اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 31, 2021
16:33 دوشنبه، 10ام خردادماه 1400
کد خبر: 124839

وزیر ارتباطات در آیین افتتاح پروژه‌های روستایی یزد: ظرفیت پهنای باند استان بیش از ۵۰ برابر شده است

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه ارتباطات در کشور، راه مرزبانی از فضای مجازی را پیشرفت و توسعه در این حوزه عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین بهره برداری و جشن دسترسی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات، با اشاره به نزدیکی سالگرد رحلت امام"ره" به حرکتی که ایشان از سال ۴۲ آغاز کردند اشاره کرد و گفت: استقرار حکومت اسلامی تا کنون آثار بی نظیری داشته است.
وزیر ارتباطات در این مراسم  که با حضور آیت الله محمد رضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان یزد و محمد علی طالبی استاندار برگزار می شد، با بیان اینکه یکی از آثار حرکت وضعی حرکت امام نظریه عدالت است، افزود: چرا کسی که در روستا زندگی می کند نباید از مواهب پیشرفت روز بهره مند باشد. ‌
 
آذری جهرمی با اشاره به حرکت ها و خون هایی که برای رسیدن به استقرار حکومت اسلامی ریخته شد، گفت: خیلی راحت است برای نظامی که مبتنی بر عدالت فکر نکند تنها مراکز جمعیتی که سودآور است به تکنولوژی روز ،مجهز شوند.
 
وی افزود: تمام روستاهایی که به اینترنت پرسرعت مجهز شده اند سودآور نیستند و به لحاظ اقتصادی ضرر ده هستند و دولت هزینه توسعه برقراری عدالت را در این روستاها پرداخت می کند تا بین دانش آموز روستایی و شهری تفاوتی در استفاده از امکانات ارتباطی تفاوتی وجود نداشته باشد.
 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اتفاق بزرگی در استان یزد رخ داده است، گفت: در سال ۹۲ پهنای باند این استان ۶ گیگا بیت بر ثانیه بود که تنها ۴ گیگا بیت آن استفاده می شد در حالی که هم اکنون ۳۲۰ گیگا بیت ظرفیت ایجاد شده که ۵۰ برابر شده و ۱۲۰ گیگا بیت آن استفاده می شود که رشد ۳۰ برابری را هم در این بخش شاهد هستیم.
 
وی با بیان اینکه مردم یزد فقط استفاده کننده تکنولوژی نیستند‌، افزود: مردم یزد در تولید تکنولوژی نیز سهیم هستند و باید از سرمایه گذاران و توسعه دهندگان یزدی در زیرساخت های ارتباطی نیز قدردانی کرد.
 
وزیر ارتباطات به تذکرات درست نماینده ولی فقیه استان درباره مرزبانی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: عده ای در کشور معتقد هستند که مرزبانی یعنی بستن در صورتی که این شیوه روش جاهلان صدر اسلام است.
 
وی افزود: راه هدایت و ازبین بردن جهالت، ترویج و گفتن کلام حق است، همان طور که سیره نبی اکرم و امامان بوده است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اسلام برای فساد هم حدود و تعزیر تعیین کرده است، گفت: اصل در دنیای امروز بستن و توسعه ندادن نیست.
 
وی به انتقاداتی که در زمان توسعه ارتباطات روستاها مطرح بود اشاره کرد و افزود: می گفتند که شما در حال اجرای برنامه ۲۰۳۰ هستید یا در حال فروپاشی بنیان خانواده ها و اصلا چرا اینترنت را توسعه می دهید.
 
آذری جهرمی با تاکید به اینکه وظیفه ما توسعه ابزار است، تصریح کرد: در این کشور برخی وظیفه دارند از این ابزار استفاده و روشنگری کنند.
 
وی با اشاره به استفاده فضای مجازی برای آموزش در سطح مدارس و دانشگاه ها، افزود: همین امروز در شرایط کرونایی روستائیان استان یزد محصولات خود را از طریق فضای مجازی ارائه می کنند و بر اساس گفته های همین روستائیان با راه اندازی سیستم های هوشمند آبیاری در مصرف آب صرفه جویی شده است.
 
وزیر ارتباطات با تاکید به اینکه ما باید پیشرفت کنیم، تصریح کرد: راه مرزبانی این حوزه پیشرفت است نه عقب نشینی و در این پیشرفت عوارضی هم وجود دارد.
 
وی با اشاره اینکه ما به دنبال کمال هستیم نه پسرفت، افزود: برخی که باید وظیفه خود را در تولید محتوا و ارائه خدمت انجام دهند به دنبال ایجاد دوگانه‌های بی دلیل هستند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه فضای مجازی فقط یک رسانه نیست، گفت: فضای مجازی امروز به کمک بحران آب در استان یزد آمده است، فضای مجازی اقتصاد آینده دنیاست و اگر مشکل معیشت، اشتغال، فساد و مافیاهای مختلف داریم راه حل آن کمک گرفتن از فضای مجازی است.
آذری جهرمی به پرداختن کاندیداهای ریاست جمهوری به موضوع فضای مجازی به دلیل اهمیت آن اشاره کرد و گفت: بهتر است کاندیداها به جزئیات برنامه‌های خود برای توسعه اقتصادی این فضا نیز اشاره کنند چراکه مردم هم مطالبه دارند.
وی به وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: امیدواریم کاندیداها بعد از نشستن بر صندلی هم حرف ها و وعده های خود را فراموش نکنند و پیگیری کنند.
وزیر ارتباطات با توجه به ظرفیت این استان از راه اندازی منطقه ویژه اختصاصی توسعه ICT در استان یزد خبر داد و گفت: کارهای حقوقی راه اندازی شعبه دیگری از منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان یزد انجام شده و امیدوارم تا پایان این دولت نیز تفاهم نامه آن به امضا برسد.
وزیر ارتباطات در پایان سخنان خود با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای انتخابات اشاره و اظهار امیدواری کرد که انتخاباتی پرشور با حضور  حداکثری مردم برگزار شود.
بر اساس این گزارش، در این مراسم از پروژه‌های روستایی در روستای زرجوع شهرستان اردکان و روستای شادکام شهرستان بافق با دستور وزیر ارتباطات به صورت آنلاین افتتاح شد.
با اتصال  ۲۰ سایت و ۳۷ روستا به شبکه ملی اطلاعات در مراسم امروز، تمام روستاهای بالای بیست خانوار استان یزد به اینترنت پرسرعت دسترسی یافتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.