اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

May 22, 2021
16:54 شنبه، 1ام خردادماه 1400
کد خبر: 124462

بیست‌ونهمین کنفرانس برق ایران با حضور اپراتورهای همراه برگزار شد

بیست‌ونهمین کنفرانس برق ایران با حضور فعالان این حوزه ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه برگزاری شد. در این برنامه سه روزه، اپراتورهای تلفن‌همراه به تشریح برنامه‌های دیجیتال‌‌سازی و هوشمندسازی خود پرداختند. در کنفرانس میزگردهای تخصصی با حضور مدیران همراه اول برگزار شد و مدیرعامل ایرانسل نیز در مراسم اختتامیه، سخنرانی کرد.
 
سیاوش بیات سرمدی، معاون فناوری اطلاعات همراه اول، در میزگرد تخصصی «ارائه سرویس‌های نوین دیجیتال و هوشمند همراه اول» در جریان برگزاری این کنفرانس، با بیان اینکه در حال حرکت به سمت عصر دیجیتال هستیم و لاجرم تمامی صنایع و کسب و کارها نیز باید به این سمت تغییر مسیر دهند، گفت: «همراه اول به‌عنوان یکی از طلایه‌داران حوزه ارتباطات، تمام تلاش خود را بر تسریع در توسعه زیرساخت‌های این مهم گذاشته است و با قدرت در راه تحقق چشم انداز خود که «تبدیل شدن به یکی از رهبرانکارشناسی الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند با هدف توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال» است، گام بر می‌دارد.»
 
معاون فناوری اطلاعات همراه اول با بیان اینکه قطعا در این مسیر بر حفظ سودآوری شرکت تمرکز خواهیم کرد، اعلام کرد: «امیدواریم این تحول، سرآغازی بر ارتقاء درآمد سنتی همراه اول و رشد درآمدهای این شرکت بزرگ ارتباطی و نهایتا باعث ایجاد درآمدی پایدار در عصر دیجیتال باشد.»
 
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با برآورد رفتارهای سایر شرکت‌های ارتباطی در دنیا تصریح کرد: «چاره‌ای جز رفتن به سمت هوشمندسازی نداریم و در این راستا باید یکسری رفتارهای درون سازمانی‌مان را تغییر دهیم.»
 
رضا جوکار نراقی، مدیرعامل شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند، در ادامه میزگرد با اشاره به مأموریت شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند اظهار کرد: «شرکت ما با هدف ساخت تجربه ای منحصر به فرد از‌ زندگی دیجیتال، همراهی با کسب و کارهای نوآورانه، گسترش فناوری های دیجیتال و خلق خدمات مبتنی بر تکنولوژی شکل گرفته است؛ زیرا می خواهیم دنیایی فناورانه و خلاق بسازیم که هر کسی می تواند در آن نیازهای خود را کشف کند و به آنها پاسخ شایسته‌ای بدهد.»
 
مدیرعامل شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند در ادامه به نقشی که این شرکت در اتصال ظرفیت‌های اپراتوری به دنیای دیجیتال دارد، اشاره کرد و به تحلیل پلتفرم‌های دیتا، دیجیتال، سرویس و اومنی چنل (رویکرد تجربه خرید کاملا یکپارچه برای مشتری) در دستور کارش برای حرکت به سمت تحول دیجیتال پرداخت.
 
در ادامه محمدامین ابطحی مدیرعامل شاد، ر سخنران این میزگرد تخصصی بود که از پلتفرم آموزشی «شاد» با احتساب رکوردهای چشم‌گیری که داشته به عنوان یکی از پلتفرم های دیجیتالی موفق همراه اول یاد کرد و گفت: «تاکنون بیش از ۳۸ میلیارد پیام و بیش از ۱۴ میلیارد فایل در این شبکه جابجا شده، بیشینه پهنای باند آن به ۴۰۳ گیگابیت بر ثانیه رسیده و بیش از ۱۲.۸میلیون دانش آموز در آن فعال است.»
 
مدیرعامل شاد این شبکه آموزش دانش آموزی را معنای جدیدی از ابزار آموزش و پرورش مجازی برای پاسخگویی به نیاز ملی و مبتنی بر ظرفیت های بومی دانست و گفت: این شبکه آموزشی قطعا متعلق به دوران کرونا نیست؛ اما کرونا کمک کرد تا در امر تغییر شیوه آموزشی با شتاب بیشتری حرکت کنیم.  ابطحی خاطر نشان کرد: اگر مراحل آموزش را به سنتی، سنتی بر بستر دیجیتال (گذار) و یادگیری تحولی تقسیم بندی کنیم، اکنون در مرحله گذار هستیم؛ اما برنامه ریزی کردیم به سمت یادگیری تحولی برویم که در آن سطح هر آنچه که یک متکلم وحده می تواند انجام دهد، قابل انجام و ابزارهای سنجش نیز به صورت آنلاین وجود دارد.
 
ظرفیت‌هایی برای بومی‌سازی
در دومین میزگرد تخصصی با نام «بومی سازی صنعت  ICT دستاوردهای اپراتورهای موبایل» با حضور نمایندگانی از سوی اپراتورهای تلفن همراه و چهره‌های علمی برگزار و به ظرفیت‌های عملیاتی اپراتورهای تلفن همراه به خصوص همراه اول برای حمایت از شرکت‌های فناور ایرانی پرداخته شد. حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این پنل ضمن اشاره به فعالیت هایی که از سوی اپراتورهای تلفن همراه جهت حمایت از تولیدات بومی انجام شده است، اشاره ای به توجه ویژه هر دو اپراتور اصلی تلفن همراه به مقوله تحقیقات داشت و اظهار کرد: «سرمایه گذاری ما در حوزه پژوهش ها و تحقیقات دانشگاهی مخصوصا با تمرکز بر حوزه فناوری های نوین، این سیگنال را برای جامعه علمی داشته که «پژوهش» در کشور خریدار دارد.»
 
وی ادامه داد: «این رویکرد را می توان در اعطای حمایت پژوهشی (گرنت) به پایان نامه های مرتبط با حوزه‌های مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برای تشویق دانشجویان و بهره‌مندی از توانمندی اساتید، شاهد بود.»
 
 
مرتضی طاهری‌بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز با حضور در این پنل تخصصی با بیان اینکه همراه اول ورود به فناوری  ۵G را از سال ۱۳۹۵ و با همکاری دانشگاه‌ها آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های داخلی فرآیند بومی کردن این فناوری را پیش برده است، اظهار کرد: «اکنون در فناوری نسل پنجم تسلط بر فناوری به وجود آمده و این دستاورد بسیار با اهمیتی برای کشور و صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.»
 
او یکی از چالش‌های اصلی پیش پای توسعه فناوری نسل پنجم را بحث فرکانس دانست و عنوان کرد: «اگر بخواهیم از سمت اپراتور سفارشی دهیم و آنتنی ساخته شود، نیازمند مشخص بودن فرکانس هستیم؛ همچنین بعد از آن با توجه به تدوین نقشه راه همکاری اپراتورها با صنایع و سیاست‌های حمایتی رگولاتوری از اهمیتی بالایی برخوردار است.»
 
معاون فنی و توسعه همراه اول اشاره‌ای به سند استخراجی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای توسعه این فناوری که مواردی نظیر توسعه بستر فیبرنوری را شامل می‌شود، داشت و گفت: «در بخش دیگری از این سند به توسعه ۵G به صورت هات‌اسپات در ۲۰۲۱ اشاره شده که ما سال ۱۳۹۹ روی شبکه تجاری این فناوری را زیر بار بردیم و امیدواریم امسال هم اجرای پایلوت را با صنایع داشته باشیم.»
 
او توضیح داد: «در ادامه نیز بحث واگذاری بیشتر باندهای فرکانسی مطرح است تا اینکه بعد از ۲۰۲۴ شروع پوشش سراسری این فناوری را داشته باشیم.»
 
تحول دیجیتال دروازه‌ای به آینده
مدیرعامل ایرانسل نیز در مراسم اختتامیه بیست‌ونهمین کنفرانس برق ایران، برنامه‌های توسعه‌ای برای ایجاد تحول دیجیتال به‌عنوان دروازه‌ای به آینده تمام‌هوشمند در کشور را شرح داد.
 
بیژن عباسی آرند در ابتدا با اشاره به اینکه صنعت IT و ICT، یک توانمندساز جدی برای تحول دیجیتال در کشور است و مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیرساخت تحول دیجیتال به حساب می‌آید، گفت: «اگر آینده‌ای را بخواهیم تصور کنیم که دنیای هوشمند تلقی می‌شود، در این دنیا، همۀ پدیده‌های فیزیکی با کمک سنسورها به سینگال‌های دیجیتال تبدیل می‌شوند و همه چیز به هم متصل می‌شود. در این وضعیت حجم زیادی از اتصالات و ارتباطات در همۀ سطوح شکل می‌گیرد و نهایتاً همه چیز هوشمند می‌شود. در این زمان، زوج «کلان داده» و «هوش مصنوعی» است که ظهور و بروز هوشمندسازی را در همۀ ابعاد برای دنیا فراهم می‌کند.»
 
وی در ادامه داد: «صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان زیرساخت و بنیان‌گذار دنیای هوشمند شناخته می‌شود. در این صنعت، با مباحثی مثل پهنای باند وسیع، ایجاد و راه‌اندازی دیتاسنترهای بزرگ برای جمع‌‌آوری اطلاعات، ذخیره‌سازی و پردازش داده مواجه هستیم. همچنین سرفصل محاسبات ابری را به عنوان یک تکنولوژی تحول‌ساز، در پیش‌رو داریم. از سویی با کلان داده، به عنوان یکی از بحث‌های بسیار بسیار مهم، جدی و اثرگذار در بحث هوشمندسازی مواجه هستیم و فناوری اینترنت اشیاء (IoT) نیز در این مسیر بسیار تأثیرگذار است. این مباحث، در کنار هوش‌مصنوعی (AI)، پایه و زیرساخت دنیای هوشمند را خواهند ساخت.»
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس دربارۀ چشم‌انداز تحول دیجیتال در ایران گفت: در کشور ما نیز اگر چشم اندازمان تحول دیجیتال در سطح ملی باشد، باید نقش صنعت ICT را به عنوان یک توانمندساز در نظر گرفت و در چند حوزه برنامه‌ریزی کرد. ابتدا باید سند توسعۀ ICT در سطح ملی ایجاد شود.
 
مدیر عامل ایرانسل افزود: «تمرکز ایرانسل به عنوان اپراتور دیجیتال در بحث تحول دیجیتال، بر هستۀ اصلی کسب‌وکار یعنی توسعۀ شبکه ۵G و کامل کردن شبکۀ ۴G و TD-LTE است. در کنار این برنامه‌ها نیز، ایرانسل با پلتفر‌م‌هایی که دارد از جلمه اَبَراپلیکیشن ایرانسل‌من، سرویس‌هایی را در حوزه‌های آموزش، VOD و …، ارائه می‌کند. در آینده نیز سرویس ابری، سلامت الکترونیک، مرورگر و موتور جست‌وجو و… را ارائه می‌دهیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.