امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 1, 2021
15:06 سه شنبه، 11ام خردادماه 1400
کد خبر: 124880

طرح «شناسایی آتش سوزی جنگلها با اینترنت اشیا» اجرا می شود

 
 
معاون وزیر ارتباطات از افتتاح رسمی پروژه «استفاده از اینترنت اشیا در شناسایی آتش سوزی جنگل ها» تا یک ماه آینده خبر داد.
 
 امیر ناظمی ظهر امروز سه شنبه در مراسم آنلاین رونمایی از آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات حوزه امنیت فضای مجازی گفت: پروژه کاربردی کردن فناوری اینترنت اشیا در شناسایی آتش سوزی جنگل‌های استان گلستان با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت پایلوت در حال انجام است و امیدواریم ماه آینده با افتتاح رسمی از این پروژه، آن را برای بهره برداری به سازمان محیط زیست واگذار کنیم.
 
وی همکاری با نهادهای دانشگاهی و پژوهشگاهی را از جمله استراتژی‌های بلند مدت وزارت ارتباطات عنوان کرد و گفت: بر اساس این استراتژی، تمامی طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرار بوده در این حوزه با پژوهش همراه باشد، با محوریت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش رفته است.
 
ناظمی با اشاره به اینکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بسیاری از پروژه‌های حوزه ICT به عنوان حامی و تهیه کننده بخش مهمی از سرمایه دانشی حضور داشته است، گفت: در حوزه امنیت فضای مجازی نیز، آزمایشگاه ارزیابی کیفی محصولات امنیت سایبری در این پژوهشگاه راه اندازی شده است.
 
وی با بیان اینکه ایجاد مراکز آپای دانشگاهی در تمامی استان‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات در کنار پژوهش پیوند خورده است، گفت: محور دوم حوزه امنیت، مربوط به ارزیابی‌های آزمایشگاهی است که با همکاری پژوهشگاه ICT دنبال می‌شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در زمینه استفاده از محصولات مختلف حوزه امنیت در فضای مجازی همیشه تردید وجود دارد و این تردید می‌تواند محرکی برای ارتقا سطح کیفی این محصولات باشد، گفت: یکی از مهمترین مسئولیت‌های سازمان‌های دولتی، تبعیت از استانداردهای در نظر گرفته شده برای این محصولات است که در این زمینه باید با پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مرتبط، همکاری کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه صدور گواهینامه‌های مربوط به ارزیابی امنیت محصولات فضای تولید و تبادل اطلاعات چند سالی است که از سوی سازمان فناوری اطلاعات، مرکز افتای ریاست جمهوری و سازمان پدافند غیرعامل به صورت ترکیبی در حال انجام است، گفت: امروز با رونمایی از آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات حوزه امنیت فضای مجازی، بحث ارزیابی کیفیت محصولات در دستور کار قرار گرفته است و تولیدکنندگان حوزه امنیت می‌توانند به صورت خودخواسته و خود اظهارانه نسبت به دریافت گواهینامه امنیت محصولاتشان اقدام کنند.
 
وی یکی از راهبردهای اصلی سازمان فناوری اطلاعات را خلق بازار برای حوزه امنیت، کمک به شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و کمک به ایجاد استارت آپهای خدمات امنیت سایبری عنوان کرد و گفت: مسیری برای ایجاد نهادهای مدرن تری مانند تقویت هکرهای کلاه سفید نیز در این زمینه فراهم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.