تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 29, 2021
16:49 شنبه، 8ام خردادماه 1400
کد خبر: 124747

جزئیات پرونده «کریپتولند» پس از پایان جمع بندی به اطلاع مردم می‌رسد

 
بازداشت سینا استوی و تعلیق سایت کریپتولند درست در اوج ریزش بازار رمزارزها باعث شده سرمایه گذاران در این صرافی نگران نصف و یک سوم شدن دارایی خود باشند، چیزی که معاون اجتماعی پلیس فتا آن را عواقب ورود بدون آگاهی به بازارهای مالی می‌داند.
 
رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا در خصوص اینکه تا به حال چه تعداد از سرمایه گذاران در سایت گرداب اطلاعات خود را وارد کرده اند و این جمع بندی چه زمانی به نتیجه خواهد رسید، به پیوست گفت: «این موضوع در اختیار ما نیست و نهاد اجرایی دیگری در حال بررسی این موضوع است و پلیس فتا نقش اطلاع رسانی را برعهده دارد.»
 
پاشایی با تاکید براینکه اتفاقی برای سرمایه مردم نخواهد افتاد، ادامه داد: «پس از اینکه مالباخته‌ها به پول خود رسیدند و جمع بندی به اتمام رسید، در این خصوص اطلاع رسانی می‌شود و جزئیات پرونده به اطلاع مردم خواهد رسید.»
 
معاون اجتماعی پلیس فتا در پاسخ به این سوال که افت جهانی قیمت رمزارزها در روزهای اخیر، مردمی را که در صرافی کریپتولند سرمایه گذاری کرده بودند، نگران کرده است و این افراد با توجه به بلوکه شدن دارایی خود به دلیل دستگیری رئیس مجموعه، امکان فروش رمزارزهای خود را ندارند، گفت: «متاسفانه فعالیت در بازار رمزارزها این نگرانی را دارد و این مسئله طبیعی است؛ از سوی دیگر در کشور ما به دلیل نبودن قوانین نظارتی در این حوزه این نگرانی دو چندان است. اگر مردم از یک صرافی خوب و شرکت معتبر خرید کنند، قابل فروش است ولی ورود بدون آگاهی این عواقب را در پی دارد.»
 
او افزود: «متاسفانه معنای بازار سرمایه در کشور ما با تمام دنیا متفاوت است. در بقیه دنیا سرمایه بدون استفاده و اضافی خود را به بازار سرمایه می‌آورند؛ اما در ایران برخی بدون هیچ آگاهی وارد این بازارها و حتی اموال خود را برای سرمایه گذاری می‌فروشند؛ حتی اخیرا دیده می‌شود که برخی افراد بخشی از مهریه خود را بیت‌کوین قرار می‌دهند؛ اما افراد باید پیش از سرمایه‌گذاری اعتبار شخص و صرافی را بسنجند؛ برخی از مالباختگان کریپتولند حتی نسبت به ابتدایی‌ترین مسائل رمزارزها مانند کیف پول الکترونیک آگاهی نداشتند.»
 
معاون اجتماعی پلیس فتا پیش از این از مالباختگان و سرمایه گذاران این صرافی خواسته بود که اطلاعات خود را در سایت گرداب وارد کنند تا مرجع قضایی پس از جمع بندی‌های لازم، این سرمایه را به مردم برگرداند.
 
هفته گذشته، سینا استوی، مدیرعامل صرافی کریپتولند به اتهام ایجاد توکن بدون پشتوانه RBG و اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شده و علی‌رغم اینکه ظاهرا صرافی این مجموعه مشکلی نداشته است، از زمان بازداشت استوی، سایت مجموعه کریپتولند به حالت تعلیق درآمد و اعضای این سایت دیگر قادر به برداشت یا واریز نبودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.