اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

June 8, 2021
17:09 سه شنبه، 18ام خردادماه 1400
کد خبر: 125114

قابلیت جدید اپل در برخی کشورها غیرقابل دسترس است

 
قابلیت Private Relay جدید اپل که در کنفرانس WWDC 2021 رونمایی شد، برای کاربران برخی کشورها از جمله چین غیرقابل دسترس است.
 
اپل در کنفرانس WWDC 2021 روز دوشنبه از به‌روزرسانی‌های متعددی با تمرکز روی حفظ حریم شخصی پرده برداشت. یکی از این قابلیت‌ها، Private Relay نام دارد. این قابلیت به طور خاص مورد استقبال کاربران چینی قرار گرفته که سیستم سانسور در کشورشان حاکم است. قابلیت Private Relay یا همان رله محرمانه تمام تاریخچه مرور وب‌سایت‌های مختلف را به حالت رمزی درمی‌آورد به طوری که رهگیری یا ردیابی داده‌ها به هیچ وجه ممکن نیست.  
 
زمانی که رله محرمانه فعال شود، هیچ‌کس نمی‌تواند تاریخچه مرور را ردیابی کند؛ حتی ارائه‌دهنده سرویس اینترنتی شما!
 
با این حال، هیجان کاربران چینی چندان به درازا نکشید. اپل در مصاحبه‌ای با رویترز اعلام کرد که قابلیت Private Relay نه تنها در چین، که در کشورهای دیگری مثل کلمبیا، بلاروس، مصر، قزاقستان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکمنستان، اوگاندا و فیلیپین غیرقابل دسترس خواهد بود.
 
شبکه‌های محرمانه مجازی یا همان VPNهای معروف، ابزارهای پرکاربردی برای کاربران در چین هستند، چون به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از سد سانسور عبور کرده و به سرویس‌های وب مسدود یا کُند شده (توسط دولت خود) دست پیدا کنند. اما VPNها لزوما محافظ حریم شخصی کاربران نیستند، چون تمام ترافیک به جای انتقال به سرورهای ارائه‌دهنده اینترنتی کاربران، به سمت سرورهای ارائه‌دهنده VPN ارسال می‌شود. کاربران در اصل به شرکت‌های عرضه‌کننده VPN جهت حفظ هویت خود متکی هستند.
 
 
 در عوض ویژگی رله محرمانه حتی به اپل نیز اجازه نمی‌دهد تا فعالیت مرورگری کاربران را تحت نظر قرار دهد. هنوز مشخص نیست که آیا قابلیت Private Relay توسط اپل از به‌روزرسانی سیستمی برای کاربران چینی و کشورهای نام‌برده حذف شده، یا به‌وسیله ارائه‌دهندگان اینترنتی این مناطق مسدود شده است.
 
همانند تمام کمپانی‌های فناوری غربی فعال در چین، اپل نیز در دوراهی مخالفت با پکن و چشم‌پوشی روی حمایت‌های وطنی قرار گرفته است. کمپانی کوپرتینویی سابقه طولانی در تسلیم شدن در برابر فشار سانسور پکن دارد؛ از انتقال تمام داده‌های کاربران چینی به یک مرکز ابری دولتی، خنثی‌سازی اپلیکیشن های VPN مستقل در چین و محدودسازی گفتارهای آزادانه در پادکست‌های چینی گرفته تا حذف فیدخوان‌های RSS از فروشگاه‌های App Store این کشور.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.