اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

May 27, 2021
12:13 پنجشنبه، 6ام خردادماه 1400
کد خبر: 124672

مقابله غول های فناوری با اخبار جعلی

به‌دنبال توافق استرالیا باغول‌های فناوری در دسامبر 2019 به‌منظور محافظت از کاربران استرالیایی در برابر اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در فضای مجازی، حالا برخی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان گام‌هایی دراین زمینه برداشته اند. از این روی، توئیتر، گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، تیک تاک، Redbubble و ادوب همگی گزارش شفافیت آغازین خود را منتشر کرده و نقشه راهشان برای محافظت از کاربران استرالیایی در برابر اخبار جعلی را ارائه داده‌اند.
حذف 3.1میلیارد آگهی نامناسب گوگل
گوگل در گزارش شفافیت خود یادآور شده که 4 تلاش اساسی در این زمینه خواهد داشت و بر بالا بردن محتوای با کیفیت و منابع معتبر، حذف محتوا و رفتارهایی که قوانین را نقض می‌کند، کاهش انتشار اطلاعات غلط و پاداش دادن به تولیدکنندگان محتوا، تأکید دارد. در این گزارش عنوان شده که مأموریت گوگل، سازماندهی اطلاعات جهان برای دسترسی و استفاده جهانی از آن است بنابراین اطلاعات غلط در آن جایی ندارد بویژه وقتی محتوا بر موضوعاتی مانند بهداشت، انتخابات و… تأثیر بگذارد.
طبق این گزارش شفافیت، گوگل در سال 2020 حدود 3.1میلیارد آگهی نامناسب را در سراسر جهان حذف کرده به بیان دیگر در هر دقیقه 5هزار و 900 آگهی نامناسب یا با ادعای غلط و گمراه کننده از گوگل برداشته شده است. همچنین بیش از 1.7میلیون اکانت تبلیغاتی که سیاست‌های گوگل را نقض کرده‌اند به حالت تعلیق درآمدند. گوگل همچنین بیش از 867میلیون آگهی تبلیغاتی را به‌دلیل فرار از سیستم‌های شناسایی ما ازطرق مختلف ازجمله مخفی کردن(cloaking) مسدود کرد و 101 میلیون اکانت تبلیغی هم به‌دلیل نقض سیاست‌های مقابله با اخبار گمراه کننده گوگل مسدود شد. درباره انتشار اخبار همچنین باید گفت که گوگل درسال گذشته آگهی‌ها را از بیش از 1.3میلیارد صفحه به‌دلیل حمله به سیاست‌های گوگل برداشته است.
 گوگل به‌دنبال امضای تعهدنامه برای حفاظت از کاربران استرالیایی، در ماه مارس 2021 تبلیغات بیش از 102هزار شرکت تبلیغاتی فعال در استرالیا که درباره داروهای کرونا یا محصولات خودمراقبتی برای بیمار نشدن و… تبلیغات خلاف واقع داشتند را مسدود کرد.
هربار که کاربران موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنند الگوریتم‌های این موتور جست‌و‌جو تلاش می‌کنند تا معنای درخواست را درک کنند و صفحات جست‌وجو شده رده‌بندی شوند. سیستم رده‌بندی گوگل به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند انتشار محتوایی که احتمال می‌رود به سیاست‌های این غول فناوری حمله کنند اما هنوز خط قرمز را رد نکرده اند(محتواهایborderline) کاهش دهد. این موضوع به‌طور ویژه در استرالیا مورد توجه قرار گرفته است تا قبل از انتشار چنین محتواهایی مسدود شوند هرچند ممکن است در این میان اشتباهاتی نیز پیش بیاید. بنابراین اگر به اشتباه از انتشار مطلبی در گوگل ممانعت شده و این مطلب هیچ مشکلی ندارد باید موضوع با گوگل در میان گذاشته شود. این موضوع در یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد نیز مورد توجه قرار گرفته تا محتواهایی که در لب مرز قرار دارند هم به‌راحتی منتشر نشوند.
حذف 14میلیون پست جعلی فیس‌بوک
فیس‌بوک هم در گزارش شفافیت خود عنوان کرده که تعهدات این کمپانی درباره استرالیا، علاوه بر تلاش‌های جهانی است که این شبکه اجتماعی قبلاً برای مبارزه با اخبار جعلی و اطلاعات غلط انجام داده است. فیس‌بوک همچنین یادآور شده با وجودی که تعهدی برای واتس اپ و اینستاگرام وجود ندارد اما ازآنجا که این کمپانی‌ها نیز تحت مالکیت فیس‌بوک هستند این تعهد برای آنان نیز اجرا و از انتشار اخبار جعلی بر آنها ممانعت می‌شود.
طبق این گزارش، فیس‌بوک از مارس تا دسامبر سال 2020، بیش از 14 میلیون پست جعلی مربوط به کووید19 را در جهان حذف کرد که 110هزار محتوا مربوط به صفحات یا حساب‌های کاربران استرالیایی بوده است. فیس‌بوک همچنین صفحات ناقض سیاست‌های این شبکه اجتماعی را حذف کرد. همان‌طور که تاکنون با اطلاعات غلط ازجمله اخبار مربوط به کووید19، انتقال ویروس ازطریق آنتن‌های اینترنت نسل پنجم(5G) و… مقابله کرده است. در دسامبر 2020 سیاست‌های فیس‌بوک اخبار جعلی درباره واکسن کرونا را هم پوشش داد تا ادعاهایی ازجمله اینکه واکسن باعث اوتیسم می‌شود، سیستم ایمنی بدن کارآیی بیشتری از واکسن در برابر کرونا دارد، ویتامین C درست به اندازه واکسن برای مقابله با کرونا کارآیی دارد و… را بر این پلتفرم بی‌اثر کند.
همچنین فیس‌بوک اعلام کرده که از ژانویه 2021 حدود 3هزار و 300 صفحه فیس‌بوک، 10هزار و 500 گروه، 18هزار و 300 پروفایل فیس‌بوک و 27هزار و 300 اکانت اینستاگرام به‌دلیل نقض سیاست‌های این کمپانی مسدود شده‌اند که برخی از این صفحات و گروه‌ها در استرالیا واقع شده‌اند. همچنین فیس بوک در تلاش است تا ظرفیت حقیقت یاب‌ها را در استرالیا گسترش دهد.
 از توئیتر تا مایکروسافت
 توئیتر هم در گزارش شفافیت خود از اقدام این شرکت علیه 3.5 میلیون نفر در جهان به‌دلیل نقض قوانین این پلتفرم خبر داده و به تعلیق یک میلیون حساب و حذف 4.5 میلیون محتوای غلط اشاره کرده است. در سال 2021 و به‌دنبال اجرای تعهد، توئیتر در استرالیا 37هزار حساب توئیتری ناقض قوانین این شبکه اجتماعی را کشف کرده که 7هزار و 200 اکانت به حالت تعلیق درآمدند و همچنین 47هزار محتوا که توسط یک حساب استرالیایی تألیف شده نیز حذف شده است.
تیک تاک هم در گزارش شفافیتی که ارائه داده یادآور شده که پس از تعهد، 651 ویدیوی مربوط به کرونا و همچنین 222 فیلم با اتهام انتشار اطلاعات غلط پزشکی را در استرالیا حذف کرده است. این شرکت برای افزایش موفقیت درتعهداتش با خبرگزاری فرانسه (AFP) که در استرالیا کار می‌کند همکاری دارد تا با کمک ابزارهای حقیقت یاب، محتوای پست شده بر پلتفرم خود را بررسی کند. درواقع خبرگزاری فرانسه ارزیابی‌های مستقلی راجع به صحت ادعاها در پلتفرم تیک تاک انجام می‌دهد و این مشارکت‌ها کمک می‌کند توازنی برقرار شود تا محتواهای بدون اشکال تهدید نشوند.
مایکروسافت از این فرصت استفاده کرد و تلاش‌های خود را برای مبارزه با اطلاعات غلط دوچندان کرده است که از آن می‌توان به معرفی Authenticator Video برای مبارزه با استفاده از فناوری دیپ فیک در عکس‌ها و فیلم‌های ثابت اشاره کرد. مایکروسافت همچنین اوایل امسال ائتلافی برای اثبات و اصالت محتوا (C2PA) تشکیل داده که این موضوع مورد توجه ادوب نیز قرار گرفته و می‌خواهد برای مقابله با اخبار جعلی از این ائتلاف کمک بگیرد.
 RedBubble هم قصد دارد با تحقیق درمورد پیشرفت‌هایی که می‌تواند در قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ایجاد کند، به مقابله با اطلاعات نادرست بپردازد. این کمپانی در گزارش شفافیت خود آورده است در 12 ماه منتهی به آوریل 2021 شاهد افزایش محتوای ضد واکسیناسیون در استرالیا بوده به همین دلیل هم ردیابی این موارد را در اولویت قرار داده است.
تاریخچه یک تعهد
اما تعهد غول‌های فناوری از کجا نشأت می‌گیرد؟ در دسامبر سال 2019، دولت استرالیا از صنعت دیجیتال این کشور خواست تا در پاسخ به سیاست «تنظیم مقررات در عصر دیجیتال: پاسخ دولت و نقشه راه برای تحقیق در مورد پلتفرم‌های دیجیتال» یک قانون ویژه تهیه شود تا غول‌های فناوری جهان متعهد شوند با انتشار اخبار جعلی بر پلتفرم هایشان در این کشور مقابله کنند.
طبق این تعهد، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت، تیک تاک، توئیتر، Redbubble و ادوب بر یک روش عملی برای جلوگیری از چرخش اطلاعات غلط در پلتفرم‌های خود توافق کردند که البته محتواهای دولتی، تبلیغات سیاسی، محتوای تفریحی یا روزنامه نگاری‌هایی که توسط قانون موجود استرالیا اداره می‌شود ازاین قانون مستثنی خواهند بود. البته باید گفت امضاکنندگان این تعهدنامه موظفند در مورد منبع تبلیغات سیاسی انجام شده در پلتفرمشان شفاف‌سازی کنند. ازسوی دیگر دولت‌ها یا احزاب دیگر نمی‌توانند این غول‌های فناوری را در استرالیا مجبور کنند که محتوا را فقط به‌دلیل ادعای نادرست بودن آن حذف کنند و باید این موضوع ثابت شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.