سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 31, 2021
11:52 دوشنبه، 10ام خردادماه 1400
کد خبر: 124813

اینتل از اولین پردازنده سری U با فرکانس ۵ گیگاهرتز رونمایی کرد

 
اینتل چند هفته پیش از قدرتمندترین اعضای خانواده Tiger Lake H رونمایی کرد و حالا برای نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۱، جدیدترین پردازنده‌های سری U را درنظر گرفته. این پردازنده‌ها که در نسل یازدهم قرار می‌گیرند، برای اولین بار میزبان محصولی با حداکثر فرکانس ۵.۰ گیگاهرتز هستند تا کاربران اولترابوک‌ها عملکرد بالایی را تجربه کنند.
 
پردازنده‌های جدید اینتل قدرتمندترین در سری خود محسوب می‌شوند. اینتل Core i7-1195G7 حالا قدرتمندترین پردازنده سری U است که حداکثر فرکانسی برابر ۵.۰ گیگاهرتز دارد. پردازنده بعدی با نام اینتل Core i5-1155G7 اگرچه عملکرد پایین‌تری نسبت به برادرش دارد، اما قدرتمندترین پردازنده سری Core i5 محسوب می‌شود.
 
 
توان طراحی حرارتی این دو پردازنده جدید در محدوده ۱۲ تا ۲۸ وات قرار دارد و هردوی آن‌ها از ۴ هسته و ۸ رشته بهره می‌برند. اینتل برای این محصولاتش از گرافیک مجتمع Iris Xe استفاده کرده، با این حال تعداد EU در آن‌ها متفاوت است و مدل i7 و i5 به ترتیب ۹۶ و ۸۰ واحد اجرایی دارند.
 
فرکانس پایه پردازنده اینتل Core i7-1195G7 برابر ۲.۹ گیگاهرتز است که با استفاده از فناوری توربو بوست مکس ۳.۰ اینتل فرکانس تک هسته‌ای آن به ۵.۰ گیگاهرتز می‌رسد. دیگر پردازنده جدید این کمپانی یعنی Core i5-1155G7 فرکانس پایه ۲.۵ گیگاهرتز دارد و حداکثر فرکانس تک هسته‌ای آن به ۴.۵ گیگاهرتز می‌رسد.
 
دستیابی به فرکانس ۵ گیگاهرتز برای پردازنده لپ‌تاپ‌ها یک پیشرفت جدید به حساب می‌آید چرا که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ یک پردازنده لپ‌تاپ توانست به چنین هدفی دست پیدا کند و حالا چنین فرکانسی را در پردازنده مخصوص اولترابوک‌ها شاهد هستیم.

اینتل با معرفی اولین پردازنده سری U با فرکانس ۵.۰ گیگاهرتز، عملکردش را با رقیبش یعنی رایزن ۷ ۵۸۰۰U هم مقایسه کرده. به گفته اینتل، در حالت کلی نماینده آن‌ها در مقایسه با محصول AMD تا ۲۵ درصد عملکرد بهتری از خودش نشان می‌دهد.

در کنار عملکرد پردازشی، در زمینه گیمینگ هم جدیدترین پردازنده اینتل عملکرد بالاتری نسبت به رقیبش دارد. اگرچه اینتل با انتشار آمارهای اشتباه اعتبارش را زیر سوال نمی‌برد، اما برای بررسی ادعاهای آن باید منتظر عرضه پردازنده جدید به بازار باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.