تلفن همراه

فناوری

June 2, 2021
11:58 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1400
کد خبر: 124910

پرونده جاسوسی چینی‌ها از طریق شبکه ۵G به جریان افتاد

 
بررسی پرونده‌ مربوط به جاسوسی که یک مامور مخفی سابق لهستان و یک کارمند سابق هواوی درشرایطی در دادگاه وارساو لهستان آغاز شد که برخی کشور‌های اروپایی موضوع خروج تجهیزات چینی از شبکه‌های ۵G خود را بررسی می‌کنند.
 
به نقل از رویترز، لهستان در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ دو مرد را به اتهام جاسوسی برای چین دستگیر کرد، این اقدام باعث شد تا بحث در سطح بین‌المللی درمورد خطرات احتمالی تجهیزات هواوی در شبکه‌های ارتباطات بالا بگیرد.
 
هواوی دائما همواره استفاده از تجهیزات این شرکت برای جاسوسی را رد کرده است اما ایالات متحده کشور‌های مختلف را تحت فشار گذاشته تا فعالیت هواوی را در کشور‌های خود ممنوع کنند. تا الان تنها بریتانیا و سوئد از بین کشور‌های اروپایی این کار را انجام داده‌اند.
 
براساس مستندات دادگاه، دادستان‌های لهستان معتقدند که ونگ ویجینگ، ۳۹ ساله، تحت پوشش منصب مدیریت هواوی بیش از هفت سال برای چین جاسوسی کرده و سعی داشته نفوذ این شرکت در دولت لهستان را افزایش دهد و «به این شرکت اجازه دهد تا زیرساخت تکنولوژی دولت را مدیریت کند.»
 
ونگ که از زمان بازداشت خود در حبس به سر می‌برد همچنین به استخدام یک مامور مخفی سابق دولت لهستان متهم است که به گفته دادستان‌ها، به او درمورد روش‌های تاثیرگذاری بر شبکه‌های رادیویی امداد رسانی و خدمات امنیت عمومی اطلاع رسانی می‌کرده است.
 
پیوتر دی (Piotr D.) لهستانی سال‌ها در رده‌های بالای دولت این کشور فعالیت کرده و حالا متهم است که «خودش را به عنوان یک منبع اطلاعات» از دولت در اختیار جاسوس چینی قرار داده است. هردوی متهمان انجام هرگونه کار اشتباهی را رد می‌کنند.
 
دادستان‌ها می‌گویند یک متخصص امنیت سایبری که به دلیل حفظ حریم خصوصی نخواسته نام خانوادگی‌اش فاش شود در اظهارات خود گفته که او به ونگ درمورد یک سیستم محافظتی اطلاع داده که می‌توانست از دسترسی مهاجمان به اطلاعات محرمانه شبکه‌های ارتباطات فیبر نوری ساخته دانشگاه نظامی وارساو (Warsaw) جلوگیری کند.
 
بارتلومیل لانکوسکی، وکیل وانگ، می گوید که دادستان‌ها هیچ مدرکی برای فعالیت جاسوسی موکل او ندارند. او در مصاحبه با رویترز گفت: «هیچ شواهدی از هیچ چیز غیرقانونی وجود ندارد.»
 
هواوی که پس از دستگیری ونگ او را اخراج کرده اما در هزینه‌های فرایند قانونی به او کمک کرده است، در بیانیه‌ای برای رویترز در ماه گذشته گفت که فعالیت‌ها این شرکت «مطابق با بالاترین استاندارد‌های شفافیت و مطابق با قانون و مقررات است.»
 
روابط با آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۹ از لهستان برای این دستگیری قدردانی کرد و مایک پنس معاون رئیس جمهور وقت در سال ۲۰۱۹ گفت که آنها تعهد خود به تضمین اعتبار بخش ارتباطات و «عدم آسیب پذیری آن به نوعی که امنیت ملی ما را تهدید کند» را نشان دادند.
 
در آن زمان دانشگاه نظامی وارساو سعی داشت دولت ایالات متحده را متقاعد کند تا با توجه به تهدید روسیه، حضور نظامی خود را در لهستان افزایش دهد.
 
ماتئوس موراویکی نخست وزیر لهستان طرح اولیه قانونی را سال گذشته پیشنهاد کرد که هواوی را از شبکه‌های ۵G این کشور حذف می‌کند اما این قانونی پیشنهادی هنوز در پارلمان تحت بررسی و بحث است.
 
اپراتور‌های موبایل اروپا مدت‌ها است که از سرمایه‌گذاری جدید در شبکه‌های ۵G خود داری می‌کنند زیرا هنوز مشخص نیست که آیا باید طبق درخواست آمریکا هواوی و فروشندگان چینی را از سیستم‌های خود حذف کنند یا خیر. زیرساخت ۵G یکی از عوامل مهم در پشتیبانی از کارخانه‌های هوشمند و خودرو‌های خودران است.
 
هواوی می گوید که کنار گذاشتن این شرکت از شبکه ۵G برای اقتصاد لهستان ۱۲ میلیارد دلار ضرر به دنبال دارد و برنامه شبکه ۵Gاین شرکت نیز چند سال عقب می‌افتد.
 
این شرکت ممنوعیت استفاده از تجهیزات خود در شبکه‌های ۵G سوئد را به چالش کشیده و این اعتراض هنوز در انتظار حکم نهایی دادگاه محلی است.
 
دولت رومانی نیز قانونی را تایید کرده است که عملا در ماه آوریل حضور چین و هواوی را در شبکه ۵G این کشور ممنوع می‌کند اما این قانون برای نهایی شدن باید در پارلمان این تایید شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.