اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 8, 2021
11:17 سه شنبه، 18ام خردادماه 1400
کد خبر: 125077

دسترسی بومیان امریکا به اینترنت پرسرعت

 «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهوری امریکا از کمک یک میلیارد دلاری دولت «جو بایدن» به منظور گسترش دسترسی به پهن باند و بهبود کیفیت اینترنت پرسرعت در سرزمین‌های قبیله‌ای (مناطق اختصاصی سرخپوستان) این کشور خبر داد. این فرمان اجرایی درواقع بخشی از بسته کمک‌رسانی در بحران کرونا محسوب می‌شود و تلاش دارد تا شکاف دیجیتالی موجود در کشور امریکا را از بین ببرد.
دردسرهای نبود اینترنت پرسرعت
براساس گزارشی که توسط کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا (FCC) ارائه شده، کمتر از نیمی از خانوارهای سرزمین‌های قبیله‌ای این کشور به خدمات باند پهن پرسرعت دسترسی دارند که این رقم نشان دهنده یک شکاف تقریباً 27 واحدی در مقایسه با مناطق روستایی غیرقبیله‌ای است. بر اساس همین گزارش، زمانی متوجه عمق فاجعه و عمیق بودن این شکاف می‌شویم که آن را با میانگین کل کشور مقایسه کنیم. ازسوی دیگر برخی هم معتقدند که تعداد افراد بدون دسترسی به اینترنت در سرزمین‌های قبیله‌ای حتی بیشتر از این رقم است چراکه داده‌های کمیسیون ارتباطات فدرال در مورد دسترسی باند پهن را چندان دقیق نمی‌دانند.
ارقام سرشماری در امریکا نشان می‌دهد که بیش از نیمی از خانوارهای سرزمین‌های قبیله‌ای، مشترک خدمات اینترنت خانگی نیستند و در برخی مناطق حتی امکان دسترسی به تلفن همراه نیز وجود ندارد. این کمبودها سبب شد تا در دوران همه گیر شدن کرونا ساکنان این مناطق با بحران و مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کنند.
 با بسته شدن مدارس، برخی از دانش‌آموزان مدارس قبیله‌ای مجبور بودند کیلومترها رانندگی کنند تا به یک اینترنت قوی دسترسی پیدا کرده و در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند. در برخی مناطق سرزمین‌های قبیله‌ای هم دانش‌آموزان خود را به پارکینگ‌های مک دونالد می‌رساندند تا با استقرار در این محل‌ها سیگنال قابل اعتماد و کافی اینترنت را برای شرکت در کلاس درس و انجام تکالیف خود در اختیار داشته باشند.
مشکلات ساکنان این مناطق تنها به مدارس ختم نشد و مردم در موارد متعدد دیگری با مشکلات جدی مواجه شدند. درحالی که بیشتر کارمندان جهان فعالیت‌های روزمره خود را به‌صورت آنلاین انجام داده و میزان دورکاری در جهان افزایش یافت. برگزاری جلسات شورای شهر یا مراحل دادرسی برای فردی که از اینترنت ضعیف و بی‌کیفیت استفاده می‌کند و نمی‌تواند تماس‌های زوم را پشتیبانی کند، تقریباً غیرممکن بود. این موضوع مصداق کامل تبعیض و بی‌عدالتی محسوب می‌شود که حالا به نظر می‌رسد بایدن می‌خواهد به شعارهای تبلیغاتی اش عمل کرده و مردم این مناطق را نیز به دنیای اینترنت پرسرعت متصل کند. وی معتقد است پس از سال‌ها گسترش آهسته اینترنت در سرزمین قبایل امریکا، نمی‌توان فاصله پهن باند را در این کشور نادیده گرفت و باید یک بار برای همیشه این موضوع حل شود.
گفتنی است سرخ‌پوستان بومی ایالات متحده امریکا که به آنان هندی‌های امریکا نیز گفته می‌شد، بومیان قدیمی کشور امریکا هستند که امروزه به‌صورت یک اقلیت در میان جمعیت مهاجر بعدی به‌سر می‌برند. امروزه 225هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایالات متحده امریکا به‌صورت خودمختار در اختیار سرخ‌پوستان قرار دارد که تحت سرپرستی دفتر امور سرخ‌پوستان و زیر نظر وزارت کشور امریکاست.
لزوم توسعه دیجیتال در قبایل امریکا
«کامالا هریس» درباره اختصاص کمک یک میلیارد دلاری به بومیان و قبایل امریکا گفت: برای نسل‌ها، کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در سرزمین قبایل باعث شده است که این بخش، بیش از سایر مناطق کشور از توسعه دیجیتال عقب بماند و حالا ما به‌عنوان یک کشور وظیفه داریم زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم که به توسعه اقتصادی دامن بزند، جوامع را امن نگه دارد و اطمینان حاصل کند که همه مردم این کشور فرصت یکسانی برای موفقیت دارند. این سرمایه گذاری‌ها و استقرار زیرساخت‌های باند پهن به بسیاری از جوامع بومی امریکایی، بومی آلاسکا و بومی هاوایی کمک می‌کند تا زین پس به فناوری‌های فرصت‌های اقتصادی، یادگیری از راه دور و مزایای بی شمار دیگر دسترسی داشته باشند.
به‌گفته معاون رئیس‌جمهوری امریکا، وجوه حاصل از اداره ملی ارتباطات و اطلاعات وزارت بازرگانی (NTIA) به منظور استقرار پهن باند، توسعه دیجیتال، توسعه نیروی کار، سلامت از راه دور(تله مدیسن) و آموزش از راه دور اختصاص خواهد یافت. سلامت از راه دور یک روش حیاتی برای ارائه دهندگان خدمات پزشکی باکیفیت در طول پاندمی کرونا و همچنین ایمن نگه داشتن پزشکان و بیماران بوده است. کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا (FCC) با تأمین بودجه خدمات مخابراتی، خدمات اطلاعاتی و دستگاه‌های لازم برای ارائه خدمات از راه دور سلامت، از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی واجد شرایط پشتیبانی می‌کند.
این برنامه پیش از این نزدیک به 8 میلیون دلار به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در ایالت واشنگتن برای خدمات بهداشت از راه دورهنگام شیوع کرونا ارائه داده بود و حالا نوبت به مناطق بومیان امریکا رسیده که تاکنون نسبت به آنها بی‌توجهی شده است.
 ارائه خدمات باند پهن رایگان یا کم هزینه، پشتیبانی از ایجاد ایستگاه‌های فرود کابل‌های زیردریایی، تلاش برای جلوگیری از قطع سرویس پهنای باند موجود، توسعه آموزش از راه دور، سلامت از راه دور و همچنین افزایش فعالیت‌های مرتبط با پهن باند اینترنت بخشی از مواردی است که در فرمان اجرایی «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا به آن اشاره شده است.
یک سرمایه‌گذاری 9میلیارد دلاری
البته این نخستین بار نیست که طرح‌های ویژه‌ای برای افزایش مناطق تحت پوشش اینترنت پرسرعت در امریکا ارائه می‌شود و در سال گذشته نیز همزمان با افزایش شکاف دیجیتال با آغاز شیوع کرونا، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) با سرمایه‌گذاری ۹میلیارد دلاری در طول 10سال، اپراتورها را ترغیب کرد تا در نقاط روستایی و دورافتاده امریکا فعالیت کرده و همه این مناطق را زیر پوشش اینترنت5G قرار دهند. این کمیسیون قصد دارد در قالب دو فاز، مناطق فاقد پوشش 5G را زیر پوشش قرار داده و شکاف دیجیتالی را کاهش دهد. فاز نخست این سرمایه‌گذاری در مناطقی انجام می‌شود که زیر پوشش اینترنت 4Gهم قرار ندارند.
گفتنی است که ۶۸۰میلیون دلار از این مبلغ به سرزمین قبایل بومی امریکا اختصاص یافته است. بومیان امریکا در قالب ۵۷۴ قبیله در سرزمینی معادل وسعت ایالتی همچون اوهایو زندگی می‌کنند. بومیان امریکا البته علاقه چندانی به اینترنت ندارند، ازسوی دیگر در منطقه بسیار پراکنده هستند و برای اپراتورها هم سرمایه‌گذاری در این منطقه چندان درآمدزا نیست. به همین دلیل هم دولت مجبور شد تا بسته‌های تشویقی برای این اپراتورها درنظر بگیرد.
طبق اطلاعات کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC)، ۴۹درصد آنها برای دسترسی به اینترنت ثابت از سیستم dial-up یا DSL و کابل استفاده می‌کنند و ۳۱درصد آنها هم درخانه به اینترنت سیار(موبایل) دسترسی ندارند.
طبق این آمار، همچنین ۱۸درصد آنها برای استفاده از اینترنت در خانه باید از اینترنت گوشی هوشمندشان استفاده کنند. این نتایج سبب شد تا در طرحFCC، این سرزمین قبیله‌ای در صدر خدمات دهی قرار بگیرد و بودجه‌ای جداگانه به این منطقه اختصاص یابد.فاز دوم سرمایه‌گذاری کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا نیز رقمی یک میلیارد دلاری است که منحصراً به موضوع کشاورزی می‌پردازد. این سرمایه از شبکه‌های 5G مناطق روستایی حمایت می‌کند تا با کمک این فناوری نوین، کشاورزی دقیق و هوشمندی را انجام دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.