تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 26, 2021
16:39 چهارشنبه، 5ام خردادماه 1400
کد خبر: 124656

داستان لاله‌های هلندی در ارزهای دیجیتال تکرار می‌شود؟

فشارها در چین و آمریکا باعث شده است نوسان بسیار شدیدی در بازار ارزهای دیجیتال به‌وجود بیاید. این موضوع معامله‌گران در این صنعت را با نگرانی‌های فراوانی روبه‌رو کرده است. استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال از جمله HashCow و BTC.TOP، فعالیت‌های خود را در چین با تشدید سخت‌گیری‌ها بر روی ماینینگ و معامله بیت‌کوین، متوقف کرده‌اند.

 
 به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته شورای ایالتی به سرپرستی لیو وی، معاون نخست‌وزیر در اواخر روز جمعه به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از خطرهای مالی، از این تشدید سخت‌گیری‌ها خبر داد. این نخستین مرتبه‌ای بود که این شورا، این چنین استخراج ارز دیجیتال را هدف قرار می‌داد؛ تجارت بزرگی در چین که تا ۷۰درصد از منابع رمزارزها در جهان را تشکیل می‌دهد. صرافی دیجیتال Huobi روز دوشنبه استخراج رمزارز و معاملات خدمات به مشتریان در داخل چین را به حالت تعلیق درآورد و اضافه کرد که در عوض بر روی تجارت‌های خارج از کشور متمرکز خواهد شد. BTC.TOP، یک مزرعه استخراج رمزارز نیز با اشاره به خطرات نظارتی، تعلیق تجارت خود در چین را اعلام کرد. این در حالی است که HashCow نیز اعلام کرده که خرید تجهیزات جدید برای ماینینگ بیت‌کوین را متوقف می‌کند.
 
چن جیاهه، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت «نووم آرکید تکنولوژینیز» می‌گوید: «استخراج رمزارز انرژی زیادی را مصرف می‌کند که این در خلاف اهداف خنثی‌سازی کربن است. این سخت‌گیری‌ها همچنین بخشی از اقدامات افزایش یافته چین برای جلوگیری از تجارت سوداگرانه رمزارز به‌حساب می‌آید.» بیت‌کوین پس از آخرین اقدام چین، ضربات بسیار سختی را دریافت کرد و بیش از ۵۰درصد از بالاترین رکورد خود، سقوط کرد. در روز یک‌شنبه، ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال با ریزش جالب توجهی روبه‌رو بود. با این حال، دوشنبه شرایط کمی بهتر شده و جریان منفی بازار متوقف شد. به دنبال آن وضعیت در پایان روز سه‌شنبه به مراتب بهتر از روزهای قبل شد و ما شاهد افزایش مجدد قیمت در برخی از رمزارزها بودیم. این وضعیت تا صبح امروز (چهارشنبه) به وقت ایران نیز ادامه داشته است.
 
حمایت از سرمایه‌گذاران و پولشویی از نگرانی‌های خاص رگولاتورهای مالی جهانی محسوب می‌شود. آنها با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند که چگونه صنعت رمزارزها را تنظیم کنند. از سوی دیگر آخرین تغییر در وضعیت ارزهای دیجیتال ناشی از نظارت دقیق‌تر در ایالات متحده است.
 
پنج‌شنبه گذشته، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده گفت که آنها خطرهایی برای ثبات مالی احساس می‌کنند و این نشان می‌دهد که تنظیم بیشتر ارزهای دیجیتال که به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند، ممکن است در دستور کار قرار بگیرد. بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در «نیچر کامیونیکیشن» منتشر شده است، انتظار می‌رود که مصرف سالانه انرژی ماینرها با توجه به استخراج ارزهای دیجیتال در چین در سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۹۷تراوات ساعت برسد که این عدد یک رکورد بزرگ محسوب می‌شود. نکته جالب اینجا است این میزان، بیشتر از کل مصرف برق در ایتالیا در سال۲۰۱۶ است!
 
شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، متعهد شده است که تا سال۲۰۶۰ انتشار صفر کربن در این کشور را به صفر برساند. چین پس از آنکه پکن مبادلات ارزهای دیجیتال را در سال۲۰۱۷ ممنوع کرد، موقعیت خود را به‌عنوان یک مرکز تجارت جهانی این ارزها از دست داده است. چن جیاهه می‌گوید که اگر دیوانه‌بازی‌های رمزارزها مهار نشود، می‌تواند به داستان جنون لاله‌های هلندی در قرن هفدهم تبدیل شود که به‌عنوان اولین حباب مالی در تاریخ ثبت شده است. او در این خصوص می‌گوید: «تنها تفاوت این است که پس از ترکیدن حباب لاله‌ها، هنوز تعدادی گل زیبا باقی مانده بود. اما زمانی که حباب ارزهای دیجیتال بترکد، آنچه باقی می‌ماند، فقط برخی کدهای رایانه‌ای است.»
 
جنون گل لاله (Tulip mania) به دوره‌ای در عصر طلایی هلندی (بین سال‌های ۱۶۳۴ تا سال ۱۶۳۷ میلادی) گفته می‌شود که قیمت برای پیاز تازه معرفی شده گل لاله به سطح فوق‌العاده بالا ترقی و سپس به‌طور ناگهانی سقوط کرد. جنون گل لاله اولین حادثه حباب اقتصادی و یکی از سه حباب اقتصادی بزرگ در تاریخ معاصر اروپا به‌شمار می‌آید.
 
جیانگ موسس BTC.TOP نیز در یک پست وبلاگی با نوشتن پیش‌بینی افزایش مزرعه‌های استخراج در ایالات متحده و اروپا نوشت: «در نهایت، چین قدرت محاسبات رمزارزها را در بازارهای خارجی نیز از دست خواهد داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.