اینترنت و شبکه

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری

فناوری اطلاعات

May 31, 2021
11:43 دوشنبه، 10ام خردادماه 1400
کد خبر: 124812

اولین مودم 5G M.2 اینتل با همکاری مدیاتک برای لپ‌تاپ‌ها معرفی شد

 
 
اینتل امروز در کنار رونمایی از جدیدترین اعضای خانواده پردازنده‌های سری U، اولین مودم ۵G M.2 خود را هم معرفی کرد که نتیجه همکاری این کمپانی با مدیاتک است. این محصول که اینتل «۵G Solution 5000» نام دارد، یک سیستم M.2 5G برای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود که امکان طراحی ساده‌تر ۵G با رابط استاندارد را برای سازندگان لپ‌تاپ فراهم می‌کند.
 
مودم ۵G M.2 اینتل از شبکه ۵G زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و خبری از پشتیبانی از موج میلی‌متری در آن نیست. با این وجود، می‌تواند شبکه ۴G LTE و ۳G WCDMA را در اختیار کاربران قرار دهد. این مودم از سوی اکثر اپراتورها در سراسر جهان تاییدیه دریافت کرده، بنابراین باید منتظر چنین مودمی در بازار بسیاری از کشورهای باشیم. ضمنا در کنار ویندوز، کروم او اس و لینوکس هم از آن پشتیبانی می‌کنند.
 
مدیاتک تابستان گذشته شروع به نمونه‌سازی اولین راه‌حل ۵G اینتل روی مودم T700 کرد و این دو شرکت با Fibocom هم همکاری کردند. کمپانی سوم برای دریافت تاییدیه و پشتیبانی رگولاتوری با دو غول فناوری همکاری داشته و البته کارهای تولید، فروش و توزیع ماژول‌های ۵G M.2 را هم برعهده دارد.

اگرچه فرمت M.2 پیچیدگی استفاده از شبکه ۵G در لپ‌تاپ‌ها را کاهش می‌دهد، اما به معنای آن نیست که می‌توان این ماژول را در اسلات M.2 تمام لپ‌تاپ‌ها قرار داد. این محصول برای دریافت سیگنال به آنتن نیاز دارد.
 
اگرچه اینتل با اعلام همکاری با مدیاتک در سال ۲۰۱۹ قصد داشت زودتر از رقبایش از چنین راه‌حلی رونمایی کند، اما کوالکام چندین روز پیش از طراحی مرجع ۵G M.2 خود مبتنی بر مودم‌های اسنپدراگون X62 و X65 رونمایی کرد.
 
اولین طراحی‌ها با اینتل ۵G Solution 5000 همین امسال از سوی شرکت‌هایی مانند ایسر، ایسوس و اچ‌پی ارائه می‌شوند. انتظار می‌رود سال آینده بیش از ۳۰ طراحی با این راه‌حل از راه برسند و لپ‌تاپ‌های بیشتری قادر به پشتیبانی از شبکه ۵G باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.