اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 23, 2021
11:13 یکشنبه، 2ام خردادماه 1400
کد خبر: 124472

آژانس فضایی اروپا به دنبال راه‌اندازی جی‌پی‌اس در کره ماه

 
اینجا در زمین، ارتباطات میان مردم جهان و سیستم‌های مسیریابی از طریق انبوه ماهواره‌های مستقر در مدار میسر می‌شود. اما اکنون آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد چنین سیستمی‌ را در ماه با استفاده از ماهواره‌های متعدد راه‌اندازی کند.
 
این طرح که تحت عنوان Moonlight شناخته می‌شود، منجر به ایجاد سیستم‌های ارتباطی و همچنین مسیریابی گسترده‌تری در کره ماه خواهد شد. هدف آژانس فضایی اروپا از آغاز این پروژه، ترغیب شرکت‌های خصوصی برای کمک به این نهاد به منظور ارسال و قرار دادن ماهواره‌ها و ایستگاه‌های مختلف در قمر ماه است تا بتوان ارتباطی پایدار را با زمین برقرار کرد.
 
از جمله مزیت‌هایی که می‌توان برای این طرح برشمرد، می‌توان به کمک به تجهیزاتی همچون ماه‌نوردها برای ارتباطی بهتر و حتی کنترل از راه دور (زمین) آن‌ها شاره کرد. البته با توجه به تاخیر ارتباطی 20 دقیقه‌ای میان زمین و مریخ، چنین امکانی برای مریخ نوردها فراهم نیست.
 
این در حالی است که این میزان تاخیر میان زمین و ماه تنها چند ثانیه است و بنابراین، می‌توان به راحتی ماه‌نوردها را در سطح این قمر هدایت کرد. همچنین می‌توان از این سیستم ارتباطی برای کمک به فرود فضاپیماها در نقاط کمتر شناخته‌شده ماه نیز استفاده کرد.
 
اخترشناسان همواره در صدد ارسال ماه‌نوردها به مناطق شناخته‌نشده ماه بودند تا بتوانند شرایط این مناطق را نیز مورد بررسی قرار دهند. حال با کمک این فناوری‌های جدید و سیستم ارتباطی ESA، می‌توان امیدوار بود که این خواسته به زودی محقق شود.
 
از طرفی دیگر، راه‌اندازی چنین سیستمی‌منجر به کاهش هزینه‌های ماموریت‌های فضایی به ماه خواهد شد. طرح Moonlight  فعلا در مراحل آغازین خود قرار دارد و محققان در حال بررسی و  تجزیه‌وتحلیل آن هستند. گفته می‌شود که در صورت مهیا بودن شرایط، این طرح در سال 2023  کلید خواهد خورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.