تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 9, 2021
14:47 چهارشنبه، 19ام خردادماه 1400
کد خبر: 125145

عرضه سامانه‌ای برای شناسایی اخبار جعلی/تصویربرداری از عروق حین عمل جراحی میسر شد

 
در اولین برنامه متخصصان خارج از کشور که از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، ۵ محصول از سوی محققان ایرانی مقیم خارج برای سرمایه‌گذاران ارائه شد.
 
 در اولین رویداد مجازی برنامه متخصصان خارج از کشور که امروز به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، ۵ فناور و محقق ایرانی مقیم خارج از طرح‌های خود در برابر سرمایه گذاران دفاع کردند که به این شرح است:
 
هوشمندسازی مصرف انرژی با پریزهای قدیمی
 
علیرضا مزینانی، دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه هوافضای پکن و مجری طرح "مبدل فوق هوشمند پریز برق مبتنی بر یادگیری ماشین تحت رایانش ابری" گفت: نسخه اولیه این محصول با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف تولید شده است و طراحی و ساخت نمونه توسعه یافته این محصول را در دستور کار داریم.
 
مزینانی با بیان اینکه نسخه اول این محصول مبتنی بر وای فای است، ادامه داد: نسخه دوم آن مبتنی بر فناوری GSM و نیازمند سیم‌کارت است.
 
وی با بیان اینکه این مبدل ابزاری میان دستگاه‌های برقی و پریز برق است، اظهار کرد: این سامانه قادر است کلیه اطلاعات و داده‌های برق مانند میزان ولتاژ، جریان و پاور را اندازه گیری و ذخیره سازی کند.
 
مجری طرح، کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی را از مزیت‌های این مبدل نام برد و یادآور شد: با استفاده از نسخه اول این محصول ۵ تا ۱۰ درصد و با استفاده از نسخه دوم ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.
 
این محقق، ایمنی، نظارت و کمک به افراد معلول و سالمند در بهینه‌سازی مصرف برق، امکان ایجاد بانک داده برای راه‌اندازی شهر هوشمند را از مزایای این محصول دانست و یادآور شد: برای کاربردی شدن این مبدل نیازی به تعویض پریزها نیست، بلکه کافی است با استفاده از دوشاخه هوشمند و وارد کردن آن در پریزهای قدیمی اقدام به بهینه سازی مصرف انرژی در خانه کرد.
 
دستگاهی برای تصویربرداری حین عمل جراحی
 
سارا پهلوان، مجری طرح با بیان اینکه این پروژه با عنوان "دستگاه تصویربرداری فلوئورسنت حین عمل جراحی" اجرایی شده است، در این باره توضیح داد: اکثر سکته‌های قلبی بر اثر گرفتگی عروق تغذیه کننده قلبی رخ می‌دهد و این دستگاه امکان آشکارسازی عروق را فراهم می‌کند.
 
وی ادامه داد: تا چندی پیش در عمل‌های جراحی مانند پیوند عضو، بای پس و برداشتن تومورها، جراحان امکان مشاهده در لحظه عروق خونی و جریان درون آنها را همزمان با انجام عمل جراحی نداشتند و بیشتر بر اساس تجربه اقدام به انجام چنین اعمال جراحی می‌کردند.
 
پهلوان اظهار کرد: در این راستا نیاز به دستگاهی است که جراح در حین عمل جراحی پیوند عروق، جریان خون را در این عروق به صورت کیفی و کمی بررسی کند تا خطای پیوند کاهش یابد که تاکنون ۳ فناوری "سی تی اسکن"، "امواج فراصوت و سونوگرافی" و "تصویربرداری فلوئورسنت" وارد اتاق‌های جراحی شدند که استفاده از سی تی اسکن، اثرات جانبی به دلیل استفاده از پرتوهای یون ساز بر روی بافت‌ها دارد.
 
مجری طرح، با بیان اینکه امواج فراصوت و سونوگرافی، تصویر با کیفیتی از عروق به جراح ارائه نمی‌دهد، خاطر نشان کرد: روش فلوئورسنت یک فناوری جدید و پیشرفته‌ای است که می‌تواند تصاویر با وضوح بالا و داده‌های کمی و کیفی در حین عمل جراحی به پزشک ارائه دهد و به دلیل کاربرد لنز در آن استفاده از این روش کم هزینه است.
 
پهلوان، با تاکید بر اینکه دستگاه تصویربرداری فلوئورسنت حین عمل جراحی ساخته شده ارزیابی دقیقی به جراح در زمان پیوند عروق می‌دهد، اضافه کرد: این دستگاه خطای انسانی در پیوند اعضا و برداشتن تومورها را کاهش می‌دهد.
 
به گفته وی در حال حاضر نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و بهینه سازی و توسعه نمونه بالینی این دستگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه رویان در دستور کار قرار دارد.
 
وی استفاده از پلاریزور برای بهبود کیفیت تصاویر، مقرون به صرفه بودن، کاربرد آسان به دلیل بومی سازی شدن این دستگاه، استفاده از منبع نوری ارزان قیمت و ایمن را از مزایای رقابتی این دستگاه نام برد.
 
ارائه سامانه‌ای برای بازار رمزارزها
 
مطهر جعفریان و علی ابراهیمی از محققان سامانه "سبد" موفق به ارائه فناوری بر اساس هوش مصنوعی برای سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها شدند.
 
جعفریان، اساس این سامانه را هوش مصنوعی با محوریت الگوریتم‌ها دانست و یادآور شد: با توجه به حجم دیتاها در دنیای امروز، استفاده از الگوریتم‎ها می‌تواند ما را در این زمینه یاری کند؛ چرا که الگوریتم‌ها قادر هستند در مقیاس بزرگ، کارها را با دقت بالا اجرایی کنند.
 
معرفی محصولی برای شناسایی اخبار جعلی
 
مسعود قیومی، مجری طرح و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: حوزه فعالیت ما تولید نرم افزار، هوش مصنوعی، پردازش زبان متن، پردازش داده و اینترنت اشیاء است و بر اساس این فناوری سامانه‌های مختلفی عرضه کردیم که سامانه "تشخیص اخبار جعلی" یکی از این محصولات است.
 
وی سامانه رصد و تحلیل رسانه‌های اجتماعی، سامانه تحلیل شخصیتی مبتنی بر متن، سامانه هوشمند آموزش و سامانه کمک رسان نگارش متن ویژه معلولان را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد.
 
قیومی با اشاره به طراحی و ساخت سامانه تشخیص اخبار جعلی، توضیح داد: اخبار جعلی مطالبی هستند که از ساختار و محتوای اخبار رسانه‌ها تقلید می‌کنند، ولی از لحاظ فرآیند انتشار و اهداف، با اخبار رسمی تفاوت دارند و اخبار دروغ نیز اطلاعاتی است که از روی عمد و با هدف فریب مردم منتشر شده‌اند.
 
مجری طرح یادآور شد: سامانه تشخیص اخبار جعلی یک سامانه تحت وب است که قابلیت تشخیص اخبار جعلی فارسی و انگلیسی را دارد.
 
راهکاری برای ارتقای امنیت شبکه در سازمان‌ها
 
علیرضا شاملی، مجری طرح ارتقای امنیت شبکه در سازمان‌ها در این باره گفت: ما با بررسی سازمان‌ها دریافتیم که آنها در مدیریت امنیت خود دچار مشکلاتی هستند که چالش مختص ایران نیست، بلکه بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند.
 
وی دلیل این امر را عدم طراحی ابزارهای مناسب دانست و گفت: ما با پیاده سازی نرم افزاری توانستیم ابزاری برای ارتقای امنیت در سازمان‌ها ارائه دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.