سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

May 27, 2021
12:28 پنجشنبه، 6ام خردادماه 1400
کد خبر: 124677

در کنفرانس بیلد 2021 مایکروسافت چه گذشت؟

 
مایکروسافت برای کنفرانس توسعه دهندگان خود در سال جاری موسوم به بیلد 2021، تدارک مفصلی دید و در روز نخست، از محصولات و قابلیت‌ها‌ی جدیدی پرده برداشت.
 
البته هنوز این رویداد در جریان است و قطعا طی روزهای آتی، جزییات بیشتری از طرح‌ها و برنامه‌های این غول نرم‌افزاری جهان برای آینده ارائه می شود. با این حال، ساتیا نادلا با دستی پُر به روی صحنه آمد.
 
ساتیا نادلا، مرد شماره یک مایکروسافت در ابتدای این مراسم از برخی چالش‌ها‌یی که این ردموندی‌ها‌ در طی یک سال اخیر با آن دست‌وپنجه نرم کردند، سخن گفت و به تاثیرات پدیده‌ها‌یی چون همه‌گیری کرونا، بحران اقتصادی، تغییرات اقلیمی‌و نابرابری‌ها‌ی نژادی بر زندگی مردم جهان اشاره کرد.
 
اما جدای از گزارش‌ها‌ی اولیه و تشریح وضعیت مایکروسافت، ساتیا نادلا از اعمال تغییراتی جدید در ویندوز 10 خبر داد. مطابق به انتظارات و طبق روال سال‌ها‌ی قبل، بیلد 2021 با پلتفرم ویندوز که همان کسب‌وکار اصلی اهالی ردموند به شمار می‌رود، آغاز شد.
 
نادلا در این مراسم عنوان کرد که به زودی شاهد عرضه یکی از مهم‌ترین بروزرسانی‌ها‌ی ویندوز در طی یک دهه اخیر خواهیم بود که می‌تواند فرصت‌ها‌ی اقتصادی بزرگی را برای توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسان و تولیدکنندگان محتوا خلق کند.
 
وی ادامه داد که چند ماهی است که در حال کار با این نسخه جدید از ویندوز است و از قابلیت‌ها‌ی نسل جدید این پلتفرم شگفت‌زده شده است. مدیرعامل مایکروسافت گفت که در بروزرسانی جدید ویندوز، فرصت‌ها‌ی بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان خواهد بود و برنامه‌سازان می‌توانند از ظرفیت‌ها‌ی پلتفرمی‌باز، جدید و نوآورانه نهایت استفاده را برای تولید اپلیکیشن‌ها‌ و کسب درآمد از آن‌ها‌ ببرند.
 
اگرچه تاکنون در برخی منابع خبری، اطلاعاتی در خصوص قابلیت‌ها‌ و ویژگی‌ها‌ی احتمالی ویندوز 10 منتشر نشده اما توضیحات نادلا نشان می‌دهد که این تغییرات بیشتر از این‌ها‌ خواهد بود و ویندوز 10 با یک خانه‌تکانی بزرگ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
 
ویندوز 10 مبتنی بر ARM
در این رویدادT مایکروسافت اطلاعاتی vh در خصوص توسعه پشتیبانی از ویندوز 10 مبتنی بر تراشه‌های ARM ارائه شد. ساتیا نادلا در این مراسم عنوان کرد که در میان دستاوردهای این شرکت، ویندوز مانند ندارد و در حال حاضر، بیش از 1.3 میلیارد نفر در آن از طریق سیستم‌ها‌ی ویندوزی تحصیل می‌کنند، کار می‌کنند، یاد می‌گیرند، به اینترنت متصل می‌شوند و بازی می‌کنند. همچنین از آن به عنوان یک باکس توسعه‌دهنده (Dev Box) نیز استفاده می‌کنند.
 
مایکروسافت اعلام کرد که امسال برنامه‌ها‌ی ویژه‌ای برای دستگاه‌ها‌ی ویندوزی مبتنی بر تراشه‌های ARM خود موسوم به Windows on ARM دارد که قرار است با کمک شرکت کوالکام این امر محقق شود. این شرکت همچنین از کیت توسعه دهنده اسنپدراگون نیز رونمایی کرد که شبیه به کیت توسعه دهنده مک مینی شرکت اپل است.
 
باکس توسعه دهنده مایکروسافت به برنامه‌سازان و توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها‌ی خود را روی پلتفرم پی‌سی مبتنی بر ARM پورت کنند. گفته می‌شود که این محصول در فصل تابستان سال جاری در مایکروسافت استور عرضه خواهد شد.

هنوز اطلاعاتی در خصوص قیمت و زمان عرضه این کیت توسعه دهنده العام نشده است. این اقدامات نشان می‌دهد که تصمیم مایکروسافت برای پشتیبانی از پی‌سی‌ها‌ی مبتنی بر تراشه‌ها‌ی ARM جدی است.
 
بروزرسانی‌ها‌یی برای تیمز و اوت لوک
با آغاز همه‌گیری کرونا و تمایل شرکت‌ها‌ به دورکاری، مایکروسافت اپلیکیشن تیمز (Teams) را عرضه کرد و اکنون از اعمال تغییراتی جدید در این برنامه خبر داد. البته اوت لوک نیز از این آپدیت‌ها‌ بی‌نصیب نخواهد بود و امکانات جدیدی را به خود خواهد دید تا کاربران بتوانند در روزهای دورکاری، از قابلیت‌ها‌ی این دو اپلیکیشن استفاده کنند.
 
ساتیا نادلا در این بخش از کنفرانس بیلت 2021 عنوان کرد که تیمز با هدف فراهم کردن بستری برای سازمان‌ها‌ به منظور کار کردن، یادگیری و همکاری با یکدیگر طراحی شد. طبق گفته مدیرعامل مایکروسافت، در حال حاضر بیش از 145 میلیون نفر در جهان روزانه از اپلیکیشن تیمز استفاده می‌کنند که در مقایسه با سال گذشته، رشدی دو برابری داشته است.
 
نادلا ادامه داد تیمز ابزاری است که همه امکانات از قبیل برقراری جلسات، تماس‌ها‌، چت‌ها‌، ارسال اسناد و غیره را در خود دارد. این اپلیکیشن در طی یک سال اخیر به سرعت جای خود را در میان کاربران پیدا کرد که توانسته امکان برقراری ارتباط میان انسان‌ها‌ از طریق دستگاه‌ها‌ی مختلف را فراهم کند.

به گفته مایکروسافت، ابزارهای جدید به تیمز اضافه خواهد شد که علاوه بر آنکه کار با این اپلیکیشن را ساده‌تر خواهدکرد، می‌تواند دست توسعه‌دهندگان و برنامه‌سازان را باز بگذارد تا تجربه بهتری از استفاده از این پلتفرم را برای کاربران به ارمغان آورند.
 
مایکروسافت همچنین با شرکت ServiceNow وارد همکاری شده است. این شرکت اپلیکیشن را طراحی کرده که از تیمز به عنوان رابط کاربری استفاده می‌کند و از پلتفرم مایکروسافت Graph برای برقراری ارتباط با افراد درون سازمان بهره می‌گیرد. همچنین از یک ربات برای ارسال پیام هشدار به کاربران به منظور پیوستن به کنفرانس‌ها‌ در تیمز استفاده کرده است.
 
 
از دیگر ویژگی‌ها‌ی جدید تیمز می‌توان به قابلیت یا حالت «باهم» – Together- اشاره کرد. این ویژگی از فناوری هوش مصنوعی برای قرار دادن چهره و شانه‌ها‌ی کاربر با تصاویر همکاران در یک فضای مجازی بهره می‌گیرد.
 
مایکروسافت اعلام کرد که این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد تا بتوانند اتاق‌ها‌ی جلسات مجازی اختصاصی خود را طراحی کنند. این شرکت همچنین از اضافه شدن قابلیتی جدید خبر داد که با کمک آن، تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها‌ی شخص ثالث می‌توانند به صوت و ویدیوی لحظه‌ای برای پیاده کردن متن یا نکته‌برداری استفاده کنند.

جف تپر، مدیر تیم مایکروسافت 365 در این مراسم گفت که اگر قادر به طراحی اپلیکیشن‌ها‌ی وب باشید، حتما می‌توانید افزونه‌ها‌یی برای چت‌ها‌، کانال‌ها‌ و اتاق جلسات تیمز طراحی کنید. اپلیکیشن‌ها‌ی شخص ثالث برای تیمز در ویندوز، مک، وب، لینوکس و پلتفرم‌ها‌ی موبایلی اجرا می‌شوند.
 
به گفته مایکروسافت، امکاناتی که ServiceNow طراحی کرده، فعلا در پیش نمایش خصوصی قابل دسترسی است و قرار است طی ماه‌ها‌ی پیش رو، در اختیار کاربران بیشتری قرار گیرد. همچنین این امکانات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در لحظه قابل ویرایش شدن هستند و در اپلیکیشن‌ها‌ی تیمز و آفیس اجرا می‌شوند.
 
برای کمک به مدیریت‌کنندگان آی‌تی، اشتراک لایسنس اپلیکیشن شخص ثالث قابل از طرق اپ استور مایکروسافت تیمز و تیمز دمین سنتر قابل خرید است. در اینجا، پرداخت به دو روش کارت اعتباری و صدور فاکتور صورتحساب امکان‌پذیر است.
 
در خصوص اوت لوک نیز باید گفت که مایکروسافت پشتیبانی از افزوده‌ها‌ی پیام در اوت لوک وب فراهم کرده است. با این ویژگی، تجربه به اصطلاح روان‌تری از کار با تیمز و اوت لوک برای کاربران رقم خواهد خورد.
 
جهان دیجیتال و وضعیت فناوری
ساتیا نادلار در این مراسم توضیحاتی را در خصوص این مسئله که چگونه روز به روز بر اهمیت فناوری در جهان اضافه می‌شود، ارائه داد و از آن به عنوان راهکاری برای حل بسیاری از معضلات بشری و بخشی از تولید ناخالص داخلی یاد کرد.
 
وی گفت تصویر کنید که در سال 2030 هستید، فناوری به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی کل از 5 درصد به 10 درصد افزایش خواهد یافت. تغییر و تحول به سمت دیجیتالی شدن در طی 10 سال اخیر به طور گسترده‌ای رخ خواهد داد.
 
مدیرعامل مایکروسافت عنوان کرد به زودی، میزان استخدام در شرکت‌ها‌ی فناوری به مراتب بیشتر از میزان استخدام در شرکت‌ها‌ی غیرفناوری خواهد شد چراکه شرکت‌ها‌ دیگر به استفاده از فناوری روی خواهند آورد و تا بتوانند بازدهی بیشتری داشته بشند.
 
 
به گفته نادلا، دنیای ما انسان‌ها‌ به نحوی تغییر خواهد کرد که جهان دیجیتال جای جهان فیزیکی را خواهد کرد و شاهد ابداع محیط‌ها‌ی شبیه‌سازی شده و انواع تجربه‌ها‌ی مبتنی بر فناوری واقعیت ترکیبی خواهیم بود. وی ادامه داد که با تغییر بزرگ، جهان شبیه به چیزی همانند یک اپلیکیشن خواهد شد. در اینجا، کاربران می‌توانند هر شی یا مکانی را با استفاده از سرویس اینترنت اشیای Azure مدل‌سازی کنند.
 
بروزرسانی مایکروسافت اج
مایکروسافت در این مراسم خبر از عرضه یک بروزرسانی جدید برای مرورگر مایکروسافت اج داد که می‌تواند علاوه بر ارتقای عملکرد، انرژی کمتری را نیز از باتری دستگاه در حین کار کردن دریافت کند. دو ویژگی جدید این مرورگر، Sleeping Tabs و Startup Boost نام دارند.
 
به گفته این شرکت، قابلیت Sleeping Tabs می‌توانند در میزان استفاده از مموری نیز 82 درصد صرفه‌جویی کد. هر دو قابلیت طی چد روز آینده و در قالب نسخه 91 به این مرورگر اضافه خواهند شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.