تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 31, 2021
14:53 دوشنبه، 10ام خردادماه 1400
کد خبر: 124828

دوره CS50x ایران تابستان امسال برگزار می‌شود

 
دوره CS50x ایران تابستان امسال به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می‌شود. ثبت‌نام این رویداد تا ۳۱ خرداد ماه ادامه دارد. این دوره در ۱۱ جلسه آموزشی در مجموع ۳۳ ساعت، ۱۱ جلسه رفع اشکال ۲۲ تا ۵۵ ساعت و ۳ رویداد پازل‌دی، پنل‌های کلاب‌هاوس و نمایشگاه سی‌اس‌فیفتی برگزار می‌شود.
 
رویداد CS50 در اصل یک واحد درسی در دانشگاه هاروارد برای دانشجویان دوره کارشناسی است. همانطور که در ایران دانشجویان کامپیوتر درسی به نام مبانی برنامه‌نویسی دارند، در دانشگاه هاروارد هم برای دانشجویان تازه‌وارد رشته کامپیوتر، یک واحد درسی با عنوان CS50 وجود دارد که مبانی علوم کامپیوتر را به دانشجوها آموزش می‌دهد. این واحد، غیر از دانشگاه هاروارد در دانشگاه‌های دیگری هم تدریس می‌شود و چندسالی است که محتوای آن به‌صورت Open Course بر بستر اینترنت قرار گرفته است.
 
 
شرکت‌کنندگان در این دوره با کسب امتیازات لازم می‌توانند گواهی رسمی از طرف دانشگاه هاروارد دریافت کنند
این واحد درسی علاوه بر آن که در دانشگاه‌های مختلفی تدریس می‌شود، در کشور‌های دیگری مانند ایران و عراق هم به‌صورت رویداد برگزار می‌شود که به آن CS50x گفته می‌شود. تفاوت این رویداد با واحد درسی در برگزاری ایونت‌های مختلف، ایجاد شبکه و کسب تجربه عملی در کنار دوره‌های آموزشی است.
 
نیما سالارکیا، مدیر CS50x ایران، در خصوص برگزاری این دوره در ایران گفت: «برگزاری رویداد CS50x از سال گذشته در ایران کلید خورده است. برای برگزاری این دوره در ایران، با مسئول دپارتمان علوم و کامپیوتر دانشگاه هاروارد و مدرس اصلی این دوره در دانشگاه هاروارد مکاتبه داشتیم. برگزاری رسمی این دوره در ایران نیازمند رعایت یک سری استاندارد‌های خاص بود. نهایتا با قبول شرایط مختلفی که برای برگزاری این رویداد لازم بود، سال ۹۸ اجازه رسمی برگزاری این دوره در ایران را از دانشگاه هاروارد به دست آوردیم.»
 
به گفته سالارکیا قرار بود اولین دوره این رویداد تابستان ۹۹ به‌صورت حضوری برگزار شود اما به دلیل مشکلاتی که کرونا به وجود آورد، نهایتا این دوره پاییز ۹۹ به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار شد.
 
آنطور که مدیر CS50x ایران توضیح داد برگزاری اولین دوره این رویداد در ایران با استقبال خوبی از سمت دانشجوها روبه‌رو شد به‌طوری که CS50x ایران ایران با ۴۱۰ شرکت‌کننده پس از آمریکا، هند و کانادا به چهارمین کشور از نظر تعداد شرکت‌کننده تبدیل شد و ۶۰ درصد دانشجوها هم موفق به کسب گواهینامه رسمی رویداد CS50x ایران شدند.
 
حالا تابستان ۱۴۰۰ قرار است دومین دوره این رویداد باز هم به‌‌صورت اینترنتی در ایران برگزار شود. جلسات آموزشی این دوره از ۱۷ تیر (هر پنج‌شنبه) آغاز می‌شود و تا ۲۵ شهریور ادامه داد. جلسات رفع اشکال هم از ۲۲ تیر (هر سه‌شنبه) تا ۳۰ شهریور برگزار می‌شود. نمایشگاه پایانی این دوره هم در تاریخ جمعه ۱۶ مهر ماه برگزار خواهد شد. دوره CS50x ایران علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، رویداد بین‌المللی پازل‌دی و نمایشگاه پایانی، از تاریخ ۲۲ مرداد (هر جمعه) تا ۱۹ شهریور، به‌صورت هفتگی پنل‌هایی در کلاب‌هاوس برگزار خواهد کرد که میهمانان این پنل‌ها، ایرانی‌های شاغل در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و دانشگاه‌های معتبر جهانی هستند.
 
این دوره به دانشجویان علوم کامپیوتر، هنر برنامه‌نویسی، مهارت حل مساله و تفکر الگوریتمی می‌آموزد و به‌صورت مقدماتی زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، جاوااسکریپت، HTML CSS، و مفاهیم اولیهData Structures، Memory Algorithms، Arrays، Scratch، Ethics و Flask تدریس می‌شود.
 
کلاس‌های این دوره در کانال یوتیوب، جلسات رفع اشکال در اسکای‌روم و پنل‌های شبانه در کلاب‌هاوس برگزار می‌شود. نمایشگاه پایانی این رویداد هم در محل پارک علم‌وفناوری پردیس خواهد بود.
 
رویداد بین‌المللی پازل‌دی هم یک رویداد جانبی ۶ روزه در کنار دوره CS50x است که به‌صورت همزمان در تمامی کشور‌ها برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این رویداد به‌صورت انفرادی یا تیمی در چالش حل معمای دانشگاه هاروارد شرکت می‌کنند و در پایان اگر موفق به حل تعداد مشخصی از معماها شوند، از سوی دانشگاه هاروارد برای شرکت در این رویداد گواهی رسمی دریافت می‌کنند.
 
نمایشگاه CS50 آخرین رویدادی است که در این دوره برگزار می‌شود و دانشجویان در این نمایشگاه، پروژه‌های خود را به نمایش می‌گذارند. در این نمایشگاه شرکت‌های بزرگ و معتبر ایرانی هم حضور دارند و امکان جذب نیرو، دوره‌های کارآموزی و استخدام دانشجوها فراهم است.
 
ثبت‌نام در این دوره به ۲ صورت انفرادی و گروهی انجام می‌شود. هزینه ثبت‌نام انفرادی ۹۴۹ هزار تومان و هزینه ثبت‌نام گروهی برای هر نفر ۸۴۹ هزار تومان است. ثبت‌نام این دوره از طریق سایت ایوند با عنوان «دوره علوم کامپیوتر هاروارد در ایران» انجام خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.