اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 24, 2021
16:53 دوشنبه، 3ام خردادماه 1400
کد خبر: 124563

راه‌اندازی وای فای شهر تهران از دستور کار خارج شد

 
 
وای فای شهر تهران به دلیل عدم استقبال شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) از راه‌اندازی این سرویس فعلا از دستور کار خارج شد.
 
محمد فرجود، رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در نشست خبری شهردار تهران با اعلام این خبر گفت: «تا کنون دوبار مزایده ارائه سرویس وای‌فای شهری از سوی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران برگزار شد؛ اما هیچکدام از شرکت‌های FCP در این مزایده شرکت نکردند.»
 
محمد فرجود در پاسخ به این سوال که چرا پروژه ایجاد وای‌فای شهری به نتیجه نرسیده است گفت: «طبق الزامی که سازمان تنظیم مقررات تعیین کرده است، تنها شرکت‌های ارتباطات ثابت می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری و ارائه خدمت کنند؛ اما با توجه به فراگیر بودن اینترنت موبایل در شهر تهران و به نسبت ارزان بودن این اینترنت، شرکت‌های FCP علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این حوزه از خود نشان نداده‌اند.»
 
او افزود: «مگر اینکه مدل تجاری وای فای شهری به صورت کامل تغییر کند یا تعرفه اینترنت موبایل با تغییر مواجه شود.» او تاکید کرد در شرایط فعلی اگر شرکت‌های FCP حاضر به ارائه این سرویس باشند می‌توان این سرویس را اجرایی کرد در غیر اینصورت باید کامل مدل تجاری‌اش تغییر کند.
 
او همچنین در پاسخ به این سوال پیوست که چرا کیوسک‌های هوشمند نصب شده در منطقه دو هیچ‌کاربردی ندارند گفت: «باید اعلام کنیم که این طرح به صورت کامل مورد بازنگری قرار گرفت و مشخص شد برای اینکه بتوان به کارایی مدنظر رسید باید تغییرات جدی در آن صورت گیرد.»
 
فرجود گفت: «بررسی‌های ما نشان داد که نگهداری کیوسک‌های هوشمند شهری در فضای بیرونی نیازمند حفظ شرایط خاصی از نظر فضای محیطی است از همین رو در برنامه‌های آن بازنگری‌هایی صورت گرفت.»
 
او پیش‌بینی کرد که از یک ماه دیگر کیوسک‌های هوشمند سالنی در برخی از مراکز شهرداری و محیط‌های بسته نصب می‌شود و در تابستان نیز نسل جدید کیوسک‌های هوشمند محیطی نصب خواهند شد. این در حالی است که قرار بود بهمن ماه گذشته نسل جدید کیوسک‌های هوشمند شهری در تهران نصب و راه‌اندازی شوند.
 
طبق گفته فرجود نسل جدید کیوسک‌های هوشمند شهری به صورت کامل از نظر برنامه و ساخت با کیوسک‌های گذشته متفاوت هستند و سرویس‌های متفاوتی را نیز ارائه می‌دهند.
 
فرجود با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف شهرداری میزان مراجعه مردم به شهرداری‌ها که جزو مسافرت‌های غیر ضروری در سطح شهر به شمار می‌آمد تا حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است گفت: «با شیوع ویروس کرونا اقدامات زیادی صورت گرفت که تا حد امکان از مراجعه افراد به شهرداری‌های مناطق جلوگیری شود و بتوان تمامی سرویس‌های الکترونیکی مورد نیازشان را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.»
 
او افزود: «یکی از سرویس‌های پرمراجعه که با کمک استارت‌آپ‌ها و شرکت پست ارائه آن را الکترونیکی کردیم سرویس کدپستی بود، افراد بعد از دریافت پایان کار برای دریافت کدپستی باید به شرکت پست مراجعه می‌کردند در شرایط فعلی تمامی این مراحل الکترونیکی شده است.» طبق گفته او هم‌اکنون دریافت پایان کار آپارتمان و دریافت مفاصاحساب نوسازی به صورت کاملا الکتروینکی و از طریق تهران من صورت می‌گیرد.
 
او از تهران من به عنوان یکی از سامانه‌های مطرح در زمینه ارائه سرویس‌های الکترونیکی نام برد که هم‌اکنون ۳ میلیون کاربر روی آن فعالیت می‌کنند و خدمات مورد نیاز شهری خود را از طریق آن دریافت می‌کنند.
 
او با اشاره به اینکه در ابتدا تهران من برای مدیریت طرح ترافیک اجرایی شد گفت: «هم‌اکنون بسیاری از سرویس‌های شهرداری از طریق این بستر به شهروندان ارائه می‌شود.»
 
او یکی از سرویس‌هایی که در تهران من ارائه می‌شود را سرویس پارک حاشیه‌ای عنوان کرد و افزود: این سرویس ابتدا در منطقه دو پایلوت شد و با توجه به موفقیت آمیز بودن آن هم‌اکنون در مناطق ۶ و ۷ نیز در حال اجرا شدن است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران اعلام کرد که سامانه تهران من به ۴۰ سامانه متصل است برای ارائه سرویس به صورت ساده از آنها سرویس می‌گیرد. طبق گفته او برای محاسبه تعرفه طرح ترافیک تهران اگر سامانه تهران من به سامانه‌های دیگر متصل نبود عملا امکان محاسبه میزان عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک فراهم نمی‌شد.
 
او با اشاره به اینکه ۵۰۰ مدل مختلف عوارض ورود به مناطق مختلف شهری وجود دارد گفت: برای محاسبه این عوارض با ۲۲ سامانه تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.
 
او با اشاره به راه‌اندازی سامانه پرداخت یکپارچه شهری با عنوان شهر پی گفت: از طریق این سامانه این امکان فراهم شد تا بتوانیم پرداخت‌های خرد شهری را یکپارچه کنیم هر چند هم‌اکنون در تاکسی‌ها امکان پرداخت از طریق کیف‌پول‌های مختلف با کیوآرکد یکسان فراهم شده است به زودی امکان استفاده از آن در میادین میوه و تره‌بار نیز فراهم خواهد شد.
 
فرجود در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای مدیریت پسماند گفت: «تا کنون ۴ اپلیکیشن برای ارائه سرویس پسماند از شهرداری مجوز گرفته‌اند و ما امیدواریم که از این طریق امکان کاهش میزان پسماند تر فراهم شود.»
 
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با اشاره به کاهش میزان پسماند در تهران گفت: «پسماند تهران از ۷ هزار تن به صورت روزانه به ۵ هزار و ۷۰۰ تن کاهش پیدا کرده است.»
 
طبق گفته او هوشمندسازی شهر، از برنامه هایی بود که در این دوره مدیریت شهری به شورای شهر ارائه شد و در شرایط کرونایی میزان ارائه خدمات الکترونیکی در شهرداری افزایش یافت همچنین در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز رتبه تهران در این بخش ارتقا پیدا کرد. شهردار تهران اضافه کرد: «رصدخانه تهران که از قبل پایه گذاری شده بود در این دوره شهری به تولید نقشه های مختلف در سطح شهر پرداخت.»
 
مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز در این جلسه خواستار تغییر اولویت بندی در واکسیناسیون راننده‌های تاکسی‌ شد.
 
حناچی درباره در اولویت قرار گرفتن پاکبان ها در اولویت واکسیناسیون و عدم قرارگیری رانندگان تاکسی در اولویت نخست گفت: «این مساله تقصیر ما بود که همه اولویت‌ها را یکجا اعلام نکردیم و ستاد ملی کرونا در همان زمان اقدام به درجه بندی کرد و دیگر امکان جا دادن تاکسیرانان در این اولویت نبود.‌»
 
هاشمی یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر را اجرا اتوبوس برقی طی سال جاری در خط جمهوری عنوان کرد. او همچنین یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر تهران را اجرای طرح موتور برقی عنوان کرد. طبق گفته او ۱۰ درصد از آلوگی شهر تهران به دلیل آلودگی موتورهای شهری است که با برقی شدن آنها می‌توان از این میزان آلودگی کاست.
 
معاون شهردار با بیان اینکه تنها پلیس راهور و شهرداری تهران در این حوزه تلاش می‌کنند، گفت: «برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها هم هیچ اقدامی پیش از اینکه شهردار تهران دستوری مبنی بر امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بدهد، صورت نگرفته بود.»
 
هاشمی گفت: «از محل اعتبارات شهرداری و معاونت فناوری ریاست جمهوری به صورت پایلوت ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی فعال و رونمایی خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد از سرمایه گذاران این حوزه برای تولید انبوه حمایت خواهد شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.