سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 7, 2021
17:05 دوشنبه، 17ام خردادماه 1400
کد خبر: 125064

سهم AMD از پردازنده‌های مورد استفاده کاربران استیم به ۳۰ درصد رسید

 
شرکت ولو، مالک فروشگاه استیم، به‌تازگی آماری منتشر کرده است که نشان می‌دهد بالغ‌ بر ۳۰ درصد از کاربران این سرویس از پردازنده‌ی مرکزی AMD برای اجرای بازی‌ استفاده می‌کنند.
   
به گزارش تامزهاردور و با استاد به آمار منتشرشده از سوی فروشگاه استیم، سهم AMD از بازار پردازنده‌های این پلتفرم در بازه‌ی آوریل تا می (فروردین تا خرداد)، از ۲۹٫۴۸ درصد به ۳۰٫۱۳ درصد افزایش یافته است و به عبارتی، بیش از نیم درصد رشد کرده است.
 
به‌طور کلی انتظار می‌رود روند افزایش سهم AMD از بازار پردازنده‌ی مرکزی ادامه داشته باشد؛ زیرا این شرکت در سال جاری میلادی پردازنده‌هایی بهتر از رقیب دیرینه‌اش یعنی اینتل روانه‌ی بازار کرده است و تعداد زیادی از آن‌ها ‌به‌صرفه‌تر از پردازنده‌های تیم آبی هستند که می‌تواند به متقاعد کردن تعداد بیشتری از گیمرها برای انتخاب پردازنده‌های AMD کمک کند.
 
در این گزارش آمده است که AMD با وجود عملکرد قابل قبول در فروش CPU، نتوانسته است پیشرفت مشابهی در بازار کارت‌ گرافیک داشته باشد و نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که سهم آن در ماه می به ۱۶٫۱۸ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش چشمگیری محسوب نمی‌شود؛ زیرا کارت‌های گرافیک تیم قرمز از اواخر سال ۱۹ تقریبا ۱۶ درصد از سیستم افراد شرکت‌کننده در این آمارگیری را تأمین کرده‌اند. از سوی دیگر، بخشی از این کاهش به مشکلات لجستیکی و کمبود جهانی تراشه مربوط می‌شود که به موجب آن، ای‌ام‌دی برخی از پردازنده‌های گرافیکی‌اش را با تأخیر و به‌صورت محدود روانه‌ی بازار کرده است. این شرکت در ماه آوریل با اذعان زمان‌بر بودن برگشت به حالت عادی، گفته بود حجم تولید GPU را افزایش می‌دهد؛ البته این وعده‌ احتمالا تأثیر زیادی روی این آمار نداشته است.
 
آمار و ارقام استیم نماینده‌ی کل بازار پردازنده‌ی مرکزی و کارت‌ گرافیکی نخواهد بود؛ زیرا بررسی سخت‌افزار استیم توسط تمامی کاربران انجام نمی‌شود و بیشتر می‌تواند دید جزئی از این بازار ارائه بدهد. طبق آمار، محبوب‌ترین پردازنده گرافیکی این پلتفرم، GeForce GTX 1060 است و تقریبا یک درصد از کاربران به‌نوعی با پردازنده‌هایی با سرعت کلاک کمتر از ۱٫۴ گیگاهرتز کار می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.