اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

June 9, 2021
15:14 چهارشنبه، 19ام خردادماه 1400
کد خبر: 125153

ابطال دستورالعمل عوارض شهری تاکسی‌های اینترنتی چالش‌زا خواهد بود

 
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معتقد است که ابطال دستورالعمل پرداخت عوارض شهری برای تاکسی‌های اینترنتی توسط دیوان عدالت اداری، صاحبان این کسب‌وکارها را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.
 
 هیات تخصصی دیوان عدالت اداری، پرداخت عوارض شهری برای تاکسی‌های اینترنتی را موضوعی قابل ابطال و قابل مطرح شدن در هیات عمومی تشخیص داد. حال رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است که ابطال این دستورالعمل می‌تواند چالش‌هایی جدی به همراه داشته باشد. او در این باره به پیوست گفت: «ما در ابتدای صدور این دستورالعمل مخالف آن بودیم  اما به هرحال این توافق انجام شد و پس از اجرایی شدن این دستورالعمل می‌بینیم که تاکسی‌های اینترنتی با مشکلات کمتری در حوزه راه اندازی سرویس‌هایشان مواجه هستند؛ حال با در نظر گرفتن اینکه در بازه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و تغییرات گسترده‌ای در سطح مدیریتی در کشور هستیم، همزمانی این اتفاقات می‌تواند چالش‌هایی جدی برای ما به همراه داشته باشد.»
 
او با اشاره به اینکه بهتر بود این موضوع پیش از ارجاع به دیوان عدالت اداری با نهادهای صنفی مطرح می‌شد، ادامه داد: «نهادهای صنفی و اتحادیه می‌توانستند در ابتدا برای حل این مشکلات مذاکره کنند و سپس در صورت حل نشدن این مشکلات، به دیوان عدالت مراجعه می‌شد.»
 
 
 
 
رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی
 
عدم حذف مالیات
دو سال پیش، زمانی که بعد از مدت‌ها کشمکش بین تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری‌ها، در نهایت توافقی بین آنها شکل گرفت و قرار شد تاکسی‌های اینترنتی عوارض سفر‌های خود را به شهرداری بپردازند تا شهرداری از آن برای توسعه زیرساخت‌های شهری استفاده کند و  قرار شده بود تا تلاش شود این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش‌‌افزوده معاف شوند.
 
الفت نسب معتقد است که این عوارض برای شهرداری درآمدی ایجاد کرده که از آن برای زیرساخت‌های شهری هزینه خواهد کرد. عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این رابطه با تاکید براینکه تا همین چند وقت قبل درگیری‌هایی در این زمینه وجود داشته است، گفت: «شاید یکی از دلایلی که سبب شده برای این مسئله به دیوان عدالت اداری مراجعه شود، همین بوده است. این نقد به حاکمیت وارد است که باید مسئله مالیات را در این مدت حل و فصل می‌کرد.»
 
او با بیان اینکه مشخص نیست ابطال این دستورالعمل به نفع تاکسی‌های اینترنتی است یا به ضرر آنها، توضیح داد: «در صورت رای دیوان به ابطال که به نظر می‌رسد احتمال آن زیاد باشد، احتمالا دوباره شهرداری‌ها و وزارت کشور جلو خواهند آمد و باید دید چه اتفاقات و توافق‌هایی انجام خواهد شد. زمان زیادی طول کشید تا توافقات قبلی به نتیجه رسید و این دستورالعمل به این شکل ابلاغ شد، حال تغییر آن ما را دچار چالش خواهد کرد.»
 
با این حال هنوز مشخص نیست که هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم رای به ابطال این دستورالعمل خواهد داد یا خیر؛ باید منتظر بود و دید که در صورتی که این هیات هم رای موافق خود را اعلام کند، توافقات جدید تاکسی‌های اینترنتی، شهرداری و احتمالا وزارت کشور چه تغییرات جدیدی خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.