اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 2, 2021
11:06 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1400
کد خبر: 124898

دولت ها بایستی با یک نگاه آینده پژوهانه به روندهای جهانی، جایگاه کشور را در سی سال آینده ترسیم کنند

 
سردار سرلشکر پاسدار دکتر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به دعوت رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از توانمندی های تحقیقاتی و اجرائی پژوهشگاه ICTبازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سردار سرلشگر صفوی، در دیداری که در جمع مدیران و محققین این پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام گرفت، سردار صفوی با اشاره به روندهای تغییر و تحولات جهانی و لزوم آینده پژوهی گفت: جهان کنونی با سرعتی بالا در حال تغییر و تحول است و بشریت تا سی سال آینده با جهانی جایگزین روبرو خواهد شد و بایستی برای دنیای جدید جایگاه ایران را تعریف کنیم.
 
سرلشکر صفوی در ادامه با تبیین روندهای کلان تغییرات جهانی گفت: بر اساس پیش بینی ها، تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت جهان به حدود نه میلیارد و هشتصد میلیون نفر خواهد رسید، جمعیت شهر نشین بالای ۷۵ درصد جمعیت جهان را شکل می دهند و پیشرفت فناوری‎های نوین در حل مشکلات جمعیت تاثیر شگرفی ایفا خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: با کاهش نسبی فقر و گسترش طبقه متوسط در جهان و گسترش دستاوردهای آموزشی و استفاده همگانی از ارتباطات و فناوری‏های  جدید، خصوصا در زمینه های تولید و ساخت در همه عرصه ها، افراد بشر قدرتمند می شوند .
 
سرلشکر صفوی با اشاره به توسعه فناوری‏های نوین مبتنی بر فناوری‏های فضایی و حضور در فضا به عنوان یکی از روندهای کلان تغییرات جهانی افزود: ایران بایستی در فضا حضور موثری داشته  باشد و امسال چندین ماهواره با کاربردهای مختلف به فضا پرتاب کند و نیروهای مسلح می توانند در این حوزه پیشتاز باشند.
 
سرلشکر صفوی تغییرات بنیادین در جایجایی قدرت را یکی دیگر از روندهای کلان تغییرات جهانی دانست و اضافه کرد: به نظر اکثر صاحب نظران ژئوپلیتیک حوزه های روابط بین الملل و علوم سیاسی، در قرن حاضر جابه‎جایی قدرت از غرب عالم به شرق عالم به آرامی در حال شکل گرفتن است و مبانی قدرت عبارتست از: اقتصاد، فرهنگ و علوم و فناوری‎های جدید و جغرافیا. جهان کنونی شاهد چند قطبی شدن قدرت خواهد  بود که یکی از قدرت های  مطرح جهان فعلی قدرت آسیا مرکب از چین، هند، ژاپن و روسیه است و از سوی دیگر بروز و ظهور قدرت جدید جهان اسلام با توجه به توانمندیهای فرهنگی و تمدنی و اقتصاد مبتنی بر انرژی فسیلی و قدرت فناوری و جمعیت و جغرافیای به هم پیوسته از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام حتمی و قطعی است.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای در غرب آسیا لازم است بر مبانی قدرت چهارگانه فوق روابط خودش را با قدرت های آسیایی و کشورهای پیرامونی یعنی ۱۵ کشور همسایه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مشخص کند.
 
مشاور عالی مقام معظم رهبری قدرت گیری شرکت های بزرگ اقتصادی را یکی دیگر از روندهای تغیرات قدرت جهانی دانست و گفت: با پیشرفت محیر العقول فناوری نوین، بازیگران غیر دولتی و شرکت های بزرگ اقتصادی احتمالا سردمدار رویارویی با دولت ها خواهند بود.
 
این استاد دانشگاه با بیان لزوم برنامه ریزی کلان و بلند مدت و تبیین جایگاه کشور در قدرت جهانی طی سی سال آینده گفت: بنظر می رسد کشور و ملت عزیز ما و دولتها بایستی برنامه سی سال آینده خود را مشخص کنند و دولت ها بایستی با یک نگاه آینده پژوهانه به روندهای جهانی  جایگاه کشور را در سی سال آینده ترسیم کنند، یکی از این حوزه ها حوزه فناوری‎های نوین است که بایستی جایگاه کشور در این حوزه مشخص شود.
 
وی ادامه داد: دولت آینده بایستی سند راهبردی جامع شامل تمام حوزه های علمی – فناوری را در برنامه بگنجاند. تا سی سال آینده احتمالا جمعیت کشور با همین نرخ رشد به حدود  یکصد میلیون نفر نزدیک خواهد شد و جمعیت شهر نشین ما به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید، تامین نیازهای اساسی این جمعیت از غذا – پوشاک، آب و مسکن و بهداشت و اشتغال و … برای دولت مردان آینده یک اصل است.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی  در ادامه به زمینه های همکاری بین پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در پی عقد تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی که قبلا به امضاء رسیده بود پرداخت.
 
شایان ذکر است سرلشگر صفوی بازدیدی از پژوهشکده ها و آزمایشگاه های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات من جمله آزمایشگاه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه، امنیت و مرکز داده و … داشته و با دستاوردهای علمی پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آشنا شدند. همچنین در این دیدار دکتر یزدانیان گزارشی از فعالیت های اخیر پژوهشگاه از جمله مخابرات ماهواره، پروژه ذائقه سنجی، هوش مصنوعی، ابررایانه سیمرغ و سامانه پیش بینی کرونا و …   ارائه کردند.
 
گفتنی است تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی، پیشتر فی مابین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف هم‌افزایی در پیشبرد مأموریت‌ها و وظایف علمی- پژوهشی منعقد گردیده بود.
 
در این دیدار بر ارتقای بهره‌وری و بهره‌برداری علمی و پژوهشی از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب و دستاوردها و برقراری تعامل و همکاری پژوهشی مؤثر در حوزه‌های تخصصی بین دو مجموعه همچنین طراحی و اجرای پروژه­های تحقیقاتی در سطوح راهبردی، بهره‌برداری و استفاده مشترک از بانک­های اطلاعات علمی چاپی و دیجیتال، بهره­گیری مشترک از سرمایه انسانی علمی و پژوهشی، همکاری در فرایندهای علمی و پژوهشی و نیز همکاری و مشارکت در برگزاری فعالیت‌های مشترک فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی، نشست و همایش‌های تخصصی و تولید آثار علمی- پژوهشی تاکید گردید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.