اپراتورها

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 24, 2021
17:00 دوشنبه، 3ام خردادماه 1400
کد خبر: 124565

مخابرات خواستار افزایش تعرفه شد؛ مجلس برای دولت بعد وعده داد

 
هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در دیداری از مرکز مخابرات شهید نهری در تهران از نزدیک با عملکرد شبکه مخابرات ثابت آشنا شدند و مشکلات این شرکت را از زبان مدیران ارشد آن شنیدند. برخی از این نمایندگان در سخنانی با انتقاد شدید از عملکرد دولت، وعده دادند در دولت آینده وضعیت توسعه شبکه مخابراتی بهتر خواهد شد.
 
شرکت مخابرات ایران که در دوران مدیریت جدید خود تلاش دارد موضوع افزایش تعرفه‌های خدمات خود را به صورت جدی‌تری پیگیری کند، با دعوت از برخی نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس، تلاش کرد مشکلات خود را به صورت شفاف به آنها بیان کند. در مقابل، آن دسته از نمایندگان که پشت تریبون سخنرانی کردند از طیف سیاسی مخالف دولت بودند و با انتقاد شدید از عملکرد ۸ ساله دولت روحانی، وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات آینده را تکرار کردند.
 
در این مراسم ابراهیم محمودزاده، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، اعلام کرد RPU (درآمد به ازاء هر مشترک) شرکت مخابرات از بخش ثابت، بین ۶۰۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان است که این عدد با دلار امروز حدود ۲۵ سنت است. درآمد اپراتورهای همراه نیز حدود ۱ دلار است. این در حالی است که اپراتورهای منطقه RPU حدود ۱۰ دلار دارند.
 
 
رئیس هیات مدیره مخابرات می‌گوید نه تنها بخش ثابت که اپراتورهای همراه هم برای توسعه و سرمایه‌گذاری مشکل دارند.
محمودزاده هزینه نگهداری شبکه ثابت را سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: «اگر دلار ۴ هزار تومان باشد، می‌توان کاری کرد؛ اما اگر به ۲۵ هزار تومان برسد، کار سخت می‌شود.»
 
او توسعه شبکه در بخش ثابت و همراه را با مشکل توصیف کرد و افزود: «اگر رگولاتوری تعرفه‌ها را افزایش بدهد، بخشی از نیازهای ما برطرف می‌شود؛ اما بخش دیگر در به روزرسانی خدمات و توسعه است که باید آن را انجام بدهیم.»
 
رئیس هیات مدیره مخابرات ایران، با اشاره به سخنانی که درباره کاهش هزینه‌های این شرکت عنوان می‌شود، گفت: «کاهش هزینه‌ها یعنی کاهش نیروی انسانی. مخابرات ۱۰۰ هزار نفر پرسنل قراردادی و پیمانکاری دارد. اگر به روزرسانی کنیم، شاید نیاز به ۱۰ تا ۱۵ هزار نیرو داشته باشیم؛ اما آیا می‌توان این نیروها را بیکار کرد؟ ما به نیابت از نظام، این نیروها را نگه داشته‌ایم.»
 
محمودزاده درخصوص وجود رقیب در بخش ارتباطات ثابت گفت: «من به سهامداران شرکت مخابرات هم گفته‌ام که اگر به دنبال سود هستید، باید از این حوزه خارج شوید. امروز در بخش ثابت هیچ رقیبی پیدا نمی‌شود و کسی حاضر نیست سرمایه خود را وارد این بخش کند.»
 
او افزود: «زمانی، پودر شوینده را به نام تاید می‌شناختند و امروز هم مخابرات یعنی ارتباطات ایران و ما به این موضوع افتخار می‌کنیم.»
 
رئیس هیات مدیره مخابرات با اعلام این‌که برنامه تحول ۵ ساله شرکت مخابرات ایران از سال جاری آغاز شده از نمایندگان مجلس خواست نه فقط در موضوعات مالی بلکه در همه مسائل از این مخابرات حمایت کنند.
 
نابودی زیرساخت‌ها
در این مراسم  مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با ارائه پاورپوینتی ابتدا وضعیت شبکه و خدمات شرکت مخابرات ایران را برای نمایندگان تشریح کرد و در ادامه خواستار تغییر تعرفه‌های خدمات و رفع مشکلات مخابرات شد.
 
سلطانی در بخشی از ارائه خود عنوان کرد این شرکت برای تغییر ۱۰ هزار سایت BTS روستایی از ۲G به ۴G نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد. این در حالی است که کل سرمایه‌گذاری مخابرات در بخش‌های ثابت و همراه در سال گذشته حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.»
 
او این اعداد سرمایه‌گذاری را «فاجعه» و به معنای «نابودی زیرساخت» ارتباطی کشور دانست.
 
 
مدیرعامل شرکت مخابرات با نمایش اسلایدهایی وضعیت مخابرات و مشکلات آن را تشریح کرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درآمد این شرکت در کمترین درآمد در میان اپراتورهای منطقه دانست و تاکید کرد به دلیل هزینه‌های دلاری، این شرکت مانند دیگر شرکت‌ها پول خرج می‌کند.
 
سلطانی با بررسی میزان حق‌السهمی که اپراتورهای منطقه به دولت‌ها می‌پردازند اعلام کرد این شرکت به صورت میانگین ۲۰ درصد از درآمد خود را (در بخش‌های ثابت و همراه) به عنوان حق‌السهم به دولت می‌پردازد.
 
او همچنین از نمایندگان خواست با تغییر قانون، ترکیب رگولاتوری صنعت ICT را به گونه‌ای تغییر دهند که تنها در اختیار یک وزارتخانه نباشد.
 
انتقاد از دولت
در جریان بازدید نمایندگان از مرکز مانیتورینگ شبکه مخابرات، عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع در سخنانی با انتقاد از دولت گفت: «در روزهای اخیر احساس می‌شود که اصلا دولت حضور ندارد و در نحوه اداره کشور احساس می‌شود اگر دولت نبود هم تفاوتی با وضع فعلی نداشت.»
 
او افزود: «متاسفانه دولت با مردم خود مثل اپوزیسیون برخورد می‌کند و کل مطالح کشور را به گروگان گرفته است و در جهت ایجاد نارضایتی حرکت می‌کند.»
 
 
اکبری،‌ رئیس کمیسیون صنایع مجلس به شدت از دولت انتفاد کرد.
او با بیان اینکه به دلیل حضور در جلسات ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی مجبور به ترک جلسه است، به سخنان خود پایان داد.
 
در ادامه نیز رضا تقی‌پور عضو کمیسیون صنایع مجلس و وزیر اسبق ارتباطات در سخنانی برخورد دولت فعلی با مقوله ارتباطات را برخورد سیاسی به جای مدیریتی و کاری خواند و گفت: «نه تنها اجازه تغییر تعرفه‌ها را ندادند بلکه آنجایی که اپراتورهای همراه براساس مصوبه موجود می‌توانستند عمل کنند نیز جلوی آن را گرفتند.» اشاره تقی‌پور به تلاش اپراتورهای همراه برای تغییر بسته‌های اینترنتی خود در تابستان سال گذشته بود که با مخالفت شدید دولت و وزارت ارتباطات روبرو شد.
 
 
مدیران شرکت مخابرات ایران وضعیت شبکه را برای نمایندگان مجلس تشریح کردند.
او در پاسخ به سخنان مدیرعامل مخابرات درخصوص ترکیب رگولاتوری گفت: «کمیسیون تنظیم مقررات با حضور افراد و نمایندگان نهادهای مختلف و حتی بخش خصوصی تشکیل می‌شود؛ اما این به سبک مدیریتی رئیس کمیسیون مربوط است و متاسفانه در این دوره همه چیز به شکل دستوری انجام شد و منطقی نداشت.»
 
تقی‌پور در ادامه انتقادات خود از وزارت ارتباطات گفت: «از نظر زیرساختی به شدت تضعیف شده‌ایم و در این ۸ سال شاهد توقف زیرساخت‌ها بودیم. تنها عملکردی که انجام شد این بود که دلار دادیم و پهنای خریدیم و پز دادیم.»
 
پس از این سخنان نمایندگان مجلس از نزدیک با عملکرد مرکز پایش شبکه شرکت مخابرات ایران آشنا شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.