اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 22, 2021
11:44 شنبه، 1ام خردادماه 1400
کد خبر: 124416

گستردگی ۹۱ درصدی پوشش اینترنت در استان گیلان

 
 
 باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲، گسترش شبکه اینترنت به یکی از اولویت اصلی در برنامه توسعه‌ای قرار گرفت که این مهم در استان گیلان با رسیدن به ضریب نفوذ اینترنت به بیش از ۹۰ درصد رنگ تحقق به خود گرفت.
 
اینترنت یکی از با نفوذترین تکنولوزی های جدید ارتباطی است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر عظمت نفوذ قرار داده است و به نوعی همه ابعاد حیات فردی و جمعی ما متاثر از این تکنولوژی ارتباطی و سایر تکنولوژی ها است به طوری که حتی عصر حاضر را عصر اینترنت می دانند.
 
علاوه بر این، امروزه اینترنت به عنوان اصلی ترین عامل توسعه‌ای در تمامی ابعاد اقتصادی، کشاورز، فرهنگی و حتی سیاسی است به طوری که کمتر فعالیت اجتماعی و فعالیت عادی زندگی روزمره را سراغ خواهی داشت که با این فناوری مرتبط و شاید به جرات باید گفت که به آن وابسطه نباشد.  
 
اما مهم ترین دغدغه این فناوری دسترسی همه مردم به آن است که برای برخی مناطق با جغرافیایی متفاوت این مسئله به معضلی جدی هم در رفاه و هم در توسعه محسوب می شود. 
 
گیلان از جمله استان هایی بود که به واسطه جغرافیای متنوع و متفاوت از دریا گرفته تا دشت و جنگل و کوه این ناهمگونی ها مانعی بود تا مردمش از دسترسی آسان به شبکه اینترنت محروم باشند زیرا توسعه اینترنت فناوری بسیاری گران است که با توجه به جغرافیای گیلان این هزینه بیشتر نیز خواهد بود. 
 
اما دولت تدبیر و امید پس از استقرار یکی از اهداف خود را تحقق دولت الکترونیک و توسعه شبکه ارتباطات و دسترسی تمامی مردم حتی در دورترین نقاط کشور قرار داد که  براساس آمار استان گیلان با دستیابی به این اهداف در ضمره استان های برخودار از پوشش گسترده اینترنت قرار گرفت. 
 
بر اساس آمارهای رسمی طی هشت سال اخیر بسیاری از روستاهای گیلان حتی در نقاط کوهستانی و دوردست نه تنها به انترنت، بلکه به اینترنت پرسرعت نیز مجهز شدند که ابعاد تازه ای برای زندگی و رفاه مردم ایجاد کرده است. علاوه بر امکان برقراری ارتباط مستمر این مناطق با سراسر جهان، بسیاری از مسائل روزمره همچون خدمات پرداخت و مالی را نیز برای اهالی مناطق دور افتاده گیلان فراهم آورده است که دیگر نیازی به تحمل هزینه سنگین و طی کردن مسافت های طولانی نیست.
 
افزایش ۱۹۶ درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان نیز به عملکرد دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته در بخش پوشش اینترنت اشاره کرد و گفت: کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه متوازن زیرساخت های ارتباطی در شهر و روستا و ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به عنوان مهم ترین اقدامات در حوزه ارتباطات برشمرد.
 
فرزاد توکلی با اشاره به لزوم توسعه ارتباطات در حوزه روستا با رویکرد کاهش شکاف دیجیتالی و اجرای عدالت ارتباطی گفت: از ابتدای سال ۹۹ وزارت ارتباطات با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و از محل منابع طرح "USO" اقدام به اجرا و توسعه سایت های ارتباطی در گیلان کردند که در حال حاضر هفت سایت ارتباطی روستایی توسط اپراتور همراه اول احداث و راه اندازی شده و ۲۰ سایت موجود نیز از نسل دوم به نسل های سوم و چهارم ارتقاء تکنولوژی داشته است.
 
وی به برخوداری ۹۱ درصدی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اشاره کرد و افزود: تاکنون حدود ۸۰ روستای اقماری از این سرویس برخوردار بوده و در صورت تامین تجهیزات تا چند هفته آینده ۷۸ سایت دیگر نیز توسط این اپراتور به نسل بالاتر ارتقاء خواهد یافت.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در خصوص احداث و ارتقاء سایت های روستایی توسط اپراتور ایرانسل نیز از محل منابع وزارت ارتباطات در سال گذشته گفت: این اپراتور در سال ۹۹ مبادرت به احداث ۱۱ سایت ارتباطی و همچنین ارتقاء پنج سایت موجود از نسل دوم به نسل سوم و چهارم کرد. ضمن آنکه هم اکنون ۴۰ روستای اقماری به این سرویس دسترسی دارند. همچنین ۶ سایت دیگر در مرحله عملیات اجرایی قرار داشته و ۴۲ سایت نیز پس از تامین اعتبار تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
 
توکلی با اشاره به خدمات ارائه شده در حوزه  ارتباطات و فناوری اطلاعات استان افزود: از ۲ هزار و ۵۶۷ روستای استان در فاز اول یک هزار و ۷۲۷ روستا تا پایان سال ۹۹ به خدمات صوت و اینترنت پرسرعت مجهز شدند و در فاز دوم نیز ۲۳۵ روستا در برنامه کاری اپراتور "های وب" قرار گرفته و این اپراتور در سال گذشته از محل اعتبارات وزارت ارتباطات اقدام به احداث و راه اندازی ۱۵ سایت در روستاهای استان کرد.
 
وی با بیان اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان نسبت به ابتدای سال ۹۲ از ۵۶ به ۱۶۷.۱۵ درصد رسیده است، گفت: در حال حاضر گیلان رتبه چهارم کشور را در این شاخص به خود اختصاص داده و تمامی شهرهای استان از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار هستند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان گفت: در حال حاضر تعداد مشترکان سیمکارت همراه استان به چهار میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۱۴ مشترک رسیده و از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۵۸۵ مشترک تحت پوشش اپراتور همراه اول، یک میلیون و ۹۰۲ هزار و۷۲ مشترک توسط اپراتور ایرانسل و ۱۳۵ هزار و ۱۵۷ مشترک نیز توسط اپراتور رایتل خدمات مورد نیاز خود را دریافت می نمایند.
 
توکلی افزود: هم اکنون ضریب نفوذ پوشش تلفن اپراتور همراه اول از ۵۶ درصد در ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید، به ۹۰ درصد رسیده است و اپراتور ایرانسل نیز با رشد ۱۴۱.۹۳ درصدی از ۳۱ به ۷۵ درصد در سال ۱۴۰۰رسیده است. ضمن انکه  این اپراتورها در مجموع با  یک هزار و ۸۹۳  سایت نسل سوم و  یک هزار و ۸۴۶  سایت نسل چهارم خدمات و سرویس های ارتباطی را به مردم گیلان ارائه می دهند.
 
وی در خصوص پوشش جاده ای استان  تلفن همراه نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد از جاده های اصلی و فرعی استان تحت پوشش اپراتور همراه اول قرار دارد که با رشد ۱۵.۸۷ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بوده است و ۸۱ درصد نیز تحت پوشش اپراتور دوم قرار دارد و میزان پوشش جاده ای این اپراتور نسبت به سال ۹۲،  ۱۴۶.۷۱ درصد رشد داشته است.
 
پوشش ۹۱ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان به اینترنت پر سرعت
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همچنین درباره ایجاد دسترسی به اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گفت: امسال تعداد ۳۶ سایت روستایی در استان احداث و ارتقا یافته است که با این سایت ها دسترسی ۵۹ روستای استان به اینترنت فراهم شده که شامل جمعیت هشت هزار و ۴۲۶ خانوار روستایی در قالب ۲۵ هزار نفر است .
 
توکلی تصریح کرد: در حال حاضر دو هزار و ۴۳۶ روستای دارای ارتباط و دو هزار و ۴۱۱ روستای دارای تلفن خانگی در استان  هستند که از این تعداد یک هزار و ۸۸۱ روستای استان در قالب طرح عمومی خدمات اجباری روستایی با تخصیص بودجه از محل اعتبارات USO به شبکه ملی اطلاعات متصل است.
 
وی افزود: هم اکنون بیش از ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه را دارند و دسترسی لازم به اینترنت پرسرعت تاکنون برای یک هزار و ۸۸۱ روستا از مجموع دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فراهم شده و این روستاها به یکی از سرویس های اینترنت پرسرعت ثابت و سیار دسترسی دارند .
 
او ادامه داد: این در حالی است که تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش بهره مندی ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه از اینترنت پرسرعت بوده است و هم اکنون این دسترسی برای ۹۱ درصد در این روستاها  ایجاد شده و تلاش مجموعه ارتباطات در استان برقراری پوشش اینترنت پرسرعت روستاهای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده تا پایان دولت تدبیر و امید است.
 
افزایش ۳۳ برابری پهنای باند اینترنت گیلان
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همچنین افزایش ۳۳ برابری توسعه پهن باند در دسترسی اپراتورها را اقدامی مهم در برخوداری مردم از شبکه تلفن همراه دانست و گفت: طی هشت سال اخیر پهنای باند اپراتورها از ۱۵ به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است. علاوه بر این شاهد افزایش ۱۸ برابری توسعه ظرفیت شبکه انتقال استان بودیم که از ۴۵ به ۷۹۵.۷۵ گیگابیت بر ثانیه رسید. 
 
توکلی افزود: طی هشت سال گذشته شاهد رشد بالایی در تعداد مشترکان اینترنت ثابت و پهن باند سیار بوده ایم و تعداد مشترکان این حوزه با افزایش ۲۳ برابری از ۱۲۶ هزار و ۴۰۶ مشترک در سال ۹۲ به ۲ میلیون و ۹۱۸ هزار مشترک رسیده است.
 
وی همچنین درباره ایجاد دسترسی به اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گفت: امسال تعداد ۳۶ سایت روستایی در استان احداث و ارتقا یافته است که با این سایت ها دسترسی ۵۹ روستای استان به اینترنت فراهم شده که شامل جمعیت هشت هزار و ۴۲۶ خانوار روستایی در قالب ۲۵ هزار نفر است .
 
توکلی در خصوص توسعه خدمات اینترنت پرسرعت در شهرهای استان هم گفت: هم اکنون تمامی شهرهای استان از خدمات نسل سوم و چهارم اینترنت پرسرعت برخوردارند.
 
سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیارد ریالی برای توسعه فیبر نوری
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در ادامه به طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبر نوری اشاره و بیان کرد: این طرح با هدف ایجاد دسترسی اینترنت پرسرعت در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور اجرا شده است که خطوط انتقال بر بستر فیبر نوری اهمیت فراوانی در حفظ، نگهداری و پایداری ارتباطات در مناطق محروم دارد.
 
 به گفته توکلی در این بخش ۱۰۶ کیلومتر فیبرنوری با صرف هزینه ۱۰۶ میلیارد ریال در فاز نخست در نظر گرفته شده است و تاکنون تمامی آن توسط مخابرات منطقه گیلان به عنوان مجری طرح از منطقه توتکابن شهرستان رودبار تا اسپیلی در شهرستان سیاهکل با پوشش ۲۸ مرکز و سایت مخابراتی اجرا شده است.
 
وی همچنین با اشاره به نیاز روزمره مردم برای افزایش پوشش و پایداری ارتباط به صورت یکسان در سراسر استان و همچنین کاهش شکاف دیجیتالی و اجرای عدالت اجتماعی در نقاط روستایی، بیان داشت: هماهنگی لازم با اپراتورهای تلفن همراه و روستایی استان برای برقراری رومینگ بین اپراتوری انجام شده است.
 
توکلی تصریح کرد: در حال حاضر یکهزار و ۷۹۰ روستا از طریق رومینگ با اپراتور همراه اول و یک هزار و ۷۹۴ روستا نیز از طریق رومینگ با اپراتور ایرانسل و اپراتور روستایی "های وب" فعال شده و دارندگان سیم کارت های "های وب" در استان می توانند از خدمات این دو اپراتور استفاده کنند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان به راه اندازی ۱۱ سایت جدید و ارتقاء ۲۲ سایت به نسل بالاتر از ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود و تحریم های پیش رو برای استفاده از تجهیزات به روز برای راه اندازی و ارتقاء تکنولوژی سایت های موجود در استان، هزینه ارتقاء هر یک سایت به نسل بالاتر را بالغ بر یک میلیارد تومان و هزینه احداث و راه اندازی هر یک سایت جدید را دو میلیارد تومان اعلام کرد.
 
برخوداری ۲ هزار مدرسه گیلان از اینترنت رایگان
 
توکلی همچنین از اتصال ۲ هزار و ۶۹ مدرسه شهری و روستایی در استان به اینترنت رایگان در راستای طرح هوشمندسازی مدارس طی هشت سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۴۳۷ مدرسه در مناطق روستایی بوده که سرویس خود را از مخابرات و اپراتورهای (همراه اول، ایرانسل و های وب) دریافت کرده اند و ۶۳۲ مدرسه نیز در مناطق شهری استان از طریق مخابرات منطقه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ازای تامین ۲ سال سرویس اینترنت رایگان به همراه مودم برای مدارسی که سرویس خود را از مخابرات بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال و برای مدارسی که سرویس خود را از اپراتورها دریافت کرده اند نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال در استان گیلان هزینه کرده است. 
 
توکلی  همچنین درباره دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی در استان نیز بیان داشت: در سال ۹۲ ، ۲۰۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی در گیلان مشغول به فعالیت بود که هم اکنون به ۶۳۸ دفتر رسیده که از این تعداد ۳۷۰ دفتر در حوزه شهری و ۲۶۸ دفتر در حوزه روستایی است .
 
به گفته وی از ابتدای سال جاری ۹۲ دفتر پیشخوان دیگر نیز مجوز فعالیت گرفته اند که شامل ۴۹ دفتر پیشخوان خدمات دولت در حوزه شهری و ۴۳ دفتر ICT روستایی بوده و در حال حاضر صدور مجوز ۱۲ دفتر در حوزه شهری و هشت دفتر در حوزه روستایی نیز در حال تکمیل فرآیند استعلامات است.
 
توسعه بانکداری الکترونیک به روستاهای گیلان
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در حوزه بانکداری الکترونیکی در دولت دوازدهم نیز به نصب ۶۰ دستگاه ATM در روستاها به منظورکاهش شکاف دیجیتالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰ دستگاه خودپرداز بانکی دیگر نیز برای نصب در روستاها درخواست شده که در صورت تامین اعتبار لازم از محل منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقدام خواهد شد.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان همچنین از پرداخت مبلغ ۹ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب ۱۴ طرح مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع صندوق توسعه ملی در استان خبر داد که زمینه اشتغال ۲۱ نفر را در استان فراهم کرده است .
 
وی افزود: بیش از ۱۴۶ شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان فعالیت داشته و تعداد ۱۴۲ شرکت فعال نیز در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان ثبت شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب حوزه فناوری اطلاعات در گیلان، تعداد شرکت های دانش بنیان استان را ۶۷ شرکت برشمرد و گفت: از این تعداد، ۱۴ شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند و در این حوزه بین استان های کشور، استان گیلان رتبه خوبی را داراست و در حوزه استارت آپ ها نیز با ۴۷ استارت آپ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال فعالیت هستند.
 
توکلی با اشاره به طرح نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون اکوسیستم استارت آپی استان با مشارکت ۱۱۴ عضو در سامانه ایران نوآفرین، از لحاظ تعداد شرکت های ثبت شده در این سامانه جزو استان های خوب در این بخش است.
 
 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در خصوص تسهیلات اختصاص یافته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان نیز گفت: برای سه طرح فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ ۵۳۸ میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن های  تلفن همراه هفت طرح با مبلغ ۱۱۶ میلیون تومان پرداخت شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.