی حقوقی به مردم، یک مرحله اساسی و تاثیرگذار در این نوع پیشگیری است.
 
مسعودی‌فر با اشاره به ضرورت انتقال دانش فنی حقوقی به مردم به منظور پیشگیری از وقوع جرم، افزود: گام دوم پیشگیری، وضعی است تا فرصت ارتکاب جرم از مجرم سلب شود.
 
این مقام مسئول گام سوم را پیشگیری‌های حقوقی- قضایی دانست و تصریح کرد: آن چه در این گام مردم مهم است، تناسب جرم و مجازات است که می‌تواند به باز اجتماعی کردن مجرم کمک کند.  آگاهی مردم از حقوق خود در مراجعه به دستگاه قضایی نیز بسیار حائز اهمیت است.
 
وی با یادآوری اقدامات صورت گرفته در بخش‌هایی که به آن اشاره شد، گفت: در بحث مشارکت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از نیازمندی‌های حقوقی سازمان شروع کرده و تا حصول نتیجه مطلوب به فعالیت خود در آگاهی‌بخشی به مردم ادامه می‌دهیم.
 
مسعودی‌فر افزایش به دانش حقوقی جامعه را حائز اهمیت فراوان توصیف کرد و گفت: درتلاش ما برای ارتقای آگاهی حقوقی جامعه با استفاده از ظرفیت اپراتورها، اگر یک مورد هم باعث جلوگیری از تضییع حق مردم شود برای این معاونت ارزشمند خواهد بود.
 
وی خطاب به رئیس سازمان تنظیم مقررات گفت: همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زمینه را برای تسریع در امر آگاهی‌بخشی جامعه فراهم می‌کند.
 
در ادامه این جلسه حسین فلاح رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این مطلب که موضوع پیشگیری بحث مهمی است، تصریح کرد: اگر بهترین فرد در حوزه کاری خود باشیم باز هم نیاز به ارتقای دانش نزد هر فرد احساس می‌شود.
 
وی به لزوم تسریع ایجاد تفاهم میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه ایجاد بستر آگاهی‌بخشی به جامعه، گفت: به نظر می‌رسد اطلاع رسانی از طریق پیامک بسیار موثر بوده اما، این بخش ملاحظاتی را نیز برای ما به وجود می‌آورد.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به انبوه شکایات مردمی در سامانه ۱۹۵ از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی افزود: در این راستا این سازمان مجبور به قطع سیم‌کارت‌های ارسال پیامک انبوه شد. در راستای همکاری این سازمان با شما، قادر هستیم در هر بار ۵۰ میلیون پیامک آگاهی‌رسان با محتوای آموزشی ارسال کنیم.
 
این مقام مسئول با تاکید بر حساسیت مردم نسبت به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و دولتی، یادآور شد: ۹۵ درصد مردم از حقوق خود در مراجعه به محاکم قضایی آگاه نیستند. لذا این آمادگی نزد این سازمان وجود دارد تا در این زمینه با این معاونت همکاری نزدیک داشته باشیم.
 
در ادامه این نشست اکبر تهرانی دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت پیشگیری قوه قضاییه، در اشاره به توانمندی‌های این معاونت در همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تصریح کرد: این معاونت آمادگی دارد آموزش‌های حقوقی، خانواده و فضای مجازی را به کارکنان سازمان تنظیم مقررات ارائه کند.
 
وی خاطرنشان کرد: محتوای پیامک‌ها نیز با نظر کارشناسان به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات ارسال خواهد شد.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و اداره‌کل ارتباطات رادیوئی تاسیس شد. هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند. اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت بر اجرای مصوبات آن نیز از دیگر وظایف مهم این سازمان است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.