تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 2, 2021
12:05 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1400
کد خبر: 124912

امکان شکایت درخصوص بسته‌های پستی آسیب‌دیده فراهم شد

 
این روزها با توجه به افزایش خریدها و سفارشهای اینترنتی به خاطر محدودیتهای ناشی از کرونا، شمار مشتریانی که مرسوله پستی‌شان آسیب دیده افزایش یافته است؛ پیگیری از شرکت پست به این نتیجه رسید که این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های پستی، شکایت و درخواست جبران خسارت کنند.
 
 مرسوله پستی شامل پاکت و بسته می‌شود؛ در گذشته که افراد به هم نامه می‌نوشتند، ترافیک نامه خیلی بیشتر از بسته و امانات بود که به‌عنوان هدیه و سوغات می‌فرستادند. اما در سال‌های گذشته اتفاقی که در کل دنیا هم افتاده این است که حجم پست‌نامه کمتر شده و بسته و امانت در حال افزایش است.
 
از سوی دیگر، در یک سال گذشته و با شیوع کرونا، شاهد افزایش مرسولات پستی بوده‌ایم و از آنجایی که حجم خرید اینترنتی مردم بالا رفته، مراکز پست استان با حجم زیادی از مرسولات برای توزیع مواجه شدند و فعالیت‌شان چند برابر شده و بار مضاعفی به دوش کارکنان پست گذاشته است.
 
شرکت ملی پست ایران بر اساس تعهدات سرویس‌های مختلف پستی موظف به ارسال و توزیع دقیق و به‌موقع مرسولات پستی است. به‌طوری‌که مرسولات به مقصد داخل کشور به‌طور متوسط در ۲۴ ساعت ارسال و توزیع می‌شوند و در شرایط خاصی مانند عدم حضور گیرنده در محل، این زمان به حداقل ۴۸ الی ۷۲ ساعت افزایش می‌یابد.
 
با وجود این، در شرایطی که مرسولات پستی در حال افزایش است، بارها اتفاق افتاده که مشتری بسته‌ای دریافت کرده، دچار شکستی و پارگی شده و یا آسیب‌دیده است، در حالی که در صورت اعتراض مشتری، ممکن است با این جواب مواجه شود که حامل بسته، مسوولیتی در قبال آسیبی که به بسته وارد شده، ندارد.
 
در این راستا، محمد اخلاقی -مدیرکل کیفیت و پاسخگویی به مشتریان شرکت ملی پست- توضیح داد: برای شکایت‌های مشتریان سامانه‌هایی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین درگاه‌ها برای ثبت شکایت، سامانه eop.post.ir است که مشتری مراجعه و ثبت شکایت می‌کند و اگر محق باشد و مبلغ شکایت کمتر از مبلغ ۱۰۰ هزار تومان باشد، شماره شبا گرفته شده و جبران خسارت انجام می‌شود.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر مبلغ شکایت بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان باشد، شخص باید به نزدیک‌ترین واحد پستی مراجعه کند و با ثبت شکایت و انجام فرآیندی که حدود یک روز طول می‌کشد، اگر احراز شود که بسته شکسته یا متلاشی و دچار آسیب شده، ظرف ۴۸ ساعت شکایت جبران می‌شود. رسیدگی به این شکایات به صورت مستمر انجام می‌شود و در سال گذشته مبلغ بالایی برای جبران خسارات پرداخت کرده و سعی کردیم ورضایت مشتری را جلب کنیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.