فناوری اطلاعات

توقف تراکنش‌های رمزارز در بانک‌های انگلیس به دنبال ترس از جرایم مالی

منبع: دیجیاتو
 
بانک‌های انگلیس ازجمله «بارکلیز»، «مونزو» و «استارلینگ» به دلیل افزایش جرایم مالی به صورت موقت، تراکنش‌های مربوط به رمزارزها را مسدود کرده‌‌اند و کاربران این بانک‌ها قادر به انتقال وجه به پلتفرم‌های بایننس و سوئیس‌برگ نیستند.
 
البته استارلینگ اعلام کرده این محدودیت‌ها موقتی است و برای حمایت از مشتریان چنین تصمیمی گرفته شده و به محض بررسی شرایط، روند معاملات به حالت عادی بازخواهد گشت.
 
سال گذشته، شهروندان بریتانیایی رقمی بالغ بر ۶۰ میلیون پوند به دلیل کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی دچار ضرر و زیان شدند که بخش اعظمی از آن به مبادلات رمزارز مربوط می‌شود.
 
همین مساله باعث شده که بانک‌های معروفی همچون بارکلیز تراکنش‌های مربوط به رمزارزها را مسدود کنند. بانک‌های دیگری همچون مونزو و استارلینگ هم تصمیم مشابهی با بارکلیز گرفته‌اند.
 
 
این اقدام از سوی بانک‌های بریتانیا در شرایطی صورت گرفته که نگرانی‌های بسیاری در مورد برخورد این کشور با رمزارزها وجود دارد.
پیشتر «اندرو بیلی»، مدیر بانک مرکزی انگلیس از رمزارزها به عنوان حوزه‌ای «خطرناک» یاد کرده بود. موضع بدبینانه او در مورد رمزارزها به سال گذشته بازمی‌گردد. فروردین ماه وی به افرادی که بیت کوین در اختیار دارند اعلام کرد که برای از دست دادن کل پول آماده باشند.
 
در حالی که اندرو بیلی نگاه منتقدانه نسبت به بازار رمزارزها دارد، برخی دیگر از افراد سرشناس در حوزه مالی در بریتانیا، خواستار حمایت بیشتر از مشتریان این حوزه هستند. داده‌های آماری نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر در انگلیس دارایی دیجیتالی دارند که از ۵۵۸ درصد افزایش نسبت به رقم ثبت شده در سال ۲۰۱۸ حکایت می‌کند.
 
یکی از مدیران TheCityUK می‌گوید شرکت‌هایی که در حوزه دارایی‌های دیجیتالی فعالیت می‌کنند باید تحت نظارت قوانین، اجازه چنین فعالیت‌هایی را داشته باشند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که در هشتم خردادماه یک بانک و یکی از موسسات مالی ارائه‌دهنده خدمات در هند نیز به مشتریان خود در مورد فعالیت‌های مبتنی بر رمزارزها اخطار داده‌‌اند.
 
گفته می‌شود بانک HDFC یکی از بانک‌های بخش خصوصی در هند ایمیل‌هایی را با مضمون ممنوعیت مبادلات رمزارزها برای مشتریان خود ارسال است و حتی از آنها خواسته معاملات احتمالی در این حوزه را به نزدیک‌ترین شعبه HDFC گزارش دهند. این بانک مشتریان خود را تهدید کرده که اگر ماهیت معاملات خود را شفاف نکنند، برای انجام مبادلات با مشکل روبرو خواهند شد و بدون اطلاع قبلی برای آنها محدودیت‌هایی در تراکنش‌های مالی در نظر گرفته خواهد شد.
 
یکی دیگر از موسسات ارائه‌دهنده خدمات کارت بانکی SBI Card نیز ایمیل‌های هشدارآمیز مشابهی برای مشتریان خود ارسال کرده است. البته کاربران خیلی زود متوجه شدند که دادگاه عالی هند ممنوعیت بانکی RBI را در سال ۲۰۲۰ لغو کرده و به همین ترتیب متوجه شدند که HDFC دستورالعمل‌های منسوخ شده‌ای را مبنا قرار داده است.

​​