بازی

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 25, 2021
14:38 سه شنبه، 4ام خردادماه 1400
کد خبر: 124595

انتقاد از برخورد سلیقه‌ای و بدون معیار در ممیزی بازی‌های رایانه‌ای

 
رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با انتقاد از برخورد سلیقه‌ای و بدون معیار و سختگیرانه در ممیزی بازی‌ها، گفت: اگر کلیت این موضوع به‌درستی انجام می‌شد، شاید چالش زیادی برای بازی‌سازها ایجاد نمی‌کرد، اما در یک سال و نیم گذشته مصادیق ممیزی به‌شدت سلیقه‌ای شده و این مساله بازی‌سازها را آزار می‌دهد.
 
حسین مزروعی با بیان اینکه مشکل بازی‌سازها در حال حاضر، موضوع ممیزی بازی‌هاست،‌ گفت: زمانی که بازی‌سازها یک محصول تولید می‌کنند، بنیاد می‌گوید که برای انتشار باید ممیزی انجام شود. این ممیزی پیش از این هم وجود داشته، به این صورت که بازی‌سازها محصولشان را روی مارکت منتشر می‌کردند و بعد از آن بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازی را بررسی می‌کرد و پنلی از سمت مارکت در اختیارشان بود و به بازی رده‌بندی سنی می‌داد.
 
وی ادامه داد: اما الان بنیاد سامانه خودش را راه‌اندازی کرده و بازی‌سازها حتما باید پیش از انتشار، بازی را در سامانه ثبت کنند و پروانه نشر بگیرند، یعنی علاوه بر رده‌بندی سنی چیزی به‌نام پروانه نشر هست که بازی‌سازها با رویه جدید بنیاد موظفند آن را دریافت کنند. در حالی که پیش از این چنین اجباری نبود. منتهی با جلسات متعددی که بازی‌سازها با بنیاد برگزار کردند، بازی‌سازها یک فرصت دو هفته‌ای دارند که بتوانند مجوزشان را بگیرند.
 
رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با بیان اینکه اگر کلیت این موضوع به‌درستی انجام می‌شد، شاید چالش زیادی برای بازی‌سازها ایجاد نمی‌کرد، افزود: موردی که در یک سال  و نیم گذشته بازی‌سازها را آزار می‌دهد این است که مصادیق ممیزی به‌شدت سلیقه‌ای شده. برای مثال یک نفر بازی را بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که رنگین‌کمان نباید در بازی باشد، به این خاطر که نماد پرچم یک گروه است، در صورتی که این موضوع نه قانونی است و نه آیین‌نامه‌ای دارد و نه در هیچ رسانه دیگری اینطور سخت‌گیری می‌شود نسبت به بازی‌ها.
 
برخوردها هم سلیقه‌ای است و هم سخت‌گیرانه
 
مزروعی با انتقاد از برخورد سلیقه‌ای و بدون معیار و سختگیرانه در ممیزی بازی‌ها بیان کرد: زمانی هست که شما برخورد سلیقه‌ای دارید اما سخت‌گیری‌اش آزادهنده نیست، اما در حال حاضر این برخورد سلیقه‌ای، به‌شدت هم سختگیرانه است. هر موردی که کارشناسان احساس کنند ممکن است مشکلی داشته باشد، همان جا از بازی‌ساز می‌خواهد آن را سانسور کند. یک سری مصادیق هم توسط خود بنیاد به شورای رده‌بندی سنی ارجاع داده می‌شود.
 
وی ادامه داد: این هم جزو مواردی است که بازی‌سازها تصور می‌کنند پشت درهای بسته و بدون هرگونه شفافیتی در موردشان تصمیم‌گیری می‌شود. نظام رده‌بندی سنی ۱۲ سال است که در کشور وجود دارد و اتفاقا کار خوبی بوده، اما روش اجرا که طی یک سال اخیر تغییرات جدی داشته و سخت‌گیری‌ها بیشتر شده، برای بازی‌سازها چالش بزرگ ایجاد کرده است.
 
رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر درباره فعالیت‌های این کمیسیون برای رفع مشکل بازی‌سازان بیان کرد: ما به محض اینکه مطلع شدیم بنیاد قرار است چنین تغییر و تحولاتی دهد و سامانه‌ای طراحی کند،‌ از حدود یک سال پیش درخواست جلسه کرده و جلساتی را از طرف کمیسیون با مدیرعامل بنیاد، معاونت‌های مختلف و به‌ویژه معاونت نظارت بنیاد برگزار کردیم‌ و در آن جلسات نظرات کارشناسی خود را منتقل کردیم.
 
مزروعی ادامه داد: تصمیمات بسیار غلط‌تری داشت گرفته می‌شد که با نظرات و صحبت‌های مفصل و چانه‌زنی‌ در جلسات، برخی تعدیل شدند. به عنوان مثال هر آپدیت بازی قرار بود مجوز جدا داشته باشد. ما ساعت‌ها صحبت کردیم که این اصلا از لحاظ فنی شدنی نیست و یک بازی ممکن است در طول روز سه آپدیت بدهد و نمی‌تواند سه بار مجوز بگیرد که این پذیرفته شد. منتهی تعدیلاتی که انجام دادیم، آن قدری نبوده که بتواند بازی‌سازها را راضی کند.
 
تیغ ممیزی قشر بزرگی از بازی‌سازهای داخلی را آزار می‌دهد
 
وی با بیان اینکه در نهایت اتفاقی که افتاد این بوده که همچنان تیغ ممیزی قشر بزرگی از بازی‌سازهای داخلی را آزار می‌دهد، افزود: در ادامه ما از سمت کمیسیون به وزیر ارشاد نامه نوشتیم، سعی کردیم با مدیریت بنیاد تعامل کنیم تا شرایط بهتر شود، اما تا کنون تغییرات چشمگیری حاصل نشده است. موضوع این است که هیچ یک از بازی‌سازها مخالف ممیزی نیست و همه می‌دانند که در ایران کار می‌کنند و باید کار قانونی و در چارچوب موازین انجام دهند. در این موضوع شکی نیست، اما مساله همان تعامل است.
 
رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر با اشاره به بیانیه بازی‌سازها برای رفع مشکلاتشان بیان کرد: در حدود سه ماه گذشته بازی‌سازها بیانیه‌ای دادند، ‌پیش از آن هم ما تلاش‌هایی داشتیم اما این بیانیه رسانه‌ای شد و بازی‌سازها تمام تلاششان را کردند که معاون نظارت بنیاد نسبت به تصمیماتی که گرفته و نحوه عملکردش پاسخگویی داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. رسانه‌ها هم سعی کردند از آنها بخواهند در این باره توضیح دهند،‌ اما تنها یک جواب ساده از پیش آماده دریافت کردند که ما این موضوع را تکذیب می‌کنیم، تغییری اتفاق نیفتاده و شرایط مانند گذشته است.
 
مزروعی با بیان اینکه حداقل در این چندماه گذشته هیچ پاسخگویی از جانب معاونت نظارت بنیاد داده نشده، اظهار کرد: ۱۴۰۰ بازی‌ساز و فعال جدی در این حوزه آمدند اعتراض کردند و می‌گویند از این سبک ممیزی لطمه می‌خورند. وقتی کل این صنعت آمدند و اعتراض کردند، حداقل توقع این است که یک جواب شفاف از سمت معاونت نظارت بنیاد بگیرند، نه اینکه موضوع را از اساس تکذیب کنند که ما هیچ کاری نکردیم و کلیه فلسفه جوابشان همین باشد. پس از رخدادهای اخیر تعامل جدیدی با مدیرعامل بنیاد در حال شکل گیری است و امیدوارم بخش قابل توجهی از این موارد با ورود ایشان بهبود یابد.

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.