تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 22, 2021
16:25 شنبه، 1ام خردادماه 1400
کد خبر: 124457

استخراج بیت‌کوین در ایران احتمالا یک میلیارد دلار درآمد دارد

 
ایران ۴/۵ درصد از استخراج بیت‌کوین جهان را براساس آمار منتشر شده از سوی شرکت داده‌های بلاک‌چین Elliptic، به خود اختصاص داده است که طبق برآورد‌ها این میزان استخراج، یک میلیارد دلار درآمد برای کشور ایران به همراه دارد.
 
 به نقل از دیکریپت، شرکت داده‌های بلاک‌چین Elliptic اخیرا مطالعه‌ای انجام داده که نشان می‌دهد ایران ۴/۵ درصد از کل استخراج بیت‌کوین جهان را به خود اختصاص داده است. Elliptic برآورد کرده است که براساس نرخ مصرف انرژی فعلی ایران، مزارع استخراج بیت‌کوین این کشور احتمالا حدود یک میلیارد دلار درآمد سالیانه دارند.
 
الیپتیک (Elliptic) برای برآورد دقیق‌تر به داده‌های مرکز گزینه‌های مالی جایگزین در دانشگاه کمبریج و بیانیه‌های شرکت دولتی تولید، توزیع و انتقال برق ایران (توانیر) نیز نگاهی انداخته است. توانیر مدعی است که ماینر‌های ایرانی MW 600 الکتریسیته مصرف می‌کنند.
 
با این حال این شرکت اذعان دارد که تعیین دقیق این رقم بسیار سخت و دشوار است.
 
 
کمبریج آمار به تفکیک کشور خود را در ماه آوریل ۲۰۲۰ بروزرسانی کرد و میانگین سهم ایران از مصرف انرژی بیت‌کوین را ۳.۸۲ درصد تخمین زد. در آن زمان قیمت بیت‌کوین حدود ۷ هزار دلار بود؛ قدرت استخراج یا هش‌پاور (مقدار قدرت محاسباتی که به استخراج بیت‌کوین اختصاص یافته) از آن زمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، رشد قابل توجهی داشته است.
 
این مطالعه همچنان تاکید دارد که بیت‌کوین به نوعی یک راه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا برای صادرات نفت ایران محسوب می‌شود. هرچه گاز کمتری از این کشور خارج شود یعنی انرژی ارزان‌تری برای ماینر‌ها وجود دارد که چشم‌انداز جذابی نه تنها برای ماینر‌های داخلی بلکه برای شرکت‌های استخراج چینی است که به دنبال فرار از محدودیت‌های چین هستند.
 
در واقع ایران حتی همین امروز هم نفت و گاز زیادی را در سطح جهانی می‌فروشد؛ اما فروش نفت و گاز به جای روش مستقیم از طریق الکتریسیته انجام می‌شود. در این مطالعه آمده است که:‌ «الکتریسته‌ای که ماینر‌های ایرانی استفاده می‌کنند تقریبا با ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در هر سال برابر است؛ نزدیک به ۴ درصد از مجموع صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰.»
 
افزایش قابل توجه استخراج بیت‌کوین در ایران نشان می‌دهد که مکانیزم اثبات کار بیت‌کوین یکی از انگیزه‌های مهم دستیابی به انرژی ارزان‌ است؛ هرچه ماینر‌ها پول کمتری برای الکتریسیته پرداخت کنند، بازده مالی بیشتری خواهند داشت و هرچه منبع انرژی ارزان‌تر باشد احتمالا آلودگی آن نیز بیشتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.