تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 2, 2021
15:27 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1400
کد خبر: 124934

وزارت نیرو لایحه‌ای برای ساماندهی رمزارزها تهیه کند

نمایندگان مجلس مقرر کردند تا وزارت نیرو لایحه‌ای برای قانونمند کردن استخراج رمز ارزها تهیه کند. در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس همچنین وزارت نیرو اعلام آمادگی کرد تا به اشخاص خواهان استخراج قانونی رمز ارز، تسهیلات نیروگاه‌های خورشیدی بدهد.
 
هفته‌های اخیر نمایندگان مجلس نسبت به خاموشی‌های کشور و عدم ساماندهی حوزه رمزارزها انتقاد داشتند. به صورتی که در جلسه صحن علنی نهم خرداد ماه رضا اردکانیان، وزیر نیرو گزارشی از دلایل خاموشی‌ها عرضه کرد. در این جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از دولت درمورد ساماندهی نکردن رمزارزها انتقاد کرد و از دولت درخواست کرد تا درحوزه ساماندهی رمزارزها لایحه ارائه کند. حالا سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از تکلیف این کمیسیون به وزارت نیرو برای استخراج رمز ارزها خبر داد.
 
کمیسیون اصل نود مجلس روز گذشته (۱۱ خردادماه) جلسه‌ای با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو برگزار کردند. علی خضریان، سخنگوی این کمیسیون در مورد این جلسه گفت: «در ابتدای نشست رییس کمیسیون گزارشی از شکایت‌های واصله از طرز کار وزارت نیرو ارائه کرد و به تعدادی از سوالات و شکایات اشاره کرد که مهمترین آن در خصوص خاموشی‌های گسترده و مکرر در کشور، نحوه اجرای تکالیف قانون وزارت نیرو در حوزه صنعت برق در برنامه ششم توسعه، واگذاری شبکه توزیع برق به بخش غیر دولتی، میزان مطالبات شرکت‌های خصوصی از وزارت نیرو و درپایان ارتباط استخراج بیت کوین با قطع برق بود.»
 
 
علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس
او ادامه داد: «وزیر نیرو در گزارش عملکرد خود گفت که با همکاری نیروی انتظامی به دنبال شناسایی مکان‌ها و اشخاصی هستند که استخراج رمز ارز دارند و تفاوت نمی‌کند این استخراج قانونی باشد یا غیر قانونی، چرا که به دلیل بحران خاموشی مانینگ باید متوقف شود.»
 
پیشتر اردکانیان با حضور در صحن علنی اعلام کرده بود که وزارت نیرو با کمک نیروی انتظامی از تیرماه ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰،  دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز شناسایی کردند و ۱۷۵ هزار دستگاه ضبط شده‌ است.
 
خضریان همچنین در ادامه بیان کرد: «وزیر نیرو در حالی تاکید داشت که مانینگ ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کند و فشار زیادی به سیستم برق کشور است که نمایندگان در کمیسیون اصل ۹۰ تاکید داشتند با سیستم‌های کنونی امکان بررسی الگوی مصرف خانگی وجود دارد بنابراین شناسایی مانینگ کار سختی نیست.»
 
صحبت‌های وزیر نیرو در حالی است که نمایندگان در جلسات کمیسیون اقتصادی و کمیته اقتصاد دیجیتال با بررسی خاموشی‌های اخیر کشور دریافتند که مصرف برق صنعت استخراج رمزارز یک درصد کل برق تولیدی کشور است از همین رو ، علت قطع برق، استخراج رمزارز نیست علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است. در کنار نمایندگان، فعالان حوزه رمزارز هم معتقد هستند که خاموشی‌های کشور به استخراج رمزارزها مربوط نیست.
 
به گفته خضریان وزارت نیرو در این جلسه اعلام آمادگی کرد تا به اشخاص خواهان استخراج قانونی رمز ارز، تسهیلات نیروگاه‌های خورشیدی بدهد و در قبال تامین برق آنها در زمان تاریکی از سوی وزارت نیرو، درعوض در زمان پیک مصرف این نیروگاه‌ها به کمک سیستم برق کشور بیایند و برق تهاتر کنند. طبق گفته‌های خضریان براساس نظر مجلس مقرر شد وزارت نیرو لایحه‌ای برای قانونمند کردن استخراج رمز ارزها تهیه کند تا این کار در چارچوب قانون انجام شود.
 
فرهاد دژپسند، وزارت اقتصاد همچنین پیشتر در پاسخ به فعالان حوزه رمزارزها که خواستار ارائه لایحه‌ای از سوی دولت برای ساماندهی حوزه رمزارزها شدند، اعلام کرد که درمورد رمزارزها به معاونت اقتصادی ماموریت داده شده و از بخش خصوصی خواست تا نظرات و پیشنهادهای خود را در این زمینه عرضه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.