اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

May 30, 2021
12:02 یکشنبه، 9ام خردادماه 1400
کد خبر: 124775

فیسبوک با حمایت از یک تحقیق دانشگاهی به تغییرات حریم خصوصی iOS 14.5 حمله کرد

 
یک مطالعه دانشگاهی با عنوان «آسیب‌رسانی به رقابت و مصرف‌کنندگان با تظاهر به حفاظت از حریم خصوصی» که با حمایت مالی فیسبوک انجام شده، می‌گوید ویژگی «شفافیت ردیابی اپ» در iOS 14.5 زیان‌بار است و می‌خواهد رقیبان اپل را از گردانه رقابت خارج کند.
 
«دنیل سوکول» از دانشکده حقوق دانشگاه فلوریدا و «فنگ ژو» از دانشکده تجارت هاروارد که دو نویسنده این مقاله هستند، زیرعنوان «تحلیلی بر به‌روزرسانی سیاست‌های iOS اپل» را برای مقاله ۲۲ صفحه‌ای خود انتخاب کرده‌اند. در ۱۱ صفحه از این مقاله نام فیسبوک را می‌بینیم و به دفعات گفته می‌شود که قابلیت جدید حریم خصوصی اپل بیش از همه به توسعه‌دهندگان، سرویس‌های تبلیغات و اکوسیستم تبلیغات آسیب می‌زند.
 
در بخشی از این مطالعه آمده است: «تغییر سیاست‌های iOS 14 اگرچه به عنوان راهکاری برای حفاظت از حریم خصوصی معرفی شده اما به تمام اکوسیستم متکی بر تبلیغات – از توسعه‌دهندگان گرفته تا سرویس‌های تبلیغاتی و خود مصرف‌کنندگان – ضرر می‌رساند. تغییر سیاست‌های اپل با ایجاد محدودیت مانع از ارزش‌افزایی اپ‌های شخص ثالث از طریق تبلیغات هدفمند می‌شود و به رقابت لطمه وارد می‌کند.»
 
توسعه‌دهندگان اپ‌ها در iOS 14.5 باید پیش از ردیابی کاربران در برنامه‌ها و سایت‌های مختلف از آن‌ها مجوز بگیرند. نویسندگان این مقاله مدعی‌اند که انتخاب واژگان اپل باعث می‌شود مصرف‌کنندگان نتوانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند. مقاله حاضر بیشتر از آن که مطالعه‌ای دانشگاهی درباره یک موضوع خاص باشد، شبیه نوعی دفاعیه برای فیسبوک است.
 
البته پیکان انتقادات فقط به سمت اپل نبوده و نویسندگان مقاله از قوانین GDPR اتحادیه اروپا هم انتقاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این قوانین قرار بود میزان هرزنامه‌ها را کاهش دهد ولی روی سرمایه‌گذارهای خطرپذیر اثر منفی گذاشت. نویسندگان با ایجاد ارتباط بین این دو مقوله می‌گویند هر سیستمی که از کاربر مجوز تبلیغات بخواهد، صرفا مانع از نوآوری می‌شود و میزان آسایش مصرف‌کنندگان را پایین می‌آورد.
 
منتها این تحقیق نمی‌گوید که کاربران تا پیش از این اساسا از ردیابی اطلاعات خود در اپلیکیشن‌ها مطلع نبودند و فیسبوک هم اعلام نکرده بود که با اطلاعات کاربران چه کار می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.