تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 5, 2021
11:47 شنبه، 15ام خردادماه 1400
کد خبر: 124991

بایدن سرمایه گذاری در ۵۹ شرکت چینی را ممنوع کرد

 
 
رییس جمهور آمریکا دستور اجرایی جدیدی امضا کرده که طبق آن شرکت های آمریکایی از سرمایه گذاری در ۵۹ شرکت چینی منع شده اند.
 
به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته دستوری اجرایی مبنی بر ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در چند شرکت چینی را امضا کرد. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند این شرکت‌ها با فناوری نظامی یا نظارتی مرتبط هستند.
 
دولت بایدن با هدف گسترش دستور اجرایی ترامپ که از لحاظ قانونی نیز اشکالاتی داشته، این اقدام را انجام داده است. فهرست جدید شرکت‌های چینی که با منع سرمایه گذاری روبرو می‌شوند شامل ۵۹ شرکت است. وزارت خزانه داری آمریکا هرگونه خرید و فروش اوراق بهادار مربوط به این شرکت‌ها را ممنوع کرده است.
 
به طور دقیق‌تر دستور اجرایی جدید بایدن مانع از سرمایه گذاری ایالات متحده در فعالیت‌های نظامی – صنعتی چین و همچنین برنامه‌های تحقیق و توسعه نظامی، اطلاعاتی و امنیتی این کشور می‌شود.
 
بایدن در متن این دستور نوشته است: علاوه بر آن، به نظر من استفاده از فناوری نظارتی چین در خارج از این کشور و توسعه یا استفاده از این فناوری برای سرکوب یا سواستفاده از حقوق بشر، تهدیدهایی غیرمعمول و بسیار خطرناک هستند.
 
نام شرکت‌هایی که طبق دستور اجرایی ترامپ در فهرست سیاه قرار گرفته بودند، در دستور جدید نیز وجود دارد از جمله شرکت صنایع هوایی چین (AVIC)، گروه ارتباطات موبایل چین، شرکت نفتیCNOOC، شرکت فناوری دیجیتال هانگژو هیک ویژن، یک تولید کننده موبایل و شرکت تراشه سازیSMIC.
 
SMIC نقش مهمی در ارتقای بخش تراشه سازی چین دارد.
 
البته یک مقام ارشد دولت در این باره می‌گوید: ما شرکت‌های دیگری را به دستور اجرایی جدید اضافه می‌کنیم.
 
دستور اجرایی جدید اقدامی در جهت مقابله با چین، قدرت بخشی به متحدان آمریکا و جذب سرمایه گذاری داخلی کلان برای افزایش قدرت رقابت اقتصادی آمریکا به حساب می‌آید. در این میان تنش میان آمریکا و چین هر روز بیشتر می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.